فرخنده پیشدادفر یکی از بانوان موفق در حوزه مردم‌شناسی است که علی‌رغم معلولیتش 35 سال از عمر خود را وقف ادبیات شفاهی زادگاهش کرده است.

به گزارش دلفین، فرخنده پیشدادفر یکی از بانوان موفق در حوزه مردم‌شناسی است که علی‌رغم معلولیتش ۳۵ سال از عمر خود را وقف ادبیات شفاهی زادگاهش کرده است.
پیشدادفر در سال ۱۳۲۸ در آبادی «درتوجان» در هرمزگان به دنیا آمد؛ وی در دوران مدرسه، ساکن بندرعباس بود و در شهر درس می‌خواند، با شروع تابستان در روستا و در باغ و نخلستان‌های درتوجان روزهای نوجوانی خود را با ترسیم آینده‌ای زیبا سپری می‌کرد و سرانجام در سال ۱۳۴۶ دیپلم گرفت.
پیشدادفر به‌رغم معلولیت جسمی در نویسندگی ماهر و دارای طبعی سلیم است و به گفته خودش؛ در سال ۱۳۴۷ از طریق یک برنامه تلویزیونی از مکتب نجوا فرهنگ مردم را فراگرفته و به‌صورت افتخاری به گردآوری فرهنگ شفاهی مردم درتوجان مشغول است.
این پژوهشگر هرمزگانی از سال ۱۳۴۷ وارد صداوسیمای مرکز خلیج‌فارس شد و تا سال ۱۳۵۹ در این مرکز مشغول به کار بود و پس از آن نیز بازنشسته شد.
از تألیفات وی که عمدتاً بر پایه روایات شفاهی است می‌توان به «فرهنگ مردم درتوجان» اشاره کرد که سال ۸۰ به چاپ رسید این کتاب درمجموع در ۷ جلد چاپ شده و به موضوع‌هایی شامل، آداب‌ورسوم مردم درتوجان، مسابقه کوه‌ها و گیاهان منطقه و روش استفاده، بیماری‌ها و روش درمان، بازی‌ها و دست‌نوشته‌های نجوا پرداخته است. کتاب‌های وی به دو گویش نوشته شده‌اند و مرجع خوبی برای دانش‌جویان و دانش‌آموزان محسوب می‌شوند. پیشدادفر به دلیل علاقه زیاد به تاریخ اجتماعی استان هرمزگان به‌خصوص درتوجان، تعداد ۳۹ قلم اشیاء مردم‌شناسی مربوط به درتوجان را به معاونت میراث فرهنگی استان اهدا کرده است.
به گزارش دلفین درتوجان منطقه‌ای در ۵۰ کیلومتری شرق بندرعباس بین حسنلنگی و بخش تخت واقع شده است.

یادداشت اختصاصی

  • نویسنده : ۱۰۰۷