رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس گفت: هرمزگان از هر چهار قابلیت شبکه‌های ارتباطات زمینی، ریلی، هوایی ‌و دریایی برخوردار است، ازاین‌رو می‌تواند دسترسی منطقه غرب آفریقا به آسیای میانه را کاملاً امکان‌پذیر کند.

به گزارش دلفین، «علیرضا صفا» رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس در نشست آنلاین معرفی فرصت‌ها و توانمندی‌های تجاری و سرمایه‌گذاری هرمزگان که بین اعضای این اتاق و کشور سنگال برگزار شد، استان هرمزگان را استانی با ظرفیت بسیار بالا در ابعاد مختلف دانست و افزود: هرمزگان به دلیل وجود ظرفیت‌های کم‌نظیر به بهشت سرمایه‌گذاران و پایتخت اقتصادی و تجاری ایران معروف است.
ظرفیت‌های ویژه‌ی حمل‌ونقلی
وی تصریح کرد: هرمزگان از هر چهار قابلیت شبکه‌های ارتباطات زمینی، ریلی، هوایی ‌و دریایی برخوردار است، ازاین‌رو می‌تواند دسترسی منطقه غرب آفریقا به آسیای میانه را کاملاً امکان‌پذیر کند.
صفا به وجود ذخایر نفت و انرژی، صنایع پتروشیمی، گردشگری دریایی، کشتی‌سازی، صید و صیادی، ترانزیت دریایی و رونق کشاورزی در هرمزگان اشاره کرد و اظهار داشت: این پتانسیل‌ها تنها بخشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی این استان است که اهمیت توسعه تجارت در هرمزگان را دوچندان می‌کند.
معافیت‌های مالیاتی و گمرکی
رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس اضافه کرد: سرمایه‌گذاران در هرمزگان از معافیت مناطق ویژه، مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی برخوردار هستند و وجود همه این ظرفیت‌ها در کنار مجتمع بندری شهید رجایی که دروازه طلایی واردات و صادرات کشور است، اهمیت ویژه‌ای به این استان اقتصادی می‌دهد.
وی با بیان این‌که حدود ۸۵ درصد از عملیات تخلیه و بارگیری کالا‌های کانتینری کشور در بندر شهید رجایی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: بدون شک حمایت دو کشور از مناسبات بانکی و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری، اعطای روادید به اتباع و فعالان اقتصادی ایرانی، تصویب و عملیاتی کردن اجتناب از اخذ مالیات و اعطای معافیت‌های گمرکی از کالاهای ایرانی از مهم‌ترین خواسته‌های فعالان اقتصادی برای توسعه روابط تجاری در سطح بین‌المللی است.
علاقه‌مندی به توسعه مراودات با سنگال
وی ادامه داد: بخش خصوصی ایران با جدیت و علاقه‌مندی بسیار به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با آفریقا، ازجمله کشور سنگال نگاه می‌کند.
صفا سنگال را دروازه ورود به منطقه غرب آفریقا نامید و تأکید کرد: این کشور می‌تواند فرصت مناسبی را برای ورود کالاهای ایرانی به منطقه غرب آفریقا فراهم کند، همچنین امکان صادرات مجدد محصولات ایرانی از طریق سنگال به کشورهای عضو با تعرفه بسیار کم فراهم است.
وی اضافه کرد: همکاری‌های آموزشی در زمینه تولید برخی محصولات کشاورزی و غذایی و صنعت توریسم از دیگر زمینه‌های بالقوه برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی دوجانبه بین هرمزگان و سنگال خواهد بود.
رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس خاطرنشان کرد: به نمایندگی از بخش خصوصی استان آمادگی کامل فعالان اقتصادی را برای نقش‌آفرینی در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه اعلام می‌دارم.
وی در ادامه به موقعیت جغرافیایی سنگال و بندر داکار به‌عنوان پایگاهی دریایی اشاره کرد و افزود: این کشور و شهر داکار ‌می‌تواند به پایگاه صادراتی ایران به کشورهای غرب آفریقا تبدیل شود.
ورود هدفمند
وی در پایان بیان کرد: پیشنهاد می‌کنیم که اتاق داکار فهرستی از کالاهای موردنیاز خود را برای اتاق بندرعباس ارسال کند تا در اختیار تشکل‌ها و فعالان اقتصادی قرار گیرد و صادرات به‌صورت هدفمند به این کشور صورت پذیرد.
گفتنی است در این نشست به تصویب رسید تا تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه بین اتاق بازرگانی بندرعباس و داکار با هدف گسترش ارتباطات اقتصادی دوجانبه منعقد شود که بدون شک این تفاهم‌نامه می‌تواند سرعت ارتباطات، انتقال اطلاعات و نحوه ارتباطات را بیشتر و هدفمندتر کند.
هرمزگان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده آبزیان کشور
«مهرداد بازرگان» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان نیز در این نشست به تشریح ظرفیت‌های تولید و صادرات آبزیان منطقه پرداخت و گفت: در حال حاضر هرمزگان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده آبزیان در کشور ایران است همچنین هرمزگان به علت موقعیت خاص جغرافیای پتانسیل بسیار بالای در بخش پرورش آبزیان در خشکی و در دریا است.
بازرگان گفت: گونه‌های بسیار زیادی از آبزیان در استان هرمزگان صید می‌شود به علت تنوع محصولات دریایی هرمزگان بازار بزرگی را در کل دنیا دارد. در حال حاضر ۸ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی استان هرمزگان زیر کشت میگوی پرورشی است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان ادامه داد: اکنون هرمزگان با ۲۵ هزار تن تولید میگوی پرورشی و افزایش ۸ هزار هکتار جدید و افزایش تولید ۵۰ هزار تن که بیشتر این میگو ها به اقصی نقاط جهان صادر می‌شود، بزرگ ترین صادرکننده میگوی پرورشی در ایران است.
پرورش ماهی در قفس

وی افزود: برنامه پرورش ماهی در قفس را در سال‌های اخیر با پنج هزار تن تولید و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدتی برای ۵۰ هزار تن تولید داریم؛ و بیش از ۲۵ واحد مرکز تکثیر بچه میگو ماهی در هرمزگان داریم. همچنین ۱۲۰ واحد فرآوری ماهی و میگو نیز در استان مشغول به کار هستند که اکثریت این واحدها دارای کد تأییدیه اروپا هستند، به همین دلیل می‌توانیم محصولات هرمزگان را به اکثر نقاط دنیا صادر کنیم.
بازرگان خاطرنشان کرد: ما در استان تجربیات کامل و جامعی در ساخت مزارع پرورش میگو ساخت قفس‌های پرورش ماهی همچنین ساخت تأسیسات فرآوری محصولات دریایی کسب کرده‌ایم و امکان سرمایه‌گذاری مشترک با کشور سنگال در زمینه صید، پرورش، فرآوری و صادرات محصولات دریایی داریم.
وی در پایان گفت: به دلیل گستردگی مباحث مربوط به تولیدات آبزیان در هرمزگان لازم است در آینده نزدیک ارتباطی با بخش آبزیان اتاق بازرگانی داکار داشته باشیم تا تعامل دوجانبه بهتر صورت گیرد.

خبراختصاصی: اوریا حمیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷