دکتر مهین بانو شکیبا از پیشکسوتان علم پزشکی و داروسازی هرمزگان و جزو اولین بانوان دارای تحصیلات عالیه در استان محسوب می‌شود.

به گزارش دلفین، «دکتر مهین بانو شکیبا» از پیشکسوتان علم پزشکی و داروسازی هرمزگان و جزو اولین بانوان دارای تحصیلات عالیه در استان محسوب می‌شود.
وی در سال ۱۳۱۷ در بندرعباس متولد شد و کلاس اول دبستان خود را در بندرعباس سپری کرد؛ شکیبا به علت شغل پدرش «عبدالرحیم شکیبا» که رئیس اسکناس بانک ملی بود به خرمشهر عزیمت و سپس در یزد ساکن شد.
پس ‌از آن خانواده وی به دلیل تحصیلات پدر مجبور به عزیمت به تهران شدند، او در سال ۱۳۳۴ در تهران دوره دبیرستانش را سپری کرد و در همان سال وارد دانشگاه خدمات عالی اجتماعی شد.
شکیبا پس از پشت سر گذاشتن دوره مددکاری دوساله، عنوان کاردان مددکار را کسب کرد که امروزه در سازمان بهزیستی ادغام شده است.
وی سپس در دو رشته دندان‌پزشکی و داروسازی در دانشگاه تهران پذیرفته شد که بنا به نظر پدرش داروسازی را انتخاب کرد و در همان سال‌های دانشجویی با همسرش مرحوم «ابراهیم صفا» آشنا شد که دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه تهران بود و ثمره ازدواجشان سه فرزند به نام‌های امید، امیر و الهام است.
مهین بانو شکیبا ضمن مدیریت داروخانه رازی بندرعباس در سازمان حمایت از کودکان بی‌سرپرست نیز فعالیت می‌کرد و جزو اولین گروهی بود که یک مرکز کوچک انتقال خون در بهداری افتتاح کرد و در کنار آن فعالیت در هلال‌احمر، آزمایشگاه و انتقال خون را بر عهده داشت.
متأسفانه این بانوی بزرگ و مهرورز در ۲۴ آذر سال ۸۶ در تهران از دنیا رفت و در آرامگاه کلاتو به خاک سپرده شد. مرحوم مهین بانو شکیبا و همسرش ابراهیم صفا جزو نخستین پزشکانی بودند که بندرعباسی بودند و تا آخر عمر در این شهر ماندند.

یادداشت اختصاصی

  • نویسنده : ۱۰۰۷