معلمان حق‌التدریسی به گروهی از معلمان مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی کشور گفته می‌شود که آموزش‌وپرورش بدون تعهد استخدامی مشخص از آن‌ها برای رفع نیاز به معلم به‌ویژه در مناطق محروم استفاده می‌کند؛ نیرو‌هایی که در مقایسه با معلم‌های رسمی با دریافتی و مزایای به‌مراتب پایین‌تری مشغول به تحصیل هستند و در غالب موارد حقوق پرداختی به آن‌ها با تأخیر چند ماه پرداخت می‌شود.

به گزارش دلفین، معلمان حق‌التدریسی به گروهی از معلمان مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی کشور گفته می‌شود که آموزش‌وپرورش بدون تعهد استخدامی مشخص از آن‌ها برای رفع نیاز به معلم به‌ویژه در مناطق محروم استفاده می‌کند؛ نیرو‌هایی که در مقایسه با معلم‌های رسمی با دریافتی و مزایای به‌مراتب پایین‌تری مشغول به تحصیل هستند و در غالب موارد حقوق پرداختی به آن‌ها با تأخیر چند ماه پرداخت می‌شود.
این معلمان در سخت‌ترین و دشوارترین مناطق و مدارس و با شرایط روحی، عزت ‌نفس، احساس عدم تعلق، بی‌اعتمادی و امنیت شغلی پایین و عدم پرداخت و تضییع حقوق خدمت می‌کنند. گرچه تعدادی نیز آبروداری می‌کنند، با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند و جان‌نثارانه مشغول به خدمت‌اند.
یک بام و دو هوا
معلمان حق‌التدریس همواره مظلوم واقع شده‌اند، با حقوقی ناچیز که آن هم ممکن است با چند ماه تأخیر به دستشان برسد، روزگارشان را می‌گذرانند. اما دردناک آن است که وقتی از این دست معلمان در مدارس به دلیل مشکلات بودجه‌ای استفاده می‌‌شود، هیچ‌کس معترض نیست اما در شرایطی که پای استخدام و جذب آنان به میان می‌آید، می‌گویند که معلمان حق‌التدریس صلاحیت استخدام بدون آزمون را ندارند و باید از طریق آزمون اصلح محک زده شوند.
اعتراضات گاه و بی‌گاه
طی چند سال اخیر شاهد اعتراضات گاه و بی‌گاه این معلمان بوده‌ایم ولی صدای آن‌ها هرگز شنیده نمی‌شود، معلمان حق‌التدریسی می‌گویند که امنیت شغلی ندارند و با بی‌عدالتی مزایایی در قبال دستمزدشان دریافت نمی‌کنند، از همین رو با یکی از معلمان حق‌التدریسی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.
اگر اصلح نبودیم…
یکی از معلمان حق‌التدریسی از میان جمع همکاران خود در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین ضمن بیان اینکه آزموده را آزمودن خطاست، اذعان داشت: سالی ۴۰ دانش‌آموز را آموزش می‌دهیم و جای سوال است اگر ما معلمان اصلحی نبودیم چرا نظام آموزشی و وزیر آموزش‌وپرورش اجازه داده است که این دانش‌آموزان توسط ما معلمان بی‌سواد تعلیم داده شوند.
وی تصریح کرد: ما سال‌های سال کار کردیم و تاکنون هیچ آزمون اصلحی را برای معلمان حق‌التدریسی نداشته‌ایم، و اکنون جای سوال است که چرا معلم حق‌التدریس باید آزمون اصلح بدهد.
از امنیت شغلی برخوردار نیستیم
وی گفت: امروزه ما معلمان حق‌التدریس از امنیت شغلی برخوردار نیستیم و همین موضوع عاملی برای نگرانی و استرس برای من و همکارانم شده است.
این معلم حق‌التدریس در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه ما امنیت شغلی نداریم، افزود: معلم حق‌التدریس تنها نام یک معلم را بر دوش خود می‌کشد و یک درصد از حقوق معلم رسمی را دریافت نمی‌کند، ما هزاران مشکل را در مسیر شغلی‌مان بر دوش کشیده‌ایم و تنها لباس معلمی بر تن ماست.
وی در پایان با بیان اینکه ما معترضیم چون هیچ مزایایی از جمله حق مسکن و حق اولاد به ما تعلق نمی‌گیرد، اضافه کرد: تمام تلاش خود را برای آموزش فرزندان سرزمینمان به کار گرفتیم اما ما معلمان حق‌التدریس حتی مرخصی زایمان را هم نداشتیم این‌ها همان تبعیضی است که از آن گلایه داریم.
داستان تکراری
سال‌هاست این داستان تکراری خواب را از چشمان معلمان حق‌التدریس گرفته، چندین سال است که تدریس می‌کنند، سابقه و تجربه کافی را دارند و به ‌تبع از معلمی که تازه ‌کار خود را آغاز کرده، کارآمدتر است، در این خصوص برای واکاوی جزییات این موضوع گفت‌وگویی را با احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ترتیب دادیم.
مرادی در تشریح وضعیت معلمان حق‌التدریسی این‌گونه اذعان داشت: مجلس شورای اسلامی قانونی را تحت عنوان اینکه معلمان حق‌التدریس جذب آموزش‌وپرورش شوند، وضع کرده است و همچنین وزیر آموزش‌وپرورش بخشنامه‌ای را ابلاغ کرده که این معلمان دوره‌ای را در دانشگاه فرهنگیان ببینند و بعد از آزمون، جذب شوند.
اجحافی بزرگ
وی ادامه: گرفتن آزمون اجحافی بزرگ در حق معلمان حق‌التدریسی است که دارای سابقه بالایی هستند چراکه این معلمان نسبت به معلمان مبتدی دارای تجربه بالاتری هستند و با توجه به نیاز آموزش‌وپرورش به این نیروها بهتر است دوره‌ای را جهت آموزش بیشتر این معلمان برگزار کنند و از آزمون اصلح صرف‌نظر شود. احمد مرادی اذعان کرد: در مجلس شورای اسلامی قانونی تحت عنوان آزمون از معلمان حق‌التدریس به تصویب نرسیده، بلکه قانون موافقت کرده است که آنان جذب آموزش‌وپرورش شوند و حتی با وزارتخانه هم رایزنی و پیگیری کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم که این معلمان حق‌التدریس جذب شوند.
سخن پایانی

با همه‌ی این تفاسیر به نظر می‌رسد باید با هم‌افزایی نمایندگان مجلس و تعامل با اداره کل آموزش‌وپرورش هرمزگان راه‌حلی برای استخدام این دست نیروها اتخاذ شود، چراکه مسئولیت پایمال شدن حق این افراد که جوانی خود را در راه آموزش‌وپرورش فرزندان هرمزگان گذاشته‌اند، بر دوش تمامی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان استانی است و باید در مقابل افکار عمومی و خداوند پاسخگو باشند.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷