روز یکشنبه ۱۵ فروردین اعتصاب و تجمع نزدیک به 1200 نفر از کارگران معدن فاریاب و بستن محور كهنوج به بندرعباس در اعتراض به تعطيلي معدن و بيكار شدن به وقوع پیوست که مطمئناً تبعات سیاسی و امنیتی در آستانه‌ی برگزاری انتخابات در پی خواهد داشت.

به گزارش دلفین، روز یکشنبه ۱۵ فروردین اعتصاب و تجمع نزدیک به ۱۲۰۰ نفر از کارگران معدن فاریاب و بستن محور كهنوج به بندرعباس در اعتراض به تعطيلي معدن و بيكار شدن به وقوع پیوست که مطمئناً تبعات سیاسی و امنیتی در آستانه‌ی برگزاری انتخابات در پی خواهد داشت. ماجرا ازاین‌قرار است که هیئت‌مدیره نه‌چندان خوش‌سابقه‌ی شرکت معادن آسمینون منوجان این بار به بهانه‌ی کمبود سیمان به کارگران این معدن که بخش عمده‌ای از آنان را کارگران هرمزگانی تشکیل می‌دهند، اعلام کرده بودند که بعد از تعطیلات نوروزی بر سر کار حاضر نشوند و همین مسئله سبب خشم کارگران شده بود.
این در حالی است که بنا بر گفته‌ی منابع محلی حدود ۶۰ درصد از کارگران شرکت معادن آسمینون منوجان در معادن روباز مشغول فعالیت‌اند و این دست معادن اصلاً به سیمان نیازی ندارند و این مسئله واقعی نبودن ادعای رئیس هیئت‌مدیره را مشخص می‌کند. از شواهد چنین برمی‌آید که هیئت‌مدیره این شرکت خواستار کاهش یا حذف تعرفه‌های گمرکی و کاهش بهره مالکانه دولت شده‌اند و بازی با معیشت کارگران و همچنین تهدید امنیت ملی تنها ترفندی برای نیل به مقاصد خود است. برای بررسی اقدامات صورت گرفته از سوی مدیران دولتی در هرمزگان در راستای حفظ معیشت کارگران هرمزگانی و همچنین تحکیم امنیت استان گفت‌وگویی تلفنی را با «علی رئوفی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
کارگان معترض و بستن جاده
رئوفی در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین در خصوص تعطیلی و اعتراض کارگران معدن فاریاب بیان داشت: کارگران معدن فاریاب اعتراضاتی داشتند و به همین دلیل جاده را بسته بودند که علت اعتراض آنان تعطیلی کارخانه، بیکار شدن و همچنین به تعویق افتادن بخشی از حقوقشان بوده است.
از وی در رابطه با میزان تعویق حقوق این کارگران پرسیدیم که رئوفی گفت: چون این معدن در حوزه استان ما نیست از میزان این تعویق اطلاعی در دست نداریم.
خبر اخراج کذب است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در رابطه با تهدید کارگران به اخراج گفت: خبر اخراج کارگران کذب است و موضوع تعطیلی کارخانه به علت کمبود سیمان مطرح شده که البته باید این مسئله نیز راستی‌آزمایی شود اما به نظر ما این بهانه واهی است.
وی افزود: احساس نگرانی کارگران از تعطیلی کارخانه و عدم دریافت حقوق منجر به این اعتراض شده بود که با رسیدگی در محل توسط فرمانداران منوجان و رودان جاده باز شد و موضوع به صورت موقت حل‌وفصل شده است.
پیگیری‌های استانداری هرمزگان
رئوفی در رابطه با اقدامات استانداری هرمزگان برای ساماندهی این رخداد، اظهار داشت: ما از طریق استانداری پیگیر مسئله شده‌ایم و نامه‌نگاری‌هایی با استانداری کرمان انجام شده است تا در صورت لزوم بخشی از مشکل کمبود سیمان این معدن را از طریق کارخانه سیمان استان برطرف کنیم چرا که قریب به ۳۳۰ نفر از کارگران این معدن از شهرستان رودان هستند.
به گفته علی رئوفی استانداری هرمزگان همچنین با هماهنگی فرمانداری‌های رودان و منوجان درصدد رسیدگی به اعتراض کارگران و پیگیری حل این مسئله است تا مشکل کارگران بومی استان مرتفع شود.
تلاش برای حل‌وفصل
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: هفته آینده جلسه‌ای در منوجان یا معدن فاریاب با حضور مدیرعامل کارخانه و استاندار کرمان برای حل‌وفصل مسئله برگزار خواهد شد.
وی افزود: یکی از دلایل مطرح شده برای تعطیلی این کارخانه کمبود سیمان بوده که امیدواریم با هماهنگی دو استان مشکل کمبود سیمان این معدن برطرف شود.
رئوفی در پایان گفت: ما نیز از طریق استانداری درصدد پیگیری و حل مسئله هستیم و مراتب نهایی را در روزهای آتی به اطلاع شهروندان می‌رسانیم.

گفت و گوی اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷