در چند ماه اخیر افت شدید و عدم ثبات در قیمت گوجه‌فرنگی، دست تولیدکنندگان محصولات کشاورزی را در پوست گردو قرار داده و نارضایتی‌های کشاورزان را به دنبال داشته است.

به گزارش دلفین، در چند ماه اخیر افت شدید و عدم ثبات در قیمت گوجه‌فرنگی، دست تولیدکنندگان محصولات کشاورزی را در پوست گردو قرار داده و نارضایتی‌های کشاورزان را به دنبال داشته است. این روزها هنوز دلالان جولان می‌دهند و کشاورزان خون‌گرم هرمزگان تنها دستاوردشان عرق جبین است؛ سخت‌کوشانی که روی اراضی اجاره‌ای یا زمین‌های آبا و اجدادی برای روزی حلال تلاش می‌کنند.
اما اگر فاکتور دلالان را کنار بگذاریم، سخت شدن صادرات محصولات سبب شده تا در برهه‌هایی عرضه بر تقاضا پیشی گیرد و توازن بازار به هم بریزد. در چنین وضعیتی تسهیل و توسعه صادرات محصولات کشاورزان می‌تواند گام مؤثری در راستای بهبود وضعیت کشاورزان ایفا کند اما متأسفانه مسئولان ذی‌ربط آن‌طور که بایدوشاید از این قشر زحمت‌کش، حمایت‌ نمی‌کنند و کشاورزان هرمزگانی با این شرایط سخت اقتصادی هرروز فقیرتر و کامشان تلخ‌تر می‌شود.
مشکلات کلافه‌مان کرده است
این بار خبرنگار دلفین پای درد و دل کشاورزان مینابی نشست تا مشکلات گوجه‌کاران این منطقه را انعکاس دهد. «محمد» که ۴۳ ساله است ضمن بیان این‌که هم‌اکنون عدم‌حمایت دولت از کشاورزان، نقش پر‌رنگ ‌واسطه‌ها، افت شدید قیمت محصولات کشاورزی و افزایش قیمت سموم‌‌ و کود کشاورزی، کاهش بارندگی، نبود مشتریان مناسب و بسته بودن راه صادرات آنان را کلافه کرده است، افزود: در این شرایط بحرانی و با توجه به شیوع کرونا، صادرات محصولات گوجه‌فرنگی با مشکلات اساسی روبه‌رو شده است و اگر مسئولان هرچه سریع‌تر برای رفع مشکلات اقدامات لازم را انجام ندهند، حاصل دست‌رنج‌مان نابود می‌شود.
مشکلات هرساله
«عبدالرحمن» یکی دیگر از کشاورزان هشت‌بندی میناب نیز در گفت‌وگو با دلفین خاطرنشان کرد: بخش توکهور و شهر هشت‌بندی به‌عنوان قطب کشاورزی محصولات خارج از فصل استان به‌حساب می‌آیند اما هرساله کشاورزان این منطقه با مشکل افت شدید قیمت محصولات مواجه هستند و دستگاه‌های متولی که باید بر قیمت‌گذاری محصولات نظارت داشته باشد، کاری از پیش نمی‌برند و تنها نظاره‌گر جولان دلالان در بازار هستند.
وی عنوان کرد: بیش از ۱۲ هزار هکتار مزرعه در بخش توکهور و هشت‌بندی قرار دارد که به‌صورت متوسط سالانه به ازای هر هکتار ۴۰ تن محصول کشاورزی تولید می‌شود اما هر از چند مدت شاهد اعتصاب کشاورزان به دلیل کاهش نرخ محصولات هستیم.
ضرورت ایجاد اتحادیه‌ای قدرتمند
بااین‌حال اسحاق جعفری رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش توکهور چندی پیش در گفت‌وگو با دلفین بر مسئله‌ای راهگشا تأکید کرد و گفت: تا زمانی که کشاورزان ما اتحادیه‌ای قوی‌ نداشته باشند، قیمت‌گذاری مناسبی روی محصولات انجام نمی‌شود.
موضوعی که از شواهد چنین برمی‌آید که اتاق بازرگانی بندرعباس به‌خوبی ضرورت آن را درک کرده و به دنبال راهکاری برای حل مشکل گوجه‌کاران است.
نامه به استاندار
«علیرضا صفا» رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس در راستای رفع مشکل کشاورزان و بهبود وضعیت آن‌ها چندی پیش نامه‌ای را به استاندار ارسال کرد و خواستار تسهیل برای ورود اتاق بازرگانی به این موضوع شد.
صفا ابراز کرد: به‌طور میانگین محموله‌های حاوی گوجه‌فرنگی در مرز آستارا ۱۴ روز معطل می‌ماند و انتظار ما این است که ۳۰ دستگاه کامیون از ۱۳۰ دستگاه مربوط به صادرات سیب و کیوی و گوجه‌فرنگی، به‌صورت انحصاری به محصول گوجه‌فرنگی استان اختصاص یابد تا معطلی‌ها در مرز به کمترین حد ممکن تقلیل یابد.
گوجه باید در اولویت قرار گیرد
وی گفت: با توجه به فسادپذیری گوجه‌فرنگی و ارزآوری این محصول امور مربوط به خروج و صادرات گوجه‌فرنگی هرمزگان باید نسبت به محصولاتی همچون سیب و کیوی در اولویت قرار گیرد.
رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس در ادامه گفت: مدت‌زمان لازم برای ارسال محصول از جنوب تا مرزهای صادراتی و معطل ماندن آن در مرز سبب کاهش محسوس کیفیت محصول و نارضایتی مصرف‌کننده می‌شود که درمجموع در درازمدت باعث زیان اعتبار محصولات تولیدی کشور است، پس باید همه دست‌به‌دست هم دهیم و این‌گونه مشکلات را رفع کنیم.
تقــویت پـل ارتـبـــاطی بیــن کشــــاورزان
و اتاق بارزگانی
وی تصریح کرد: می‌توان با تدبیر و درایت بیشتر و اولویت‌بندی صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای هدف جلو ضرر و زیان کشاورزان زحمتکش در اقصی نقاط کشور به‌ویژه هرمزگان را گرفت و امید است در سال پیش رو، دولت با تدابیر کارآمد، تصمیمات لازم را در جهت افزایش صادرات محصولات مرغوب کشاورزی گوجه‌فرنگی و… اتخاذ کند و پل ارتباطی بین کشاورزان و اتاق بارزگانی مستحکم شود.
سخن آخر

با این تفاسیر چنین به نظر می‌رسد که اگر ارتباط کشاورزان با تشکل‌های خصوصی این حوزه تقویت شود بیش از استمداد طلبی از نهادهای دولتی کارساز خواهد بود و ارتباط تنگاتنگ، عادلانه و بدون واسطه‌ی تجار و کشاورزان نه‌تنها به بهبود شرایط صادرات که به ایجاد رونق در تولید نیز خواهد انجامید.

گزارش اختصاصی : فهیمه هادی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷