ساخت بندرگاه نخل ناخدا در سال 1390 با هدف کوتاه‌تر کردن مسیر بندرعباس- هرمز در ساحل شرقی بندرعباس آغاز شد. این پروژه پرهزینه که حدود چهار کیلومتر است یکی از طرح‎های مهم و منحصربه‌فرد به شمار می‌رود که به امان خدا رها شده است.

به گزارش دلفین، ساخت بندرگاه نخل ناخدا در سال ۱۳۹۰ با هدف کوتاه‌تر کردن مسیر بندرعباس- هرمز در ساحل شرقی بندرعباس آغاز شد. این پروژه پرهزینه که حدود چهار کیلومتر است یکی از طرح‎های مهم و منحصربه‌فرد به شمار می‌رود؛ زیرا اولین بندر تفریحی مسافری است که به شکل نخل در کشور ساخته می‌شود.

این اسکله در نهم بهمن‌ماه سال ۹۰ با عقد قرارداد بین اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و شرکت کران دریا که مراحل مطالعه خود را توسط شرکت مهندسین مشاور پویا طرح پارس پشت سر گذاشته بود، وارد فاز عملیاتی شد. عباس کمالی معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در اردیبهشت‌ماه سال ۹۱ از پایان ساخت بندر چندمنظوره نخل ناخدا به‌عنوان اولین بندر نخلی شکل کشور در بندرعباس در سال ۹۲ خبر داد و مدت قرارداد ساخت این بندر را ۱۸ ماه و مبلغ آن را ۳۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد. چند سالی وعده‌ووعیدهای مسئولان ادامه داشت؛ تا اینکه مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در شهریورماه ۹۴ از اتمام فاز اول پروژه ساخت بندر چندمنظوره نخل ناخدا با ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان آبان همان سال خبر داد اما باز هم هیچ‌گونه اقدام مشخصی انجام نشد تا جایی که در برخی از محافل سخن از مسکوت ماندن این پروژه برای همیشه به میان آمد و گروهی از فعالان محیط زیستی این اسکله را آسیبی جبران ناپذیر عنوان کردند. با این حال در نشست خبری اخیر «فریدون همتی» استاندار هرمزگان وضعیت این اسکله را جویا شدیم که وی گفت: با دستور وزیر راه و شهرسازی و دو سال پیگیری مکرر، در تلاشیم که بتوانیم واگذاری این اسکله را در اختیار بگیریم و برای ساماندهی به سرمایه‌گذار بسپاریم.

وی افزود: امیدواریم در ماه‌های آتی این ساماندهی صورت بپذیرد و بتوانیم اسکله را به سرانجام برسانیم. این در حالی است که استاندار هرمزگان ۱۴ مردادماه ۹۹ در تشریح مسائل مطرح شده در دیدار با وزیر راه و شهرسازی از موافقت وزیر راه و شهرسازی، برای واگذاری اسکله نخل ناخدا بندرعباس به بخش خصوصی و انجام اقدامات برای جذب سرمایه‌گذار خبر داده بود. البته همگان از روز نخست با احداث این اسکله موافق نبوده‌اند. به عنوان مثال آبتین امیری رئیس کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر بندرعباس این پروژه را دارای اشکالات زیست‌محیطی فراوان دانست و گفت: این اسکله جلو حرکت و جریان طبیعی آب دریا را به سمت ساحل بندرعباس می‌گیرد و نقش مهمی در آلودگی و جلوگیری از شستشوی ساحل بندرعباس توسط جریان آزاد آب دارد. وی همچنین ضمن اشاره به اینکه اجرای این پروژه از ابتدا اشتباه بوده است، ادامه داد: هنوز هدف اصلی احداث این پروژه معلوم نیست و در این شرایط هیچ نهادی مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد، اما هرگونه واگذاری نیازمند اقدامات حقوقی و اصلاحات زیست‌محیطی است، در غیر این صورت این پروژه در درازمدت به معضلی برای ساحل بندرعباس تبدیل خواهد شد و اکوسیستم ساحل را با جلوگیری از جریان آزاد آب دریا در ساحل نابود خواهد کرد.
با این تفاسیر، به نظر می‌رسد وعده‌های بی‌سرانجام و عدم توجه به مسائل زیست‌محیطی در احداث این پروژه بیش‌ازپیش آینده‌ی این پروژه را نامعلوم کرده است و با اعتباری که در ساخت این پروژه هزینه شده، چنین وضعیتی مصداق بارز هدر دادن سرمایه استان است.

گزارش اختصاصی: سحر آریا

این مطلب در نشریه ی دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007