مدیر امور بین‌الملل اتاق بازرگانی بندرعباس، گفت: اتاق بندرعباس نیز به‌تازگی با حمایت ریاست اتاق بازرگانی به زنجیره اعتباربخشی گواهی مبدأ پیوسته است و تاکنون تعدادی از اتاق‌های بازرگانی در جهان عضو این زنجیره اعتباربخشی شده‌اند.

به گزارش دلفین، در هفته‌ای که گذشت خبر رسید که به‌زودی اتاق بازرگانی بندرعباس به زنجیره اعتباربخشی گواهی مبدأ می‌پیوندد. ازاین‌رو تصمیم گرفتیم تا گفت‌وگویی اختصاصی را با «شیما کریمی» مدیر امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس ترتیب دهیم و زوایای مختلف این رویداد را از وی جویا شویم.
گواهی مبدأ چیست؟
کریمی اتاق بازرگانی بندرعباس را زیرمجموعه اتاق ایران و همه اتاق‌های کشورها را زیرمجموعه اتاق بازرگانی بین‌المللی یا همان ICC عنوان کرد و افزود: اتاق بازرگانی بین‌المللی کنفدراسیونی به اسم کنفدراسیون اعتباربخشی گواهی مبدأ دارد و گواهی مبدأ یک سند بین‌المللی است که نشان می‌دهد اصل کالا مربوط به کدام کشور است و این گواهی مبدأ برای کشور هدف و کالاهای صادراتی صادر می‌شود.
وی تصریح کرد: اتاق بندرعباس نیز به‌تازگی با حمایت ریاست اتاق بازرگانی به زنجیره اعتباربخشی گواهی مبدأ پیوسته است و تاکنون تعدادی از اتاق‌های بازرگانی در جهان عضو این زنجیره اعتباربخشی شده‌اند.
اهمیت این گواهی
از مدیر امور بین‌الملل اتاق بازرگانی بندرعباس اهمیت این رویداد را پرسیدیم که وی در پاسخ اذعان داشت: عضویت در این زنجیره، گواهی اعتبار کالا را بالا می‌برد چراکه این گواهی یک گواهی بین‌المللی است و زمانی که از مهر ICC برخوردار باشد اعتبار و اهمیت این گواهی افزایش می‌یابد و بیشتر مورد تائید قرار می‌گیرد.
تنها بندرعباس و تهران
وی ضمن اشاره به اینکه تعداد اتاق‌های معدودی هستند که از این گواهی اعتباربخشی برخوردارند، گفت: در ایران فقط اتاق تهران این گواهی اعتباربخشی را دارد.کریمی تصریح کرد: شخصاً چند سالی است که پیگیر اخذ این گواهی بودم و از گذشته نیز نامه‌نگاری کردیم، درخواست دادیم و راه‌های پیوستن به این زنجیره را جویا شدیم تا این‌که در این برهه‌ی زمانی به نتیجه رسیدیم.
وی اضافه کرد: برای پیوستن به این زنجیره اتاق‌های عضو را بررسی کردیم تا خدماتی را که در این زمینه می‌بایست به ارباب‌رجوع ارائه می‌شد، بدانیم؛ البته غیر از مدارک موردنیاز مبحث بیمه نیز از الزامات بود.
تأخیر به دلیل کرونا
کریمی یکی از دلایل تأخیر در صدور این گواهی را شیوع ویروس کرونا عنوان کرد و افزود: خیلی مواقع کنفدراسیون جهانی تعطیل بود و امور باید به‌صورت دورکاری پیگیری می‌شد و هم‌زمان با اتاق بندرعباس چهار اتاق دیگر هم از سایر کشورها درخواست داده بودند؛ اما در این زمان ما تنها اتاقی بودیم که پذیرفته شدیم و به عضویت این زنجیره درآمدیم.
تبدیل بندرعباس به اتاقی بین‌المللی
وی از دیگر مزایای این عضویت به رسمیت شناخته شدن اتاق بازرگانی بندرعباس به‌عنوان اتاقی بین‌المللی دانست و گفت: این اتفاق باعث تقویت اعتبار گواهی‌های صادر شده از سوی اتاق بندرعباس خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: با ارائه این گواهی گمرکات کشورهای هدف که عضو زنجیره گواهی مبدأ هستند، بسیار راحت و چشم‌بسته گواهی اتاق بندرعباس را می‌پذیرند.
مدیر امور بین‌الملل اتاق بازرگانی بندرعباس تصریح کرد: با عضویت در این زنجیره در کشورهای هدف دیگر معطلی گمرکی نداریم و کار سرعت می‌گیرد. وی اضافه کرد: گمرک کشور هدف وارد سایت ICC می‌شود و بارکد را وارد و تائید می‌کند و دیگر نیاز به تکمیل فرم‌ها و ارسال آن‌ نیست.
استفاده از هم‌فکری جهانی
کریمی در پایان اتاق بندرعباس را جز ۱۵ اتاق برتر کشور خواند و بیان داشت: از دیگر مزایای پیوستن به زنجیره گواهی اعتباربخشی این است که ما می‌توانیم در جلسات مشترک شرکت ‌کنیم، همفکری‌ شکل می‌گیرد و ما به‌عنوان یک عضو در کنفدراسیون حق نظر و پیشنهاد داریم.

گفت و گوی اختصاصی: اوریا حمیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷