الهه جهادگر بانوی طراح لباس 31 ساله‌ی هرمزگانی است. او دختر برتر هرمزگان در سال 1398 از سوی سازمان ورزش و جوانان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد.

به گزارش دلفین، الهه جهادگر بانوی طراح لباس ۳۱ ساله‌ی هرمزگانی است. او دختر برتر هرمزگان در سال ۱۳۹۸ از سوی سازمان ورزش و جوانان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد. جهادگر ۶ سال است مزون لباس بندری کندوره را تأسیس کرده‌اما از نوجوانی به این حرفه علاقه‌مند بوده است. وی چند سالی است با رضا صادقی خواننده محبوب هرمزگان در زمینه طراحی لباس برای استفاده در موزیک ویدئوها همکاری می‌کند و به‌تازگی نیز در یکی از این آثار با پوشش محلی حضور یافته است. به بهانه انتشار این اثر در صفحه اینستاگرام رضا صادقی به سراغ الهه جهادگر رفتیم و با گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

خانم جهادگر از چه زمانی طراحی لباس را به‌صورت حرفه‌ای شروع کردید؟
تقریباً ۱۰ یا ۱۲ سال پیش. از ابتدا من به شبکه‌های اجتماعی بسیار علاقه‌مند بودم اما آن زمان اینستاگرام و این همه شبکه اجتماعی پرکاربرد و متنوع وجود نداشت. فیس‌بوک آن زمان فیلتر نبود و بیشتر در این شبکه فعالیت می‌کردم و با تهیه پارچه‌های مختلف و نوآوری در طرح، به لباس بندری تنوع می‌داد. در این فرآیند طرح را به خیاط ارائه می‌کردم و خیاط طرح را پیاده می‌کرد و سپس می‌پوشیدم، عکاسی می‌کردیم و در صفحه فیس‌بوکم منتشر می‌کردم. می‌شود گفت در آن زمان در هرمزگان مدلینگی وجود نداشت و من با این ترفند لباس‌ها را معرفی می‌کردم و به فروش می‌رساندم.
شما در چه زمینه‌ای تحصیل کرده‌اید؟
رشته تحصیلی‌ام در دانشگاه حسابداری بود و کارمند رسمی بنیاد شهید بودم؛ اما زندگی کارمندی هدف من نبود. به آن دوره تنها به‌عنوان یک پل برای رسیدن به اهدافم یا یک تجربه نگاه می‌کردم. آن زمان به دنبال منبعی برای کسب درآمد بودم که بتوانم مستقل شوم و کسب‌وکار خودم را راه‌اندازی کنم و باوجود مخالفت‌های خانواده کارمند بودن را کنار گذاشتم و وارد بازار کار شدم. خیلی سختی‌ها را پشت سر گذاشتم. حتی در مقطعی راننده آژانس بانوان شدم و کارهای حسابداری شرکت‌ها و کارخانه‌ها را انجام می‌دادم، چون می‌خواستم مستقل کار کنم و برای خودم زیرمجموعه و کارمند داشته باشم؛ در یک‌کلام نمی‌خواستم به آرزوها و اهداف ذهنی‌ام رشوه بدهم.
مزون کندوره را چه زمانی افتتاح کردید؟
سال ۹۳ مزون کندوره را افتتاح کردم. کم‌کم مزون را به دو شعبه گسترش دادم؛ شعبه بندرعباس و شعبه قشم. الان شعبه بندرعباس تبدیل به کارگاه شده است و شعبه قشم را هم به تهران انتقال داده‌ام و بیشتر فروش ما در تهران است اما هنوز از استان هرمزگان هم سفارش می‌پذیریم.
تهرانی‌ها لباس بومی هرمزگان را می‌پسندند؟
المان‌های مرتبط با هرمزگان در طراحی تمامی لباس‌ها به کار رفته است؛ اما به سمت طراحی لوازمی که بیشتر در تهران استفاده می‌شود مثل مانتو، کیف و کفش و شال رفته‌ایم و آنان نیز استقبال خوبی داشته‌اند. نقطه قوت ما طراحی‌های منحصربه‌فرد است و من هیچ‌گاه خودم را جدا از هنر نمی‌بینم.
شما را باید هنرمندی کارآفرین بنامیم. شما سال ۱۳۹۸ نیز کارآفرین برتر کشـور در زمینه مد و طراحی لباس شدید. از اشتغال‌زایی‌تان در این عرصه بفرمایید.
شروع کار مزون کندوره با پنج کارمند بود و به‌مرورزمان افزایش یافت. آخرین بار که مجموعه پرسنل پاره‌وقت و تمام‌وقت را حساب کردم متوجه شدم حدود ۸۵ نفر در حال همکاری با ما هستند و این موضوع حس خوشایندی در من ایجاد کرد.
شما دنبال کننده‌های بسیاری دارید. فضای مجازی چقدر در پیشرفت شما نقش داشته است؟
رمز موفقیت در دنیای مد دیده شدن است. البته من مشاور خوبی در زمینه فضای مجازی نداشتم و به نظرم جاهای هم اشتباه عمل کرده‌ام اما اکنون استفاده از این فضا را آموخته‌ام و طبیعتاً فضای مجازی نقش بسزایی در پیشرفتم داشته است.
بسیاری از اوقات تلفیقی که در طراحی‎هایتان انجام می‌دهید، واقعاً به دل می‎نشیند. از چه سبکی استفاده می‌کنید؟
من علاقه زیادی به طراحی لباس فیوژن دارم؛ یعنی به وجود آوردن هارمونی بین سبک‌های سنتی و مدرن. این علاقه‌ای است که همیشه اولویت و علاقه من بوده و مطمئنم با این سبک کار می‌توانم اتفاقات خوبی را رقم بزنم و در پایتخت به‌عنوان نماینده استان تلاش می‌کنم هنر بومی هرمزگان را گسترش دهم.
چند روزی از روز جهانی زن نگذشته است. شما به‌عنوان یک زن موفق هرمزگانی چه توصیه و پیشنهادهایی دارید؟
با لفظ زن موفق هرمزگانی چندان موافق نیستم. من هنوز به هدف‌هایی که در نظر دارم، نرسیده‌ام. تا الان فقط پنج درصد اهدافم محقق شده است و هدف‌های بسیار بزرگ‌تری دارم. من ابعاد پیشرفت را جهانی می‌بینم. تنها توصیه من به دختران هرمزگانی این است که شاید بارها در زندگی شکست بخورید اما نباید ناامید شوید.
آیا خانواده در این راه از شما حمایت‌ کردند؟

نه به‌هیچ‌وجه؛ نه حمایت مالی و نه عاطفی. آن‌ها معتقد بودند که شغل کارمندی را باید ادامه دهم. حقوق کارمندی رشوه دادن به آرزوهایم بود.
شما در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی نیز تحت عنوان گروه جهـادگــران بلوچ فعالیت دارید. چه حسی دارد انجام چنین اقداماتی؟
من روحیه‌ی جهادی دارم و با کمک کردن به دیگران به‌نوعی به خودم کمک می‌کنم و زمانی که لبخند رضایت افراد را می‌بینم، حال روحی خودم بهبود پیدا می‌کند؛ اما همیشه برای کمک کردن به دیگران به منبع مالی نیاز است و من از طریق فضای مجازی تلاش می‌کنم که این منبع را تأمین کنم. جالب است بدانید که در یک مقطع توانستم مبلغی در حد ساخت شش واحد مسکونی جمع‌آوری کنم.
ویدئو جدید رضا صادقی با حضور شما با استقبال زیادی روبه‌رو شده است. درباره همکاری‌تان با رضا صادقی برایمان بگویید؟
از مدت‌ها پیش با رضا صادقی همکاری حرفه‌ای را شروع کرده بودم اما درباره ویدئوی که اخیراً منتشر شده باید بگویم این ویدئوی مربوط به گذشته است که موردپسند قرار گرفت و برای کلیپ البوم «حواست به من باشه» استفاده شد. آقای صادقی مشتاق بودند که از تزئینات لباس بندرعباسی در موزیک ویدئوهایشان استفاده کنند؛ که حدوداً دو سه سال پیش در آلبوم قبلی‌شان نیز در دو موزیک ویدئو از لباس‌هایی که من طراحی کرده بودم، استفاده کردند؛ اما امسال به‌صورت حرفه‌ای‌تر وارد مذاکره شدیم و قرار شد یک سری همکاری با هم داشته باشیم که جزئیات آن به‌زودی اعلام خواهد شد.
پس رضـا صـادقـی حسابی از هم استانی‌‌اش حمایت کرده است!
رضا صادقی واقعاً حامی هم استانی‌هایش است و از آن چیزی که فکر می‌کنید خیلی بیشتر از من حمایت کرده است اما از بازگو کردن این موضوعات معذورم؛ فقط می‌توانم بگویم من را مثل خواهر خودش دانست و واقعاً به من امید داد که قوی‌تر برم جلو بروم. شایسته‌ی تقدیر است که به جایی برسیم و دست همشهریان خود را بگیریم و امیدوارم من هم بتوانم به دختران هرمزگانی در حد توانم کمک کنم.
در آخر اگـر حرفی هست بفرمایید؟
امروز دخترهای هدف‌دار تعدادشان نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده و نقطه‌ی عطف امروز هرمزگان این است که دختران هرمزگانی به فکر اشتغال‌زایی هستند و دیدگاه‌های روشن‌تری دارند و نسبت به نسل‌های قبل جسورتر شده‌اند. برای تمام دختران هرمزگان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم هر روز شرایط به‌مراتب بهتری را تجربه کنند.

گفتگوی اختصاصی: اوریا حمیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷