نویسنده و تحلیلگر سیاسی و عضو هیئت‌علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه هرمزگان گفت: نمایندگان استان هرمزگان در ادوار بعد از انقلاب همگام نیستند و متأسفانه این ضعف دلایل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی دارد.

به گزارش دلفین، «محمود رئوفی» نویسنده و تحلیلگر سیاسی و عضو هیئت‌علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین به وضعیت عدم همگرایی نیروهای سیاسی در استان پرداخت و اذعان داشت: نمایندگان استان هرمزگان در ادوار بعد از انقلاب همگام نیستند و متأسفانه این ضعف دلایل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی دارد.
واگرایی نمایندگان
وی افزود: از منظر سیاسی، نمایندگان هر استان وابستگی سیاسی، جناحی و حزبی مختلفی دارند که در حال حاضر می‌توان در این مورد جبهه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب را نام برد که در ترکیب فعلی نمایندگان استان ما نماینده‌ی اصلاح‌طلب نداریم اما می‌توانیم برخی را تحت عنوان نماینده اعتدال‌گرا خطاب کنیم.
رئوفی افزود: بعد از رد صلاحیت جناح‌های اصلاح‌طلب تقریباً می‌توان گفت در سطح استان هرمزگان نمایندگان یک‌دست شدند اما این همگرایی صوری بود و گه‌گاه شاهد تقابل‌هایی در بین نمایندگان هستیم.
وی گفت: این موضوع در سایر استان‌ها نیز دیده می‌شود اما نمایندگان این استان‌ها در مسائل درونی و منطقه‌ای‌شان همگرایی دارند اما در هرمزگان شاهد واگرایی نمایندگان هستیم.
لزوم بررسی اجتماعی و روان‌شناختی نمایندگان
رئوفی ضمن بیان اینکه ایران در قالب احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های مختلف معنا می‌یابد، تشریح کرد: واگرایی نمایندگان هرمزگان باید از بعد اجتماعی و روان‌شناختی بررسی شود.
لابی‌گری واقعیتی سیاسی است
وی در ادامه با اشاره به این‌که نمایندگان باید بدانند که در مسائل منطقه‌ای و استانی جهت احقاق حقوق مردم باید همگرا شوند، اذعان داشت: نفوذ استانی که تنها پنج نماینده‌اش در مجلس شورای اسلامی حضور دارند قطعاً با استانی که ۲۵ نماینده در مجلس دارد، متفاوت است و نمایندگان ما قدرت این را ندارند نمایندگان تهران را اقناع کنند چراکه لابی‌گری و تعداد نمایندگان واقعیتی سیاسی است.
کسی را در وزارت‌خانه‌ها نداریم
وی خاطرنشان کرد: استان‌هایی که در رأس وزارتخانه‌ها، معاونان وزیر و هیئت‌مدیره‌ شرکت‌های بزرگ افرادی را دارند، برگ برنده‌ی بیشتری در اختیار خواهند داشت و از نفوذ بیشتری نیز برخوردار هستند اما در استان هرمزگان افراد به پست‌های وزارت خانه‌ای نمی رسند. رئوفی گفت: استان‌هایی دیگر که حتی از لحاظ توسعه‌یافتگی و ظرفیت در جایگاه پایین‌تری نسبت به هرمزگان قرار دارند، نیروهای بیشتری در سطح وزارت خانه‌ دارند و حتی تعداد نمایندگان‌شان از این استان بیشتر است.
شخص اول استان مقیم هرمزگان نیست
عضو هیئت‌علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه هرمزگان در ادامه بیان داشت: این درد بزرگی است که در هرمزگان حتی شخص اول استان نیز مقیم هرمزگان نیست و خانواده «فریدون همتی» در استان حضور ندارند.
عدم یک‌پارچگی در مطالبه‌گری
وی در ادامه ضمن بیان اینکه سطح مطالبه گری چه در مسائل خرد و چه کلان در استان هرمزگان جایگاه بسیار پایینی دارد، اضافه کرد: از مساله‌ای خرد همچون عدم جمع‌آوری به‌موقع زباله‌ها توسط شهرداری تا مباحث کلانی همچون چرایی پرداخت مالیات صنایع و شرکت‌های بزرگ غرب بندرعباس در تهران، مشکل داریم و مطالبه‌گری به صورت یک پارچه صورت نمی‌گیرد.
به نام هرمزگان با تصمیم‌گیری از تهران
رئوفی ضمن اشاره به اینکه تمام امور مرتبط با منطقه جاسک در تهران پیگیری و هدایت می‌شود، یادآور شد: مطالبه‌گری اصولی صورت نمی‌پذیرد و در حال حاضر مطالبه‌گری جای خود را به پرخاشگری داده است و این شرایط نشات گرفته از ضعف نهادهای مدنی در سطح استان هرمزگان است.
تک‌افتادگی در انتهای تاریخ و جغرافیای ایران
وی بیان کرد: سطح آگاهی‌های سیاسی در استان کاهش یافته و در نقطه‌ی مقابل از لحاظ فنی و صنعتی پیشرفت داشته ایم و از همین رو است که صدای مطالبه گری مردم استان هرمزگان به جایی نمی‌رسد و این به دلیل تک‌افتادگی جغرافیایی استان است و به نظرم هرمزگان در انتهای تاریخ و جغرافیای ایران قرار گرفته است.
خصلت محافظه کاری
رئوفی گفت: مسافت زیاد استان هرمزگان تا پایتخت از دیگر مسائلی‌ست که ارتباط‌گیری‌ها را کاهش داده اما علت اصلی ضعف مطالبه‌گری عمومی شهروندان استان است و حتی نماینده‌ای که از الان دغدغه‌ی نماینده شدن در دوره بعد را دارد قطعاً خصلت محافظه‌کاری پیدا خواهد کرد و از روحیه‌ی مطالبه گری فاصله می‌گیرد.
افراد قوی امکان حضور در مجلس را ندارند

عضو هیئت‌علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه هرمزگان بیان داشت: اینکه افراد قوی امکان حضور در مجلس را ندارند از همین رو افراد ضعیف وارد مجلس می‌شوند و با اتاق و میز بزرگ‌تر قوی نمی‌شوند، تشریح کرد: نماینده‌ای که به دنبال مسائل جزئی و در پی عزل و نصب استاندار، شهردار و بخشدار است قطعاً از مسائل کلان دور می‌شود و نمی‌تواند در مسائل مهم مطالبه گری کند.
رئوفی ضمن بیان این‌که همگرایی میان نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای توسعه ضروری است تا بتوان حجم بیشتری از سرمایه‌گذاری‌های ملی را به سمت هرمزگان جذب کرد، اذعان داشت: اگر فضای مجازی استان هرمزگان را رصد کنید متوجه خواهید شد که بحث‌های کلیدی دنبال نمی‌شود و از لحاظ محتوایی، بحث‌ها بسیار سطحی و تنها عقده‌گشایی برخی جریان‌ها است که نمی‌توان از این موضوعات تحت عنوان مطالبه گری یاد کرد.
راضی به کم بودن
وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان بر خلاف استان‌هایی که مطالبه گر هستند، پیشینه‌ی محافظه‌کاری دارد، ابراز کرد: روحیه‌ی محافظه‌کاری و راضی بودن به کم در استان هرمزگان موج می‌زند، و مردم حتی در دفاع از حق خود مطالبه گری نمی‌کنند.
وی در پایان اضافه کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس، مردم، استاندار، رسانه‌های گروهی و اساتید حوزوی، دانشگاهی و احزاب به‌صورت همگرا با یکدیگر در مسائل استانی عمل کنند تا در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شاهد توسعه باشیم.

گفت و گوی اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007