علی‌رغم استقرار کارخانه‌ی سیمان خمیر در هرمزگان با ظرفیتی بیش از مصرف استان اما هرمزگان‌نشنیان به دلیل عدم کنترل بازار با افزایش قیمت و کمیابی سیمان دست و پنجه نرم می‌کنند.

اشاره:
کارخانه سیمان هرمزگان در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی بندرعباس و نزدیکی شهر ساحلی بندر خمیر قرار گرفته است. برخورداری از ذخایر فراوان و مناسب مارل و سنگ‌آهک و فاصله اندک آن تا اسکله‌های شهید رجایی و شهید باهنر و دسترسی آسان به آب‌های آزاد، موقعیت ممتازی به این شرکت بخشیده است. با این تفاسیر چند وقتی است که این طلای خاکستری در هرمزگان کمیاب و این کمبود باعث افزایش قیمت سیمان در نقاط مختلف استان شده است. در این شرایط که سفره مردم هر روز به دلیل گرانی‌های بی‌حدومرز، نوسانات ارز و افسارگسیختگی بازار کوچک و کوچک‌تر می‌شود این بار نوبت به بازار سیمان رسیده است تا ضعف مدیریت را در استان نمایش دهد.
واکنش سازمان صمت: بازار در تعادل است
«عبدالرضا پیروی منش» معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن تجارت هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما در پاسخ به چرایی کمیاب شدن سیمان در استان با توجه به تولید ۴ برابری نیاز کارخانه‌ سیمان خمیر، گفت: طبق گفته‌ی استاندار هرمزگان مبنی بر تلاش در راستای صادرات غیرنفتی و ایجاد جهش صادراتی ما نیز فعالیت‌هایمان را همسو با این هدف کردیم با این حال برای تامین بازار داخل، از ۱/۱۰/۹۹ عملاً صادراتی از محل محصولات کارخانه سیمان بندر خمیر به خارج از استان نداشتیم و تمام تولید این کارخانه در جهت تأمین بازار داخل عرضه می‌شود، بنابراین بازار در حالت معمولی و تعادل قرار دارد.
صف‌های طولانی عادی است/سیمان به اندازه کافی وجود دارد
پیروی منش در واکنش به صف‌های طولانی کامیون‌ها و گلایه مردم و کارگران، موضوع ترافیک را عادی دانست و گفت: با محاسبه‌ی ساده زمان متوجه می‌شویم که با در نظر گرفتن ۱۰۰ کامیون و ۲۰ دقیقه زمان تقریبی انجام بارگیری، ترافیک مشکل غیرطبیعی‌ای نیست و طی بازدیدی که از شهرستان‌های بستک، پارسیان و بندرعباس داشتم، مشاهده کردم که در سطح واحدهای صنفی این شهرها سیمان به‌اندازه کافی موجود است و هیچ مشکلی نیست؛ بنابراین علت کمیاب شدن سیمان به توزیع باز نمی‌گردد و به عوامل ترافیکی و حمل‌ونقل بستگی دارد.
شهروندان چیز دیگری می‌گویند
اما انگار نظر مردم با اظهارات معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت هرمزگان متفاوت است. یکی از شهروندان بندرعباسی در رابطه با این موضوع به خبرنگار دلفین گفت: به‌شخصه هفته قبل به چند کیسه سیمان نیاز داشتم اما به هر سیمان فروشی که رفتم یا سیمان نبود یا مصالح‌فروشی‌ها به هر فرد به تعداد مشخص و با قیمت بالا سیمان می‌فروختند. یکی از پیمانکاران استان نیز در این باره بیان داشت: من بیست و دوم آذرماه درخواست ۳۰ تن سیمان کردم اما هنوز هیچ خبری نشده و شنیدم که سیمان با حجم بالایی در حال خروج از استان است و روزانه تریلی‌های مشخصی بدون نوبت سیمان بارگیری می‌کنند و به تهران می‌روند.
وی ادامه داد: هر روز برای پیگیری به مصالح‌فروشی‌ها سر می‌زنم، ۹۰ درصد آن‌ها سیمان ندارند و در موارد معدود نیز با صف‌های طویل و قیمتی گزاف مواجه می شویم.
سیمان حکم مواد مخدر دارد
یکی از کارگران ساختمانی که به خاطر این مشکل در معرض بیکار شدن قرار دارد نیز به خبرنگار دلفین گفت: سیمان حکم مواد مخدر پیدا کرده، اکنون دو ماه است که سیمان در استان گیر نمی‌آید، تمام کارگران ساختمانی بندرعباس در معرض بیکار شدن قرار دارند و همه پروژه‌ها در حال تعطیلی است.
وی افزود: ناراحتی ما از این است که مسئولان شرایط موجود را عادی جلوه می‌دهند و طوری صحبت می‌کنند که انگار هیچ اتفاقی نیافتاده، درحالی‌که پای زندگی ما وسط است.
فعالیت کارخانه سیمان خمیر با حداکثر ظرفیت
در تناقض بودن حرف‌های مسئولان و مردم ما را بر آن داشت تا با مدیر کارخانه سیمان هرمزگان نیز گفت‌وگویی داشته باشیم
«سید محمد طباطبایی» در گفت‌وگو با دلفین بیان داشت: با توجه به اینکه اکنون در پرکارترین و پرمصرف‌ترین فصل سال قرار داریم، با تمام ظرفیتمان در حال تولید هستیم و بیشترین تحویل هم در ماه‌های اخیر صورت گرفته و این رکورد عددی در حدود روزانه پنج تا ۶ هزار تن است؛ بنابراین مشکلی از جهت تولید وجود ندارد و اگر توزیع مناسب صورت گیرد، این موج هم به‌زودی تمام می‌شود و ثبات لازم در بازار استان برقرار می‌شود.
تولید بالاتر از ظرفیت استان
وی افزود: ظرفیت تولید ما حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن است ولی در تمام فصول سال به‌طور کامل از این ظرفیت استفاده نمی‌شود چون درواقع خریدار ندارد، بنابراین چون تولید ما بالاتر از ظرفیت مصرف استان است، ما هرسال با یک مابه‌التفاوت و حجم مازاد مواجه می‌شویم که مجبوریم آن را به نحو دیگر صادر کنیم.
طباطبایی ادامه داد: در سال گذشته‌ی مالی که پایان آن دو ماه پیش بود، طبق محاسبات متوجه شدیم تولیدمان نه‌تنها کاهشی نداشته بلکه نسبت به گذشته افزایش داشته است؛ بنابراین عوامل مختلفی در این موج پیش‌آمده دخیل هستند، برای مثال افزایشی که در کرایه ماشین‌های حمل سیمان در بخش‌های مختلف پیش آمد باعث شد فعالیت برخی کارخانه‌های هم‌جوار ما دچار مشکل شود و نتوانند سیمان خود را به بازار بیاورند که البته ما از تمام ظرفیت خود استفاده کردیم و این خلأ را پوشش دادیم.
سخن پایانی
با این تفاسیر، به نظر می‌رسد یکی از مشکلات مهم در قضیه کمبود سیمان در شرایط تحریم‌های کنونی، افزایش صادرات غیرنفتی جهت تأمین ارز داخلی و تشويق واحدهاي صنعتى به صادرات اجناس و كالاهاي توليدي است که به‌تبع آن دو كارخانه سيمان موجود در استان هرمزگان يعني سيمان هرمزگان واقع در بندر خمیر و سيمان قشم بخشي از توليداتشان را به صادرات اختصاص دادند که این رویکرد باعث شده است تا هرمزگان رتبه چهارم صادرات محصولات سيمان کشور را از آن خود کند. موضوع دیگر واسطه‌گری و دلالي در توزيع سيمان است، به‌نحوی‌که سهميه برخي از عاملان فروش، در ديگر شهرهای کشور به قيمت بالاتر به فروش می‌رسد كه اين موضوع باعث ايجاد اخلال در روند توزیع‌شده است؛ البته به اين عوامل می‌توان مستهلك بودن کارخانه‌ها و عدم تأمين به‌موقع قطعات به دلیل تحریم‌های ظالمانه دشمن را نيز اضافه کرد.

گزارش اختصاصی: هستی سلطانی

  • نویسنده : 1008