بشاگرد یکی از محروم‌ترین شهرهای کشور است که عدم توسعه‌یافتگی آن سبب شده تا معضلات اجتماعی فراوانی دامن‌گیر ساکنان آن شود؛ یکی از این معضلات از دست رفتن زمین‌های آبادی اجدادی ساکنان است.

به گزارش دلفین، بشاگرد یکی از محروم‌ترین شهرهای کشور است که عدم توسعه‌یافتگی آن سبب شده تا معضلات اجتماعی فراوانی دامن‌گیر ساکنان آن شود؛ یکی از این معضلات از دست رفتن زمین‌های آبادی اجدادی ساکنان است.
ماجرا از این قرار است که به دلیل پایین بودن سطح تحصیلات، ناآگاهی جامعه‌ی محلی از بروکراسی اداری و نبود زیرساخت‌های حاکمیتی تا چند سال پیش، مالکیت اکثر اراضی این شهرستان به نام دولت خورده است و ساکنان دیگر بر اساس قانون مالک زمین‌های خود نیستند؛ این در حالی است که زمین‌های غیر سنگلاخی و حاصل‌خیر در منطقه‌ی بشاگرد کیمیاست و هر لحظه با تغییر کاربری این اراضی چراگاه دام یا زمین‌های کشاورزی بومیان می‌تواند در روندی به‌ظاهر قانونی به غیر واگذار شود و زندگی مردم محروم بشاگرد به فنا برود. گفتنی است چنین وضعیتی اجرای طرح‌های توسعه‌ای را نیز در این شهرستان با چالش‌های فراوانی مواجه کرده است.
۸۵ درصد اراضی در محدوده اراضی ملی قرار دارد
«یوسف حسینی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری بشاگرد در همین رابطه به خبرنگار دلفین گفت: شاید باورش برای همگان سخت باشد اما در بشاگرد ۸۵ درصد اراضی شهرستان در محدوده اراضی ملی قرار دارد.
وی بیان داشت: در سال ۱۳۴۲ و پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نقشه‌برداری در این منطقه انجام شده است اما به دلیل این‌که در آن زمان در تقسیمات کشوری بشاگرد شهرستان به‌حساب نمی‌آمده، ادارات در آن مستقر نبوده‌اند و خبری از کمیسون ماه ۵۶ وجود نداشته است این اراضی به نام اراضی ملی ثبت شده‌اند.
چالش‌های اجرای طرح‌های متنوع و سرمایه‌گذاری
حسینی اظهار داشت: به همین دلیل همه پروژه‌هایی که در شهرستان بشاگرد انجام می‌شود با مشکل مواجه خواهند شد و جامعه‌ی محلی برخی از این اقدامات را تهدید حیات خود می‌بیند.
وی به ماجرای درگیری در روستای ذهبدی و نیروگاه خورشیدی که قرار است در این منطقه احداث شود نیز اشاره کرد و گفت: بومیان این روستا می‌گویند که منطقه مذکور چراگاه دام‌شان است، از قدیم اجدادشان در این منطقه کار می‌کرده‌اند و ادعای مالکیت دارند و چون این افراد برای زمین‌های خود سند ندارند، طرف مقابل آنان را مهاجم یا تخریب‌گر می‌نامد.
رایزنی سرمایه‌گذار با استاندار
از حسینی در رابطه با چرایی و چگونگی جانمایی این دست طرح‌ها پرسیدیم که وی پاسخ داد: این افراد به‌عنوان سرمایه‌گذار با استاندار هرمزگان دیدار و بیان داشته‌اند که متقاضی سرمایه‌گذاری در شهرستان بشاگرد هستند که در مرحله‌ی نخست ۷۵ هزار هکتار به آنان واگذار شده است و مردم برای واگذاری مرحله‌ی دوم چنین تصور می‌کنند نوع واگذاری به نحوی است که به اراضی آن‌ها تعرض شده.
قانونی مردم مقصرند اما وجدانی نه
وی گفت: اگر به این مناقشه بنگریم متوجه می‌شویم که به لحاظ قانونی مردم مقصرند اما به لحاظ وجدانی این‌طور نیست و مردم حق دارند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری بشاگرد اضافه کرد: با پیمانکار صحبت شده تا از نیروهای بومی همان منطقه برای نیروگاه استفاده کنند اما این کار نیز انجام نشد و نتوانستیم با ریش‌سفیدی معتمدان این مشکل را حل کنیم و موضوع در حال طی کردن مراحل قانونی خود است.
وی گفت: بازدیدهای از سوی شورای تأمین در محل این پروژه انجام شده و امیدواریم در روزهای آتی خبرهای خوبی در این رابطه مخابره شود.
مالک زمین‌ها هستیم
«علی صحرایی» معتمد روستای ذهبدی شهرستان بشاگرد نیز در این رابطه به خبرنگار دلفین گفت: قرار است در یک کیلومتری روستای ما نیروگاهی خورشیدی احداث شود و ما پیگیری‌های زیادی انجام دادیم که جلوی این اقدام گرفته شود اما کسی پاسخ‌گوی مشکل ما نیست.
وی ساکنان این روستا را مالکان این زمین‌ها خواند و ادامه داد: ازاین‌رو تصمیم گرفتیم تا دست به تخریب این نیروگاه بزنیم شاید کسب به ما توجه کرد.
سند نداریم اما…
صحرایی اضافه کرد: در شهرستان بشاگرد هیچ روستایی سند مالکیت ندارد بلکه دارای محدوده روستایی است و زمین‌ها ارثی به افراد انتقال می‌یابد.
وی بار دیگر به ماجرای احداث نیروگاه خورشیدی مذکور اشاره کرد و افزود: این نیروگاه فاصله نزدیکی به روستا دارد و علی‌رغم این‌که به‌صورت قانونی این موضوع را پیگیری و شکایت کردیم اما پرونده ما بایگانی شده است.
معتمد روستای ذهبدی شهرستان بشاگرد بیان داشت: اگر این نیروگاه احداث شود دیگر فضایی برای روستای ما نخواهد ماند و جواب دادخواهی ما این نیست که یگان ویژه مردم را بترساند و زن و بزرگ و کوچک را مورد ضرب و شتم قرار دهد.

وی زمین را اصلی‌ترین دغدغه‌ی روستانشینان خواند و گفت: از رسانه‌ها خواهشمندیم به‌صورت میدانی از روستاهای بشاگرد بازدید داشته باشند و مشکلات ما را انعکاس دهند.
یک بار برای همیشه
با این تفاسیر به نظر می‌رسد که می‌بایست نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان دستگاه قضا، نماینده عالی دولت در استان و سایر مسئولان استانی چاره‌ای اساسی برای این مسئله بیندیشند که ضمن اجرای طرح‌های توسعه‌ای، زندگی عادی مردم محروم شهرستان بشاگرد نیز با مشکل روبه‌رو نشود و برای همیشه و به‌صورت پایدار صفت محروم از مقابل شهروندان بشاگردی برداشته شود.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷