اگر در شهرهای دیگر ایران غیر از بندرعباس زندگی کرده باشید یا در سفر به سایر شهرها به‌صورت دقیق ظاهر شهرها را مورد رصد قرار دهید؛ موضوعی که در نگاه اول شهر بندرعباس را ناخوشایند جلوه می‌دهد، بهداشت شهری است.

به گزارش دلفین، اگر در شهرهای دیگر ایران غیر از بندرعباس زندگی کرده باشید یا در سفر به سایر شهرها به‌صورت دقیق ظاهر شهرها را مورد رصد قرار دهید؛ موضوعی که در نگاه اول شهر بندرعباس را ناخوشایند جلوه می‌دهد، بهداشت شهری است. بهداشت محیط از ملزومات جوامع بشری به شمار می‌رود که این اصل اساسی در ارتقای سلامت اجتماعی نقش بسزایی دارد اما در بندرعباس هر سمت که رو برگردانید زباله مشاهده می‌کنید و این در حالی‌ست که شاهد سطل‌های زباله کمی در معابر هستیم و البته این سطل‌ها نیز خود آن‌قدر کثیف هستند که مردم در شرایط کرونایی از چند متری آن‌ها هم رد نمی‌شوند.
سرریز سطل‌های زباله
یکی دیگر از دلایل غیربهداشتی به نظر رسیدن شهر بندرعباس سرریز سطل‌های زباله است. در بسیاری از اماکن تعداد و حجم سطل‌های زباله با جمعیت منطقه تناسبی ندارد و همین مسئله به سرریز سطل‌های زباله و تهدید بهداشت جامعه انجامیده است، البته از افزایش تعداد زباله‌گردها به سبب مشکلات اقتصادی و پراکنده شدن زباله‌ها از سوی این افراد نیز نباید به‌سادگی گذر کرد.
مبلمان شهری آلوده
قدم زدن در بندرعباس کار ساده‌ای نیست؛ خصوصاً در فصل‌های گرم سال اما کافی است تنها در بلوار ساحلی بندرعباس قدم بزنید و یکی از آلاچیق‌ها یا سایر مبلمان شهری تعبیه‌شده را برای نشستن انتخاب کنید تا عمق فاجعه را دریابید. وضعیت بهداشت مبلمان شهری بندرعباس به حدی بغرنج است که امکان نشستن بدون استرس‌های بهداشتی روی این صندلی‌ها وجود ندارد و هنگامی که شما کودکی نیز به همراه داشته باشید، استفاده از این مبلمان به‌مراتب غیرممکن‌تر می‌شود.
خورهای متعفن
مشکلات بهداشتی شهر بندرعباس یکی دو تا نیست؛ به‌عنوان‌مثال خورهای بندرعباس یکی از غیربهداشتی‌ترین نقاط این شهر به حساب می‌آیند که با توجه به شرایط کنونی‌شان یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات بهداشتی این شهر است. به نظر می‌رسد سیستم غیراصولی دفع فاضلاب، عدم لایروبی به‌موقع و مناسب خورها و همچنین جوی‌های شهر کار را با مشکل مواجه کرده است و هیچ ارگانی نیز مسئولیت آن را پذیرا نمی‌شود. مدیران شهری فراموش کرده‌اند که نباید این اقدام فقط به فصل خاصی اختصاص یابد بلكه در همه فصل‌ها به‌ویژه تابستان بهداشت خورها و جوی‌های آب بندرعباس باید موردتوجه بیشتری قرار گیرد تا معضلات بهداشتی ناشی از آن گریبان شهروندان را نگیرد.
جولان جانوران موذی
در این میان نظافت نشدن به‌موقع خورها و جوی‌ها، عرضه‌ی نامناسب و غیربهداشتی آبزیان و‌ انباشت زباله‌ها سبب افزایش تعداد حشرات و جانوران موذی به‌خصوص مگس و موش‌ شده و دغدغه‌ای جدی برای بندرعباسی‌ها به وجود آورده است؛ جانورانی که در انتقال بیماری‌ها نیز نقش خواهند داشت. پراکندگی زباله ازیک‌طرف و تمیز نبودن قرنیزها، نظافت نشدن جوی آب و پیاده‌روهای کثیف این شهر بندری را نازیبا کرده است، موضوعی که در عدم جلب گردشگر بیشتر نیز تأثیر خواهد داشت.
بهداشت محيط و نظافت شهري
البته این نابسامانی بهداشتی تنها در نازیبایی شهر نقش ندارد و هرساله با فرارسیدن فصل گرما، شاهد بروز مشكلاتي ازجمله بیماری‌های فصلي هستیم و بسیاری از بیماری‌هایی که گریبان‌گیر مردم استان می‌شود، ناشی از ارتباط تنگاتنگ بندرعباسی‌ها با محیط غیربهداشتی شهری است که بی‌تدبیری مدیران شهری، ایجاد نشدن زیرساخت‌های موردنیاز و عدم فرهنگ‌سازی برای رعایت بیشتر بهداشت از سوی مردم، تبعات بسیاری را بر شهروندان و جامعه تحمیل کرده است.
سکوت متولیان
بنا بر ساختار تعبیه‌شده‌ی قانونی، در جوامع شهری، شهرداری متولی اصلی حفظ بهداشت محیط است که سازمان‌های محیط‌زیست و علوم پزشکی با نظارت‌ها و مشاوره‌های خود بر تعالی بهداشت و محیطی عاری از آلودگی همکاری می‌کنند اما در این وضعیت به نظر می‌رسد که نه‌تنها متولی امر از انجام امور محوله سر باز می‌زند که دستگاه‌های ناظر نیز به این وضعیت عادت کرده‌اند؛ این در حالی است که چنانچه سازمان متولی در وظیفه خود کوتاهی کند یا نادانسته به ایجاد محیطی غیربهداشتی دامن بزند، دستگاه‌های ناظر با تکیه بر قانون باید وارد عمل شوند و نسبت به رعایت این اصل مهم اجتماعی اقدام کنند. البته در این میان نباید از وظایف ذاتی اعضای شورای شهر نیز به‌عنوان نهاد ناظر بر شهرداری غافل شد و شاید بسیاری از نواقص امروز شهر بندرعباس ناشی از ناکارآمدی این نهاد است.

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷