هفته گذشته شناور متعلق به کره جنوبی، با دستور مرجع قضایی هرمزگان به علت ایجاد آلودگی دریایی توقیف شد و از آنجا که کره جنوبی بدهی بلوکه شده ای به ایران دارد احتمال سیاسی بودن پهلو گرفتن اجباری این کشتی افزایش می یابد.

هفته‌ی گذشته شناور متعلق به کره جنوبی که از مبدا بندر الجبیل عربستان عازم کره‌ بود، به دستور مرجع قضایی استان هرمزگان توقیف و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم، به سمت لنگرگاه بندرعباس هدایت شد.
به گفته‌ی «اسماعیل مکی‌زاده» معاون اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان تانکر ویژه حمل مواد شیمیایی و نفتی کشتی کره‌ای که حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی بود، با نام HANKUK CHEMI روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه در ۱۱ مایلی جزیره تنب بزرگ در مسیر بندر الجبیل عربستان به سمت فجیره امارات اقدام به ایجاد آلودگی دریایی کرد و یگان عبوری گشت نیروی دریایی سپاه که متوجه این تخلف می‌شوند، به این کشتی اخطار می‌دهند اما شناور مذکور بدون توجه به اخطار‌ها به مسیر خود ادامه می‌دهد و این اخطار نهایتاً به توقیف این کشتی می‌انجامد.
البته علی‌رغم تکذیب‌های صورت گرفته از سوی مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی باید این موضوع را واکنشی سیاسی به تحریم‌های سرسختانه‌ی آمریکا و بلوکه شدن دارایی‌های ایران در کشور کره دید؛ چراکه کره‌ای‌ها به دستور آمریکا و با سو استفاده کردن از شرایط در حال طفره رفتن از بازپرداخت بدهی‌های خود هستند.
بنا بر اعلام منابع غیررسمی کره جنوبی بیش از هفت میلیارد دلار بدهی بلوکه شده به ایران دارد که مربوط به خرید نفت از ایران پیش از لغو معافیت‌های نفتی در فوریه ۲۰۱۹ میلادی است و همین مسئله احتمال سیاسی بودن پهلو گرفتن اجباری این کشتی در ساحل بندرعباس را تقویت می‌کند. البته این موضوع شاید به معامله‌ی ایران و کره جنوبی در رابطه با واکسن کرونا هم گره بخورد. چندی پیش یک مقام در وزارت خارجه کره جنوبی با اشاره به چراغ سبز آمریکا به این کشور برای فروش واکسن کرونا به ایران گفت که سئول و تهران در حال گفت‌وگو درباره استفاده از پول‌های بلوکه شده برای پرداخت هزینه آن هستند.
بااین‌حال باید این اقدام ایران برای واکنش به اقدامات ناجوانمردانه‌ی کشورهایی همچون کره‌ جنوبی را مورد تحسین قرار داد چراکه سکوت و انفعال در برابر رفتارهای این‌چنین عاقبت خوشی برای مردم ایران در پی نخواهد داشت.

یادداشت اختصاصی: سحر آریا

  • نویسنده : 1008