این روزها قیمت مسکن در استان هرمزگان به‌ویژه شهرهای بندرعباس و کیش سر به فلک کشیده است و افراد دیگر قادر نخواهند بود که از صفر زندگی خود را بسازند و رویای خانه دار شدن را در ذهن بپرورانند چرا که بدون پشتوانه‌ی مالی آن‌چنانی دست‌یابی به آرزوی خرید خانه میسر نخواهد بود.

به گزارش دلفین، این روزها قیمت مسکن در استان هرمزگان به‌ویژه شهرهای بندرعباس و کیش سر به فلک کشیده است و افراد دیگر قادر نخواهند بود که از صفر زندگی خود را بسازند و رویای خانه دار شدن را در ذهن بپرورانند چرا که بدون پشتوانه‌ی مالی آن‌چنانی دست‌یابی به آرزوی خرید خانه میسر نخواهد بود.

*تاثیر قیمت مسکن در تورم

«سلمان ستوده نیا» دکترای اقتصاد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد بندرعباس در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین به تشریح تاثیر گرانی مسکن در تورم شهرهای بندرعباس و کیش پرداخت و گفت: در سبد کالایی که برای تورم محاسبه می‌کنند، تقریباً ۳۶۰ قلم کالا وجود دارد که اجاره‌بها و قیمت مسکن یکی از این موارد است که تأثیر بسزایی در میزان تورم دارد و در دو شهر مهم استان یعنی بندرعباس و کیش قیمت خرید مسکن و اجاره بها به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

وی افزایش قیمت مسکن را یکی از دلایل افزایش تورم نقطه‌به‌نقطه دانست و گفت: هم قیمت ملک و هم قیمت اجاره‌بها در سبد کالای محاسبه‌ی تورم دیده شده است و در بندرعباس و کیش به‌شدت این دو مورد با افزایش روبه‌رو شده است.

*افزایش سرسام‌آور قیمت خرید مسکن

ستوده نیا تصریح کرد: در یک سال اخیر قیمت مسکن در بندرعباس ۱۰۰ درصد افزایش داشته که این افزایش قیمت در کیش در حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ بوده است.
وی افزود: تورم کیش از بندرعباس بیشتر است و همین دو شهر سبب شده تا نرخ تورم در هرمزگان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر باشد.

*درآمد نجومی شاگردان املاک

وی رشد قیمت مسکن را موضوعی تورم زا خواند و افزود: نقش دلال‌ها را در این بازار نباید نادیده گرفت به عنوان مثال اکنون شاگردان مشاوران املاک درآمدشان فوق‌العاده بالا رفته است و به درآمد ماهانه ۳۰ یا ۴۰ میلیون تومان هم قانع نیستند.

*ضعف در نظارت

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد بندرعباس تصریح کرد: دلیل این نابسامانی ضعف در نظارت است و به نظر نمی‌رسد عزمی برای کاهش تاثیر دلالان وجود داشته باشد.

وی بیان داشت: در شرایط کنونی بازار مسکن هرمزگان، فردی با یک میلیارد تومان خانه‌ای را خریداری می‌کند و ماه بعد همین خانه را یک و نیم میلیارد تومان به فروش می‌رساند؛ یعنی ۵۰۰ میلیون تومان سود در یک ماه.

ستوده نیا بیان داشت: این فرد تنها در چند روز به ‌اندازه حقوق ۱۰ سال یک کارمند درآمد کسب می‌کند و این در شرایطی است که هیچ مالیاتی نیز شامل وی نخواهد شد و حل چنین معضلاتی مستلزم تشدید نظارت‌هاست.

وی در پایان گفت: اگر مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی اعمال شود، می‌تواند مقداری از افزایش قیمت مسکن بکاهد و از صعود هر روزه‌ی نرخ اجاره‌بها جلوگیری کند.

گفت وگوی اختصاصی: زهرا شاکرمی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.