مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان، عنوان کرد: قرار است دو نیروگاه کنار نیروگاه بندرعباس برخط شوند و نیروگاه قدیمی تعمیرات شود که در تلاشیم برای سوخت این نیروگاه‌ها در سال جدید از گاز استفاده کنیم تا مشکلات آلایندگی کاهش یابد.

به گزارش دلفبن،«حبیب مسیحی تازیانی» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان در نشست خبری به مناسبت روز زمین پاک ضمن اشاره به این‌که شعار امسال روز زمین پاک مبتنی بر احیای زمین، افزایش بهره‌وری و توسعه پایدار است، افزود: توسعه مبتنی بر رعایت الگوی زیست‌محیطی است و باید به خاطر داشته باشیم که با افزایش یک درجه دما مصرف آب در کشاورزی تا ۱۷ درصد افزایش می‌یابد حال‌آنکه ۹۰ درصد از منابع آبی ما چه در سطح کشور و چه در استان به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.
بحران آبی و محیط‌زیست هرمزگان
وی به وضعیت آبی استان نیز اشاره کرد و افزود: سال ۹۸ شاهد بارش مناسبی در هرمزگان بودیم که این میزان از متوسط استان نیز فراتر رفت اما در سال ۹۹ درحالی‌که انتظار میزان بارش مناسبی می‌رفت میانگین بارندگی به ۱۲ میلی‌متر هم نرسید که این مسئله مشکلاتی را به همراه داشته است.
لزوم رعایت ملاحظات زیست‌محیطی
وی ملاحظات زیست‌محیطی صنایع استان را مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: در پروژه‌های موجود باید ملاحظات زیست‌محیطی به جد پیگیری شود همچنین در تلاشیم تا در شرق استان از ابتدای ساخت و احداث مراکز اقتصادی و صنعتی ملاحظات زیست‌محیطی اعمال شود و در غرب بندرعباس نیز با مدیریت مناسب صنایع و نظارت‌های محیط‌زیست شاهد کمترین تنش زیست‌محیطی هستیم هرچند که برخی مواقع مواردی پیش آمده است.
جلوگیری از مازوت سوزی
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان با بیان اینکه در زمستان ۸۰ درصد سوخت نیروگاه بندرعباس را مازوت تشکیل می‌داد که در حال حاضر با مشکل جدی روبه‌رو نیستیم، عنوان کرد: قرار است دو نیروگاه کنار نیروگاه بندرعباس برخط شوند و نیروگاه قدیمی تعمیرات شود که در تلاشیم برای سوخت این نیروگاه‌ها در سال جدید از گاز استفاده کنیم تا مشکلات آلایندگی کاهش یابد. وی ادامه داد: یک ماه فرصت داده شده است تا این موضوع عملی شود و در غیر این صورت برخورد می‌شود و از اهرم‌های محیط‌زیستی استفاده می‌کنیم، آنچه باعث شده بود تا پیش‌ازاین تأکیدی بر استفاده از گاز نباشد شرایط و میزان تقاضا در کشور بود که خوشبختانه امروز این نیاز در خود استان مرتفع خواهد شد.
نگرانی از کیفیت هوا
مسیحی در ادامه ضمن بیان اینکه استمرار گردوغبار در مناطق شرق استان از قبیل جاسک و سیریک نگران‌کننده است، گفت: تعداد روزهای ناسالم سال ۹۹ در هرمزگان به ۱۵ روز رسید که این عدد در سال پیش از آن ۱۲ روز بود، این افزایش سه‌روزه ناشی از بدتر شدن شرایط نیست بلکه به دلیل افزایش دستگاه سنجش آنلاین آلایندگی در سطح استان است، اکنون پنج دستگاه سنجش آنلاین آلایندگی در شهرستان‌های بندرعباس، بندرلنگه، بندر خمیر و جاسک مستقر است.

خبراختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷