هفته‌ی گذشته سیلی از مهمانان با توجه به تعطیلات چندروزه روانه‌ی هرمزگان شدند و شهرهای بندرعباس، قشم و کیش چنان از گردشگر لبریز شد که خیابان‌ها جایی برای سوزن انداختن نداشت و خبری هم از رعایت سفت‌وسخت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نبود.

به گزارش دلفین، هفته‌ی گذشته سیلی از مهمانان با توجه به تعطیلات چندروزه روانه‌ی هرمزگان شدند و شهرهای بندرعباس، قشم و کیش چنان از گردشگر لبریز شد که خیابان‌ها جایی برای سوزن انداختن نداشت و خبری هم از رعایت سفت‌وسخت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نبود.

کار تا جایی پیش رفت که صفحات مجازی مردم هرمزگان پر شد از متن‌ها و عکس‌های گلایه‌آمیز نسبت به ورود گردشگران که شهروندان این پرسش را در ذهن داشتند که چرا مسئولان در قبال ورود بی‌ضابطه‌ی گردشگران به استان در شرایط کرونایی کشور سکوت کرده‌اند و با بی‌کنشی تمام در حال هدر دادن زحمت‌ها و جان‌فشانی کادر درمان هستند.

با توجه به تجربیات به‌دست‌آمده، همگان به این نتیجه رسیده‌اند که انجام این‌گونه سفرها در شرایط کرونایی نه‌تنها سلامت مردم محلی بلکه وضعیت بهداشتی کل کشور را به خطر می‌اندازد؛ این در حالی است که به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان احتمال ورود کرونای انگلیسی نیز به استان وجود دارد اما خبر شناسایی دست‌کم دو مورد از این بیماری در هرمزگان از طرف روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تکذیب شد.

بااین‌حال با مرور اظهارات مسئولان درمانی و سیاسی هرمزگان اظهر من الشمس است که آنان کاملاً از این وضعیت شلوغی هرمزگان در ایام تعطیلی غافل‌گیر شده‌ بودند و دستور بسته شدن ورود خودرو به جزایر و ارائه ندادن خدمات به مسافران در پارک‌ها در آخرین روز تعطیلات نیز بیانگر همین موضوع بود و این دستورها بیشتر کارکرد نمایشی داشتند تا تصمیمی که بتواند اثرات پیشگیرانه داشته باشد.

اگرچه شاید بتوان این آسان‌گیری را راه‌حلی برای تقویت اقتصاد جوامع محلی و کمک به کسبه به‌ویژه کسب‌وکارهایی که با موضوع گردشگری در ارتباط هستند، دانست اما بدون شک اعطای کمک‌های مالی به این اصناف به‌مراتب کم‌هزینه‌تر از هزینه‌های درمان و از دست دادن نیروی انسانی به‌تبع شیوع ویروس کروناست.

اما موضوع دیگری که اشاره به آن ضروری می‌نماید این است که نمی‌شود همواره به رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم دل بست و مسئولان باید به‌جای انداختن توپ در زمین مردم با کنترل راه‌های ورودی و تشدید محدودیت‌ها از ورودی بی‌قاعده‌ی مسافران به هرمزگان خودداری کنند.

با همه‌ی این تفاسیر و با توجه به در پیش رو بودن تعطیلات بهمن‌ماه در هفته‌های جاری باید تدابیر لازم مانند ممنوعیت ورود مسافران به استان از سوی مسئولان استانی اخذ شود تا با این‌گونه مسائل مواجه نشویم و بار دیگر افکار عمومی تصمیم مسئولان را به‌مثابه‌ی نوشداروی بعد از مرگ سهراب ارزیابی نکنند.

یادداشت اختصاصی: زهرا شاکرمی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007