چندی است موضوع انتزاع بخشی از شهرستان ٨٠ هزارنفری و تک‌فرهنگی بستک در محافل مختلف به گوش می‌رسد و اظهارات متفاوتی مبنی بر چرایی پاره‌پاره شدن این شهرستان کوچک مطرح می‌شود.

به گزارش دلفین، چندی است موضوع انتزاع بخشی از شهرستان ٨٠ هزارنفری و تک‌فرهنگی بستک در محافل مختلف به گوش می‌رسد و اظهارات متفاوتی مبنی بر چرایی پاره‌پاره شدن این شهرستان کوچک مطرح می‌شود؛ اما موضوع برجسته این است که در صورت اجرایی شدن این طرح ماراتنی در گوشه‌گوشه‌ی هرمزگان برای تبدیل شدن به شهرستان بر پا خواهد شد؛ همان رویکردی که وزارت کشور در اقصی نقاط ایران در پیش گرفته و هزینه‌های جاری دولت را افزایش داده است؛ البته روی دیگر سکه افزایش سهولت ارائه‌ی خدمات دولتی به شهروندان است.
اما در این وضعیت بی‌شک اظهارنظر درباره این موضوع آن هم در آستانه‌ی انتخابات می‌تواند تبعات بسیاری برای سیاسیون هرمزگان در پی داشته باشد و ایشان واهمه دارند که در صورت بیان نظر واقعی خود دچار چالش‌های جدی در منطقه‌ی غرب استان خواهند شد. بااین‌حال سعی کردیم تا در گزارشی این موضوع را مورد کنکاش قرار دهیم.
همتی: صحبتی ندارم
فریدون همتی، استاندار هرمزگان و نماینده عالی دولت در استان از افرادی بود که در هفته‌ی گذشته و در حاشیه‌ی افتتاح بزرگ‌ترین مجتمع گاوداری هرمزگان از پاسخ‌گویی صریح دراین‌باره طفره رفت و به خبرنگار بستک نیوز گفت: در رابطه با تقسیم شهرستان بستک صحبتی ندارم.
استانداری و فرمانداری پاسخگو باشند
«حسین احمدیان» رئیس شورای اسلامی شهرستان بستک نیز اگرچه تمایلی به پاسخ‌گویی در این رابطه نداشت، به خبرنگار دلفین گفت: جدا شدن جناح از بستک در حیطه‌ی اختیارات تقسیمات کشوری است و کار ما نیست.
از احمدیان درباره چرایی تصمیم مبنی بر این انتزاع پرسیدیم که وی پاسخ داد: استانداری و فرمانداری در این مسائل باید پاسخگو باشند و ما به‌عنوان شورای شهرستان متقاضی جدا شدن جناح از بستک بودیم و بررسی این تقاضا در حوزه‌ی کاری ما نیست و اگر به موارد مشابه بنگرید، درمی‌یابید که در بسیاری از نقاط کشور این اقدام صورت پذیرفته است.
نباید از تقسیم بستک تعجب کنیم
وی افزود: در کشور شهرستان‌های ۲۵ هزارنفری یا مرکز شهرستان پنج‌هزارنفری هم داریم و در چنین وضعیتی نباید از تقسیم بستک تعجب کنیم؛ در ضمن کارشناسی مزایای این کار بر عهده ما نیست و ما تنها درخواست دادیم.
تعصب بی‌مورد و تنگ‌نظری
«محمد عقیل مدنی» رئیس شورای اسلامی شهر جناح و رئیس شورای اسلامی استان هرمزگان نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین، هدف ازاین‌دست تقسیمات را ارتقا سطح ارائه‌ی خدمات به مردم دانست و گفت: توسعه حق تمام مناطق کشور است و سال گذشته در استان فارس هفت شهرستان جدید ایجاد شده و نباید در هرمزگان با تعصب بی‌مورد و تنگ‌نظری سبب ایجاد محرومیت شویم.
وی تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال افزایش تعداد شهرها سبب افزایش تعداد بیمارستان‌ها در یک منطقه خواهد شد و کیفیت راه‌ها نیز به تبع آن بهبود می‌یابد.
از امتیازات استفاده نکنیم، محرومیت هرمزگان رفع نخواهد شد
مدنی بیان داشت: از ۱۳ شهرستان هرمزگان هفت شهرستان کمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند، پس تقسیم بستک ماراتنی در استان ایجاد نخواهد کرد و در کشور نیز بیش از ۱۵۰ شهرستان ۵۰ هزارنفری و بیش از ۵۰ شهرستان ۳۰ هزارنفری وجود دارد و ما اگر از این امتیازات استفاده نکنیم، هرمزگان از محرومیت خارج نخواهد شد.
وی جمعیت را تنها یکی از شاخص‌های توسعه خواند و گفت: توسعه در خراسان را بعد از تقسیم این استان به سه استان را باید مورد بررسی قرار دارد تا اهمیت و مزایای این اتفاق برجسته شود و جوامع محلی بیشتر در جریان فواید این تصمیم قرار گیرند.
پاسخ به یک ابهام بزرگ
البته در دید کلان انجام تقسیمات شهری سبب افزایش هزینه‌های دولتی و هدررفت سرمایه‌های ملی به دلیل متورم شدن بدنه‌ی کارمندان دولتی می‌شود، مدنی دراین‌باره نیز بیان داشت: من دیدگاهی مقابل این دیدگاه دارم و معتقدم در درازمدت کاهش رفت‌وآمد و تسهیل در امور مردم سبب ارتقا کیفیت خدمات در دو شهرستان جدید می‌شود.
ربطی به این‌که کجاییم ندارد!
رئیس شورای اسلامی استان هرمزگان در پاسخ به تأثیر اهل جناح بودنش بر این موضع‌گیری نیز بیان داشت: باور کنید من این دیدگاه را نسبت به همه‌ی استان دارم و ربطی به این‌که اهل کجا هستم، ندارد.
چرایی برخی مخالفت‌ها
وی در رابطه با چرایی برخی از مخالفت‌ها نیز گفت: عده‌ای پیشرفت خود را در عقب ماندن سایرین می‌بینند و با ایجاد موج در میان عوام در پی ماهیگیری از آب گل‌آلود هستند، درحالی‌که جدا شدن جناح از بستک چیزی از امکانات بستک کم نخواهد کرد، بلکه نقاط قوت در منطقه دو برابر می‌شود.
نباید به دولت فشار بیاوریم
مدنی ادامه داد: اکنون این طرح در دستان دولت است و افراد بهتر است اجازه دهند تا کارشناسان این طرح را بررسی کنند و نباید به دولت برای تصمیم‌گیری بر اساس تصورات خودمان فشار بیاوریم.
می‌تواند سیاسی باشد

از رئیس شورای اسلامی استان هرمزگان درباره‌ی رنگ و بوی سیاسی این موضوع در آستانه‌ی انتخابات پرسیدیم که وی تأکید کرد: دیدگاه ما دیدگاه توسعه‌ای است اما مطمئناً هر حرکتی می‌تواند درنهایت نتیجه‌ی سیاسی داشته باشد.
وضعیت وحدت بعد از انتزاع
وی در پایان بیان داشت: ما در عین تکثر می‌توانیم وحدت داشته باشیم و نباید فکر کنیم با انتزاع جناح از بستک وحدت مردم این منطقه از بین می‌برد؛ بلکه وحدت تنها در صورت مشاهده‌ی بی‌عدالتی و تبعیض خدشه‌دار خواهد شد.
ضربه خوردن به روابط فامیلی
برای یک‌جانبه نشدن این گزارش به سراغ «صلاح‌الدین احمدی» رئیس شورای اسلامی شهر بستک رفتیم تا نظرات وی را نیز جویا شویم. وی در این رابطه بیان داشت: تنها عده‌ای معدود طرح جدایی جناح از بستک را دنبال می‌کنند و ما معتقدیم اجرای این ممکن است روابط فامیلی را دست‌خوش چالش کند و سبب ایجاد کینه و کدورت شود.
توسعه تنها از طریق تقسیمات کشوری محقق نمی‌شود
رئیس شورای اسلامی شهر بستک با اشاره به این‌که توسعه تنها از طریق تقسیمات کشوری محقق نمی‌شود، افزود: باید توانمندی را بسنجیم و مسائل را با نشست‌های مشترک حل کنیم.
وی ضمن تأکید بر تاریخچه‌ی غنی شهرستان بستک و لزوم حفظ وحدت فرهنگی و جغرافیایی این منطقه، بیان داشت: نباید انسجام اجتماعی موجود را از دست بدهیم و کارشناسان باید پاسخ بدهند که مبنای بررسی‌هایشان چیست.
احمدی، جمعیت ۲۰ هزارنفری بخش جناح برای رسیدن به یک شهرستان مستقل را ناکافی دانست و گفت: این بخش فاقد ادارات توانمند است و با احداث چند بلوار نمی‌توان این بخش را حائز شرایط تبدیل شدن به شهرستان دانست.
با توسعه‌ی جناح موافقیم اما…
وی با بیان این‌که تمام مردم و مسئولان منطقه با توسعه‌ی جناح موافق‌اند، افزود: اما این توسعه به معنای آسیب رساندن به سایرین یا جدا شدن این بخش نیست.
رئیس شورای اسلامی شهر بستک تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال ما به دنبال ایجاد بیمارستان تأمین اجتماعی در بستک هستیم و اگر جناح جدا شود، دیگر جمعیت شهرستان برای ایجاد چنین بیمارستانی توجیه نخواهد داشت و این مسئله خسرانی برای تمام مردم منطقه است.
وی افزود: در شرایط فعلی نیز برخی از ادارات بستک به دلیل جمعیت شهرستان توانایی انجام بسیاری از امور را ندارند و مردم مجبورند به بندرعباس مراجعه کنند و جدایی جناح قدرت ادارات این شهرستان را تضعیف خواهد کرد.
مردم را از شرکت در انتخابات ناامید نکنید
احمدی، موافقت دولت با این طرح را سبب کاهش احتمالی مشارکت مردم منطقه در انتخابات پیش رو قلمداد کرد و گفت: نباید اجازه سوءاستفاده بیگانگان از این وضعیت را بدهیم.
تفاوت شهرستان‌های جدید فارس با جناح
وی در پاسخ به این پرسش که چرا چنین مقاومت‌هایی در استان فارس برای ایجاد شهرستان‌های جدید صورت نپذیرفت، بیان داشت: اگر «اوز» به شهرستان تبدیل شده، بخش مرکزی اوز تنها ۲۵ هزار نفر جمعیت داشته است و زیرساخت‌هایش قابل‌مقایسه با جناح نیست.
وی خاطرنشان کرد: شهرستان لار که عوض از آن جدا شده است، فرمانداری ویژه دارد و شهری بسیار توانمند است و نباید این شهر را با بستک مقایسه کنیم.
زخم التیام نیافته‌ی کوهخرد هرنگ
احمدی ادامه داد: مسئولان تقسیمات کشوری هنوز زخم «کوهخرد هرنگ» را التیام نداده‌اند که به دنبال ایجاد زخمی جدید هستند. وی گفت: مردم این منطقه پدر و مادرشان از اهالی کوهخرد و هرنگ هستند و با تقسیمات جدید کشوری بین خانواده‌ها نیز اختلاف ایجاد شده است.
استانداری شفاف‌سازی کند
رئیس شورای اسلامی شهر بستک خواستار شفاف‌سازی استانداری هرمزگان در رابطه با این طرح شد و گفت: مردم بستک مردم فهیمی هستند و اگر مسئولان تقسیمات کشوری با بررسی واقعی کارشناسی به این نتیجه برسند که جناح باید جدا شود و این اتفاق به نفع مردم منطقه است و همگان خواهند پذیرفت. وی در پایان اظهار داشت: بااین‌حال من معتقدم که با اجرای این طرح نه مردم بستک که کل مردم منطقه متضرر خواهند شد، چراکه خدمات مرکز شهرستان برای تمامی مردم منطقه است.
سخن پایانی
در این وضعیت می‌طلبد تا نخبگان استانی و ملی، ورای دیدگاه‌های سیاسی و تعصبات منطقه‌ای طرح جدایی جناح از بستک را مورد بررسی قرار دهند و به‌صورت شفاف با مردم درباره مزایا و معایب این طرح به گفت‌وگو بنشینند چراکه این دست اقدامات بدون اقناع افکار عمومی عاقبت خوشی در پی نخواهد داشت.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه ی دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007