دبیر جشنواره موسیقی بانوان هرمزگان، گفت: موسیقی مثل یک رود جاری می‌ماند و اگر سنگی جلوی راهش قرار بگیرد آن سنگ را خواهد شکافت و راه خودش راه پیدا می‌کند یا مسیرش را تغییر می‌دهد، اما قطعاً به بی‌کرانگی الهی خواهد پیوست.

به گزارش دلفین، «مرجان هدایت» دبیر جشنواره موسیقی بانوان هرمزگان در حاشیه‌ی برگزاری این جشنواره که نخستین جشنواره رسمی موسیقی بانوان کشور بود، در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین بیان داشت: افرادی زیادی برای برگزاری این جشنواره همکاری کردند و البته افرادی نیز بودند که تمایلی نداشتند و سنگ‌اندازی می‌کردند.
تبعیض علیه زنان
وی بیان داشت: در حوزه موسیقی تبعیضی آشکار علیه بانوان وجود دارد که این موضوع برای فعالان حوزه‌ی موسیقی کاملاً ملموس و طبیعی شده است.
دبیر جشنواره موسیقی بانوان هرمزگان ادامه داد: به قول استاد «محمدرضا شجریان» موسیقی همیشه با اظهار نظر و فتواهای متفاوتی همراه بوده است اما تاریخ نشان داده که هنر موسیقی همیشه راه خود را پیدا خواهد کرد؛ چون در فطرت انسان ریشه دارد.
مثل رود جاری
هدایت افزود: امیدوارم که مسئولان استانی همچنان به حمایت‌هایشان ادامه بدهند چرا که موسیقی مثل یک رود جاری می‌ماند و اگر سنگی جلوی راهش قرار بگیرد آن سنگ را خواهد شکافت و راه خودش راه پیدا می‌کند یا مسیرش را تغییر می‌دهد، اما قطعاً به بی‌کرانگی الهی خواهد پیوست.
تقدیر از همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان
دبیر این جشنواره موسیقی ضمن تقدیر از همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان ادامه داد: در سال گذشته پس از دریافت مجوز از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، فراخوان جشنواره موسیقی بانوان را منتشر کردیم و گروه‌های مختلف موسیقی در این جشنواره شرکت کردند و کارهای خود را ارائه دادند.
هدایت افزود: درنهایت قرار شد اختتامیه این جشنواره پس از پستی‌وبلندی‌های زیاد و دوندگی‌های آقای پاداش، رئیس انجمن موسیقی هرمزگان، در تاریخ ۷ اسفندماه سال ۱۳۹۸ به‌صورت گسترده برگزار شود اما متأسفانه با شیوع ویروس کرونا روبه‌رو شدیم و تمام برنامه‌ها و جشنواره‌ها لغو شدند.
وی گفت: البته امسال هم تلاش بسیاری کردیم که به نحو دیگری این جشنواره را برگزار کنیم اما متأسفانه میسر نشد تا درنهایت این مراسم کوچک با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.
کم‌توجهی سیستماتیک است یا…
هدایت افزود: ما به‌عنوان نماینده انجمن موسیقی بسیار تلاش کردیم که در حد بضاعت‌مان برای هنرمندان این جشنواره هدیه‌ای ناچیز تهیه کنیم اما گویا بسیاری از مسئولان نظرشان این بود که امکان صرف هزینه برای موسیقی بانوان وجود ندارد، و من نمی‌توانم تشخیص دهم که این کم‌توجهی سیستماتیک یا نظر شخصی مسئولان است.
وی در ادامه از آقای فلاح به عنوان حامی مالی این جشنواره تقدیر و تشکر کرد.
نحوه‌ی دریافت آثار و داوری‌ها
دبیر جشنواره موسیقی بانوان هرمزگان درباره نحوه‌ی دریافت آثار و داوری‌های صورت گرفته، بیان داشت: آثار بانوان هنرمند به‌صورت ویدئو در اختیار داوران جشنواره که ساکن تهران هستند و از بانوان موزیسین سرشناس سرزمینمان هستند، قرار گرفت و داوری شد که نتیجه‌ی آن در بخش کلاسیک ایرانی گروه «مغان» به سرپرستی بنده، رتبه‌ی دوم گروه «پرواز» به سرپرستی «آوا دانشور» و رتبه‌ی سوم به گروه «نغمه‌ی نوبان» به سرپرستی «الناز نادری» بود. در بخش پاپ تلفیقی نیز مقام نخست به گروه «خورشید» به سرپرستی «سعید جریده» ، رتبه‌ی دوم به گروه «ارغنون» به سرپرستی «مهدیه علیزاده» و رتبه‌ی سوم به گروه «مانترا» به سرپرستی «شهرزاد عباس‌زاده» اختصاص یافت.
سختی‌های کار بانوان هنرمند در شهرستان‌ها
از هدایت در رابطه با سختی‌های کار بانوان هنرمند در شهرستان‌ها نسبت به پایتخت پرسیدیم که وی گفت: متأسفانه استان‌هایی که از تهران فاصله بیشتری دارند با چالش‌های بیشتری روبرو هستند؛ به عنوان مثال پیش از شیوع کرونا در تهران حداقل هفته‌ای یک یا دو کنسرت ویژه بانوان برگزار می‌شد و آرزو می‌کنم در هرمزگان نیز روزی برسد که صدایمان را برای اصالت موسیقی بلند کنیم نه برای تخریب یکدیگر.
وی تصریح کرد: در استان هرمزگان همواره برای برگزاری همایش موسیقی بانوان با چالش‌های فراوانی مواجه بوده‌ایم و در گرفتن مجوز جشنواره‌ سال گذشته نیز متأسفانه با چالش‌های فراوانی رو به رو شدیم که البته همه این‌ها مربوط به اداره فرهنگ و ارشاد نیست؛ به‌ویژه آقای دکتر کمالی مدیرکل فرهنگ ارشاد هرمزگان، بسیار همکاری داشت و با وجود سختی و فشارهای که از اطراف به ارشاد وارد می‌شد، مجوز جشنواره را صادر کرد.

گفت و گوی اختصاصی : اوریا حمیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷