مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری هرمزگان ضمن اشاره به سر آمدن دوران نصب بنر و شعارپوش کردن دیوارها، بیان داشت: نیازمند اقدامات خلاقه در حوزه روابط عمومی ها هستیم.

در ابتدا جا دارد روز روابط عمومی و ارتباطات را خدمت تمام زحمت‌کشان این عرصه تبریک عرض کنم و صمیمانه برای تک تک همکارانم آرزوی بهروزی و موفقیت داشته باشم. اما اگر بخواهی به صورت اجمالی به چالش های این حوزه بپردازیم، باید گفت که روابط عمومی ها دارای جایگاه حساسی در هر سازمان هستند و همه در مورد آن حساسیت و قضاوت دارند چون روابط عمومی نه تنها بازوی اجرایی بلکه ویترین یک سازمان است و توقعات از آن به طرز عجیبی بالاست، همه افراد چه درون و چه برون یک سازمان در ارتباط با روابط عمومی هستند اما خروجی کار آن‌قدر برای همگان عادی شده که به راحتی قابل ارائه و تشخیص نیست.

در اقتصاد دانش محور، ارزش آفرینی دارایی و سرمایه‌های نامشهود یک شرکت، اغلب بیش از دارایی‌ها و سرمایه‌های مشهود آن است و انتظار منطقی این است که روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی سازمان با مخاطبان، این سرمایه‌ها را توسعه و بهبود بخشد. اما این منبع استراتژیک زمانی کارا و اثربخش خواهد بود که همراستا و همسو با  سایر عناصر سازمانی قرار گیرد، موضوعی که در بسیاری از موارد حتی صدای بسیاری از دولت‌مردان را نسبت به عملکرد روابط عمومی ها درآورد.

دیگر نباید نگاه سنتی و عقب مانده‌ی افراد متحجر به عنوان رویکرد غالب بر روابط عمومی ها حکم فرما باشد. باید بپذیریم دوران نصب بنر و پلاکارد و شعارپوش کردن نرده ها گذشته است و  امروز ارتباطات بر سر پنجه های هنرمندانه‌ی اهل فن و دانش میچرخد و با اقدامات نخ‌نمای پیشین نمی‌توان به رسالت ذاتی روابط عمومی ها رسید.اقدامات خلاقانه و دفاع از حقوق توامان مردم و سازمان به عمق چشم ها و ذهن ها نفوذ را ممکن می کند و می تواند زمینه‌ساز نیل به اهداف تعیین شده باشد.

اما مساله ی دیگری که مایل به صحبت درباره آن هستم موضوع تناسب افراد با جایگاه روابط عمومی است چرا که این شغل یکی از سخت ترین و پر التهاب ترین شغل هاست. تلاشهای خستگی ناپذیر کارکنان روایظ عمومی، استرسهایی که خواب و خوراک را از وجود انسان می‌گیرد چندان کار ساده ای نیست و افرادی که در روابط عمومی ها مشغول به کار می شوند نه تنها باید از مهارت و دانش کافی مرتبط با این حوزه برخوردار باشند، بلکه نیازمند سخت‌کوشی و روحیه‌ی جهادی هستند و اگر این روحیه نیز حکم فرما شود، خستگی های کار همواره تو را از این عشق باز نمی دارد.

فاطمه رکن الدینی – مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری هرمزگان