با توجه به شیوع ویروس کرونا خدمات پستی بسیار کند شده است و شهروندان بندرعباسی مجبور هستند برای دریافت مرسوله‌های پستی خود به‌صورت حضوری به اداره پست مراجعه کنند.

به گزارش دلفین، نزدیک به ۱۱ ماه است که کرونا وارد کشور شده است و در این روزها مردم بیشتر از گذشته کارهایشان را به پست سپرده‌اند؛ از خرید مایحتاج و پوشاک گرفته تا ارسال داروهای کمیاب از شهری به شهر دیگر.

*شانه‌به‌شانه در شرایط کرونایی

افراد در صف‌های طولانی با تراکم بسیار، شانه‌به‌شانه‌ی هم برای رسیدن به باجه‌ی موردنظر ایستاده‌اند. این‌ توصیفات در روزی عادی قبل از دوران سیاه کرونا نشان از رونق فعالیت‌های شرکت پست داشت و شاید در پایان سال به رشد شاخص‌های عملکردی یا حتی درآمدزایی‌های بیشتر می‌انجامید اما این روزها از ترس و نگرانی نسبت به شیوع بیماری کرونا در میان مردم و فرسودگی کارمندان شرکت پست حکایت دارد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا خدمات پستی بسیار کند شده است و شهروندان بندرعباسی مجبور هستند برای دریافت مرسوله‌های پستی خود به‌صورت حضوری به اداره پست مراجعه کنند.

شهروند خبرنگار ما تصاویری از ازدحام جمعیت در اداره پست مرکزی استان هرمزگان را برای تحریریه‌ی دلفین ارسال کرده بود، از همین رو بر آن شدیم تا این وضعیت را به گوش مسئولان امر برسانیم و امید است گوش شنوایی برای حفظ جان و سلامت مردم و کارکنان این اداره وجود داشته باشد و اقدامات لازم را در راستای حفظ سلامت مردم انجام دهند.

*تحمل استرس کرونا

در گزارشی میدانی برای بررسی وضعیت اداره پست مرکزی هرمزگان در دوران کرونا به سراغ یکی از شهروندان رفتیم تا در این خصوص با وی به گپ و گفت بپردازیم. خانم نظری که از وضعیت نامطلوب صف‌ها در اداره پست گلایه داشت، گفت: باوجود تشدید بیماری کرونا، برخی اقدامات اداره پست هرمزگان خلاف دستورالعمل‌های بهداشتی است و واقعا استرس ایجاد می‌کند.

وی افزود: پاسخ‌گویی و راه انداختن کار مردم در این اداره تنها محدود دو باجه است و این در حالی است که شلوغی و ازدحام پیش‌آمده نگرانی مردم را دوچندان کرده و نه احساس امنیتی داریم و نه جایی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد.

*پست یا پشتیبان شرکت ایرانسل و بیمه‌؟!

این شهروند بندرعباس در ادامه با گلایه‌مندی از اینکه این وضعیت برافزایش ابتلا و همه‌گیری کرونا دامن می‌زند، عنوان کرد: باوجود بیشتر شدن خریدهای آنلاین و پررنگ‌تر شدن این موضوع در شرایط کرونایی، متأسفانه اداره پست با زیرساخت‌های ضعیفی که دارد از هدف خود که خدمت‌رسانی به مردم است، فاصله گرفته است و بیشتر نقش پشتیبان شرکت ایرانسل و انواع بیمه‌ها را بر عهده گرفته تا راه انداختن کار ارباب‌رجوع.

وی با اشاره به این‌که در این ساعت تنها دو باجه پاسخ‌گوی مردم بودند و سایر باجه‌ها خالی از کارکنان اداره پست هستند، تشریح کرد: همه‌ی مردم در صف گرفتن پاکت و ارسال مرسوله قرار داشتند و اگر هرکدام از باجه‌ها با نیروی بیشتری خدمت‌رسانی می‌کردند قطعاً کارها زودتر سروسامان داده می‌شد و این‌چنین ازدحام جمعیت به وجود نمی‌آمد.

*تعویق در ارسال مرسوله

شهروند دیگری در این حین به گفت‌وگو وارد شد و اظهار داشت: این شلوغی و ازدحام جمعیت درنتیجه مرجوع شدن و عدم تحویل به‌موقع مرسولات پستی اتفاق افتاده است و مردم مجبور شده‌اند که به‌صورت حضوری به پست بیایند و وضعیت مرسوله‌ی خود را پیگیری کنند.

وی نبود نظم در نوبت‌دهی را از دیگر علل این دوشادوش ایستادن و عدم رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی خواند و گفت: در پایان هم با یک بسته‌ی پاره و کثیف و آسیب‌دیده مواجه شدم که در اثر جابجایی فراوان آسیب‌دیده بود.این شهروند بندرعباسی در پایان گفت: واقعا حجم مرسولات پستی هم زیاده شده است و کارمندان این اداره هم عاصی شده‌اند و از مسئولان تقاضا داریم به وضع نامطلوب مردم و کارمندان رسیدگی کنند.

*سخن پایانی

به‌هرحال از زمان شیوع بیماری کرونا، به دلیل غیرحضوری شدن بسیاری از کسب‌وکارها، فعالیت پست نیز افزایش داشته و عملکرد چند برابری نسبت به سالیان گذشته رقم خورده، اما شایسته است درباره برخی رویه‌های جدید نظیر کوچک‌تر کردن فضای باجه‌های پست مرکزی یا فراخوان مشتریان برای دریافت بسته‌هایشان که برخلاف توصیه‌ها برای کاهش مراجعات حضوری است، تجدیدنظر و به این بدسلیقگی و بازی با سلامت و جان مردم خاتمه داده شود.

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.