در طب سنتی خاکشیر به‌عنوان ملین، اشتهاآور، تب بر و مقوی معده استفاده‌شده و با تأثیر بر میزان تیروکسین دمای بدن را کاهش می‌دهد.

به گزارش دلفین، خاکشیر گیاهی است علفی یک‌ساله یا دوساله که ارتفاع ساقه آن تا یک متر نیز می‌رسد، قسمت پایین گیاه کرک‌دار و بالای آن بدون کرک است. تخم این گیاه که همان خاکشیر است، ریز و کمی دراز و معمولاً به دو رنگ وجود دارد: قرمز که دارای طعم کمی تلخ است و دیگری قرمز تیره. دانه‌های خاک شیر حاوی مقادیر زیاد و متنوعی از اسیدهای چرب مفید برای بدن و همچنین منبع غنی از پتاسیم، آهن، سدیم و کلسیم است.
خاکشیر از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد و در رفع تشنگی و جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان به‌ویژه در ماه مبارک رمضان مؤثر است.
گفتنی است؛ در طب سنتی خاکشیر به‌عنوان ملین، اشتهاآور، تب بر و مقوی معده استفاده‌شده و با تأثیر بر میزان تیروکسین دمای بدن را کاهش می‌دهد، بهترین زمان مصرف خاکشیر چه به‌صورت منفرد و چه در ترکیب با داروهای دیگر صبح ناشتا است که بهترین اثر را در تقویت کبد و معده و پاک‌سازی سموم دارد و در طول روز زمانی که معده خالی است بهتر است مصرف شود.
دانه خاکشیر می‌تواند مقدار زیادی آب درون خود نگه‌داشته درنتیجه نیاز بدن نسبت به کمبود آب در این ماه مبارک تأمین می‌شود.
خاکشیر خاصیت ضدعفونی‌کنندگی داشته و به تنظیم دستگاه گوارش کمک می‌کند، این گیاه التهاب ناشی از اسهال را از بین می‌برد و مانع بازگشت اسید معده می‌شود و اگر به‌جای شکر، از عسل برای شیرین کردن شربت خاکشیر استفاده کنید، بعد از افطار کمتر دچار دل‌ضعفه می‌شوید.
یکی از مهم‌ترین عملکردهای شربت خاکشیر در ماه رمضان، ادرارآور بودن آن است، در ماه مبارک رمضان، کلیه‌ها به علّت کم‌آبی بدن دچار اختلال می‌شوند.
شربت خاکشیر کلیه‌ها را تقویت می‌کند، ادرار را افزایش می‌دهد و سموم را از بدن خارج می‌کند، این کار به خنک شدن بدن نیز کمک می‌کند.
بعضی از افراد بعد از مصرف خاکشیر ممکن است سردرد بگیرند این‌گونه اشخاص باید خاکشیر را با کتیرا میل کنند.

 

این مطلب در نشریه دلفین به چاپ رسید.

  • نویسنده : 1001