رسانه‌های جریان اصلی رسانه‌هایی هستند که از یک ساختار حرفه‌ای و خبرنگاران آموزش‌دیده استفاده‌ می‌کنند و درواقع یک تشکل حرفه‌ای قابل‌اعتماد هستند و خبر، مطلب، گزارش و هر آن‌چه به‌عنوان فرآورده اطلاع‌رسانی تولید می‌کنند، مورد اعتماد است.

به گزارش دلفین، رضا هاشمی زاده روزنامه نگار ومدرس دانشگاه در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین به رویکرد نامناسب سیاسیون در هرمزگان نسبت به رسانه‌های رسمی انتقاد کرد و گفت: این روزها شاهد بی‌مهری نسبت به رسانه‌های جریان اصلی هستیم.
وی افزود: رسانه‌های جریان اصلی رسانه‌هایی هستند که از یک ساختار حرفه‌ای و خبرنگاران آموزش‌دیده استفاده‌ می‌کنند و درواقع یک تشکل حرفه‌ای قابل‌اعتماد هستند و خبر، مطلب، گزارش و هر آن‌چه به‌عنوان فرآورده اطلاع‌رسانی تولید می‌کنند، مورد اعتماد است.
شبه‌رسانه‌های غیرپاسخ‌گو
هاشمی زاده ادامه داد: اما در مقابل ما شبه‌رسانه‌ها را داریم که به دلیل گسترش فضای مجازی شکل‌ گرفته‌اند و نام فعال مجازی را به خودشان داده‌اند اما این‌ها یک جریان شبه‌رسانه هستند که ساختار و نظم و پاسخ‌گویی رسانه را ندارند و تلاشی هم برای ایجاد یک سازوکار رسانه‌ای در آن‌ها دیده نمی‌شود.
بها دادن مسئولان به شبه‌رسانه‌ها
وی افزود: لذا اگر رویکرد مسئولان و متولیان دستگاه‌ها تقویت جریان شبه‌رسانه باشد در حقیقت ظلم به مخاطبانی است که خواستار یک نظام اطلاع‌رسانی روشن و گردش خبری شفاف هستند چراکه آن‌ها می‌توانند اخبار را تحریف و جعل کنند و این شبه رسانه‌ها نمونه‌ای از فیک نیوزها یا اخبار جعلی هستند.
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس تصریح کرد: این جریان شبه‌رسانه ناپاسخ‌گو است و ساختار دقیقی ندارد و عمدتاً مبتنی است بر منتشر کردن اخبار برخی از افراد و روابط عمومی‌ها و در واقع این افراد با استفاده از اخبار تولیدی سایرین یا استناد به شنیده‌ها و گفته‌هایی که از اطمینان و اعتماد دقیقی برخوردار نیستند و سه اصل دقت، صحت و سرعت به‌عنوان سه اصل اساسی تهیه اخبار در آن رعایت نشده است، به انتشار اخبار می‌پردازند و جوسازی می‌کنند.
مدیران استانی صحیح برخورد کنند
وی در ادامه تاکید کرد: ازاین‌رو جا دارد که مسئولان استانی و افرادی که متولی این امر هستند، جریان اصلی را به‌عنوان یک جریان اصیل و متعهد و دارای سازوکار مشخص بشناسند و نسبت به آن‌ها با احترام بیشتری رفتار کنند و سعی کنند دانسته یا ندانسته جریانات شبه رسانه را بر آن‌ها ترجیح ندهند.
هاشمی زاده گفت: درنهایت این وضعیت برای نهاد رسانه‌ای استان مضر خواهد بود که جریان شبه‌رسانه جای رسانه‌های اصلی را بگیرد و البته این به معنای حذف فعالان مجازی نیست بلکه آن‌ها در جایگاه خودشان هستند اما درهرصورت یک فعال مجازی را نمی‌توان یک رسانه‌ای خواند؛ زیرا فردی که بخواهد کار اطلاع‌رسانی را انجام دهد باید در دایره‌ی شمول رسانه‌ها قرار گیرد.
بازتر بودن فضای رسانه‌ای به مثابه‌ی مقابله با فیک نیوز
وی بیان داشت: نمی‌شود افرادی را که شغل‌شان اطلاع رسانی است و در این راه تلاش کرده‌اند و آموزش دیده‌اند، با افرادی مبتدی که فکر می‌کنند با راه‌اندازی صفحات مجازی و جذب دنبال کننده در گروه‌ها و کانال‌های مختلف می‌توانند یک جریان رسانه‌ای را تولید کنند، برابر دانست.
این فعال رسانه بیان کرد: در حقیقت هر آن‌چه دسترسی رسانه‌های جریان اصلی به اخبار و اطلاعات بازتر باشد، کمک کرده‌ایم که جریان دروغینی که می‌تواند برای کشور و استان خطرآفرین باشد، محدودتر شود.
پیشگیری از رخداد چندباره‌ی ماجرای روح‌الله زم
وی در ادامه به صورت مصداقی سرنوشت توجه به شبه‌رسانه‌ها را تشریح کرد و گفت: اخیرا شاهد بودیم که فردی که متولی یک کانال تلگرامی بود و بعضی از مسائل و اعتراضات و اغتشاشات به کانال او مرتبط می‌شد، بنا به‌حکم دادگاه اعدام شد اما نکته‌ای که در این مسئله موردتوجه واقع نشده این است ‌که چرا مرجعیت اطلاع‌رسانی به دست این قبیل افراد هنجارساز و نابلد قرار گرفته است؛ یعنی افرادی که راست و دروغ را به هم می‌بافند و روی موج احساسات مردم سوار می‌شوند و چنین مسائلی را ایجاد می‌کنند.
خبرنگاران نگویند، شهروند خبرنگاران می‌گویند
هاشمی زاده توقف صحیح اطلاع‌رسانی را در جامعه‌ی امروز غیرممکن خواند و گفت: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که ما امروزه با پدیده شهروند خبرنگاران روبه‌رو هستیم؛ خبرنگارانی که با داشتن یک گوشی هوشمند می‌توانند از هر واقعه‌ای اطلاعات و تصویر بگیرند و آن را برای شبکه‌های مختلف خارجی ارسال کنند و بازخورد بسیاری نیز این اخبار دارد.

وی اظهار داشت: از این رو محدود کردن حضور خبرنگاران در محیط‌های مختلف و بستن دست آن‌ها و تلاش برای اینکه آن‌ها اطلاعاتی را منتشر نکنند، سبب می‌شود که اخبار از مجراهای دیگر منتشر شود و ممکن است که این اخبار دیگر از ساختار حرفه‌ای هم برخوردار نباشد که منجر به بازخوردهای منفی می‌شود.
این مدرس دانشگاه به بیان مصداقی استانی از این رخداد پرداخت و افزود: در چند مورد خاص مانند تخریب آلونک زن بندرعباسی شاهد حواشی بسیاری بودیم که بعضی از آن‌ها بیشتر خبرسازی رسانه‌ای بود تا پرداختن به اصل ماجرا، که همین رویکرد موجب ایجاد تحریف شد و خبرنگاران رسمی، اصل ماجرا را از زوایای مختلف نتوانستند پوشش دهند. وی تصریح کرد: در این شرایط رسانه‌های جریان اصلی باید تقویت شوند و مورد حمایت قرار گیرند؛ البته حمایت فقط حمایت مادی نیست و حمایت معنوی و قانونی و حمایت از جایگاه و شأن و منزلت رسانه است.
وی در پایان بیان داشت: رسانه‌ها باید در جلسات مختلف فراخوانده شوند و عالی‌ترین مقام استان باید تلاش کند که آن‌ها را به‌عنوان بازوهای اجرایی و مشاوره‌ای خودش در سمت‌وسوهای مختلف معرفی کند نه اینکه آن‌ها به‌عنوان عنصری مزاحم قلمداد شوند؛ بلکه خبرنگاران باید به‌عنوان یاوران و مشاوران مورد اعتماد یک مجموعه مدیریتی در استان باشند.

گفت و گوی اختصاصی : زهرا شاکرمی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷