ضعف در زیرساخت‌ها، عدم دسترسی اقشار مختلف به اینترنت و گوشی هوشمند و فقر مالی و فرهنگی در هرمزگان سبب شده است تا بسیاری از دانش‌آموزان در این فضا از تحصیل باز بمانند و شبکه‌ی شاد تبدیل به شبکه‌ی ناشاد برای دانش آموزان شود.

به گزارش دلفین، شاد یا همان شبکه آموزشی دانش‌آموزی، بزرگ‌ترین اپلیکیشن تعاملی کشور است که توسط تیم فنی همراه اول برای وزارت آموزش‌وپرورش پیاده‌سازی شده است تا در زمان شیوع ویروس کرونا بتواند جور کلاس‌های حضوری را بکشد اما ضعف در زیرساخت‌ها، عدم دسترسی اقشار مختلف به اینترنت و گوشی هوشمند و فقر مالی و فرهنگی سبب شده است تا بسیاری از دانش‌آموزان در این فضا از تحصیل باز بمانند و شبکه‌ی شاد تبدیل به شبکه‌ی ناشاد برای دانش آموزان شود.
تحصیل موضوع لاکچری نیست
در این وضعیت موضوعی که باید مسئولان کشوری و استانی به آن توجه داشته باشند این است که تحصیل مزیتی لاکچری نیست که تنها شامل قشری خاص شود و در این شرایط باید تمام توان خود را برای حفظ روند تحصیل دانش آموزان بگذارند اما رسانه‌ها از اسفند سال ۹۸ تاکنون بارها نسبت به مشکلات دانش آموزان هرمزگانی برای اتصال و دست‌یابی به شبکه‌ی شاد اعتراض کرده‌اند اما هر بار متهم به سیاه‌نمایی شده‌اند و گوش کسی بدهکار این هشدارها نیست.
آمارهای رسمی کشور
با این حال انتشار آمار رسمی از وزارت آموزش و پرورش وضعیت استان را به خوبی به نمایش در آورد. براساس این آمار بیشترین فعالیت در شبکه‌ی شاد مربوط به دانش آموزان استان های قم ۸۳.۹ درصد، استان مرکزی ۸۳ درصد و کرمانشاه ۷۹.۶ درصد و کمترین فعالیت مربوط به استان های سیستان و بلوچستان ۲۹.۲ درصد ، فارس ۴۷.۶ درصد و هرمزگان ۴۷.۸ درصد است و این به معنای آن است که هرمزگان سومین استانی‌ست که کمترین فعالیت را در شبکه‌ی شاد دارد.
محرومیت بیش از ۱۹۰ هزار دانش آموز هرمزگانی
بر اساس این آمار تعداد دانش‌آموزان هرمزگانی ۳۹۱ هزار ۶۲۶ نفر ذکر شده است که در این آمار ۱۹۰ هزار و ۶۷۶ نفر به شبکه‌ی شاد دسترسی ندارند و این بدان معناست که نزدیک به ۵۰ درصد دانش آموزان استان از تحصیل مجازی باز مانده اند.
آمار بیش‌تر است
البته باید به این موضوع آمارسازی ‌ها را نیز اضافه کنیم چرا بر اساس مشاهدات خبرنگار دلفین در مناطق محروم بندرعباس، برخی از معلم‌ها و مدیران مدارس به والدین دانش‌آموزانی که گوشی هوشمند دارند اما در ساعات تدریس در خانه نیستند، اعلام کرده‌اند که برای جلوگیری از اخراج فرزندشان به صورت دروغین در کلاس‌های مجازی حضوری بزنند و برخی از افراد در این محلات در روز برای چندین نفر از دانش آموزان محله حضوری ثبت می‌کنند تا این افراد هم به فهرست دانش‌آموزان فعال در شبکه‌ی شاد اضافه شوند.
سخن پایانی
در این وضعیت موضوعی که بیش از پیش اهمیت دارد آن است که مدیران استانی می‌بایست به جای متهم کردن رسانه‌ها به سیاه‌نمایی در پی آن باشند تا با قبول شرایط وضعیت را تغییر دهند چرا که عدم پذیرش موضوع هیچ گاه مجالی را برای تغییر ایجاد نخواهد کرد.

یاداشت اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷