پیش‌ازاین نیز وضعیت زندگی زنان سرپرست خانوار به‌ویژه آنان که سبب آسیب‌های اجتماعی بار سنگین زندگی بدون حمایت‌های قانونی بر سر آنان آوار شده است، چندان خوب نبود اما در یک سال گذشته رکود اقتصادی به سبب شیوع ویروس کرونا آنان را بیش‌ازپیش آزرده است.

به گزارش دلفین، پیش‌ازاین نیز وضعیت زندگی زنان سرپرست خانوار به‌ویژه آنان که سبب آسیب‌های اجتماعی بار سنگین زندگی بدون حمایت‌های قانونی بر سر آنان آوار شده است، چندان خوب نبود اما در یک سال گذشته رکود اقتصادی به سبب شیوع ویروس کرونا آنان را بیش‌ازپیش آزرده است. باید پذیرفت که این روزها زندگی بسیاری از زنان سرپرست خانوار بر مدار رنج می‌گذرد، رنجی که دست بردار نیست و زندگی را برای این قشر سخت‌تر کرده است.
نگرانی از خرج و مخارج منزل، هزینه خوراک فرزندان، اجاره منزل، قرض مغازه‌دار و آشنا همه از نگرانی‌هایی است که ذهن زنان سرپرست خانوار را شدیداً به خود درگیر کرده و فرد یا سازمانی نیز در قید چگونه سپری شدن روزگارشان نیست.
به قول خودشان زندگی روی خوش به آن‌ها نشان نداده و هر آنچه نصیبشان شده رنج و سختی است و حالا با شیوع کرونا نیز باید گرانی و رکود اقتصادی را تحمل کنند.
زنان سرپرست خانوار باید نان خود و بچه‌هایشان را هر جور شده تأمین کنند و به همین دلیل قشر وسیعی از آنان کارهای خدماتی در منازل افراد را برگزیده‌اند که این مشاغل نیز به سبب شیوع کرونا با کسادی عجیبی روبه‌رو شده است و کسی حاضر نیست فردی دیگر را به دلیل مسائل بهداشتی در خانه‌ی خود راه دهد.
در این وضعیت یاری‌رسانی به زنان سرپرست خانوار و ایجاد شرایط لازم برای بروز توانمندی آنان موضوع بسیار مهمی است چراکه این افراد توانایی فعالیت‌های متنوعی را دارند و می‌توانند با دریافت تسهیلات و حمایت‌های جزئی امرار معاش کنند. زنان سرپرست خانوار اکنون جز قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند و این روزها خانه‌نشینی را با غم نان سپری می‌کنند.
در وضعیتی که مسئولان این حوزه در هرمزگان هیچ برنامه‌ای برای کمک به این قشر وسیع ندارند پیگیری‌های دلفین نشان می‌دهد که آمار دقیقی نیز از این زنان در استان در دست نیست و در شرایطی که زندگی برای زنان سرپرست خانوار رنگ و بوی کابوس گرفته است، متولیان حوزه‌ی زنان در خواب غفلت به سر می‌برند.

یادداشت اختصاصی : سحر آریا

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷