رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سازمان امور مالیاتی مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آن‌ها حداکثر تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

به گزارش دلفین، قانون دریافت مالیات از خودروها و منازل لوکس پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره در سال ۱۳۹۹ از سوی هیئت دولت به تصویب رسید؛ قانونی که نه تنها جنبه‌ی اقتصادی که جنبه‌های اجتماعی فراوانی را نیز در پی خواهد داشت و به برقراری عدالت اجتماعی کمک می‌کند. به گفته برخی کارشناسان اقتصادی با توجه به کاهش درآمدهای نفتی کشور، در گروه تلفیق سعی شد تا منابع دولت افزایش یابد و یکی از این منابع هم اخذ مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس بود.

خودروهای یک میلیاردی و خانه‌های ۱۰ میلیاردی
برای این که بیشتر در جریان این طرح قرار گیرید، بهتر است صحبت‌های اخیر «امیدعلی پارسا» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص جزئیات طرح قانون مالیات از خودروها و منازل لوکس را بررسی کنیم. وی در این رابطه اظهار کرد: بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۹ خانه‌های باارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند و برای خودروهای لوکس اگر ارزش خودروهای یک فرد و فرزندان او بیش از یک میلیارد تومان باشد مشمول مالیات هستند.
وی تصریح کرد: با این حال اگر ارزش خودروی هر یک از زوجین در خانواده کمتر از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات نخواهند شد.
چند و چون در ۱۴۰۰
البته از شواهد چنین بر می آید که دولت بر تورم افسارگسیخته در سال پیش رو کاملا اشراف داشته است و بر همین اساس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درآمد مالیات بر واحد‌های مسکونی گران‌قیمت با احتساب عرصه و اعیان قیدشده شامل املاک مسکونی و تجاری با مجموع ارزش بالای ۲۰ میلیارد تومان و خودرو‌های سواری و وانت باارزش بیشتر از دو میلیارد تومان را مشمول مالیات بر دارایی سالانه عنوان کرده است.
محاسبه‌ی پلکانی
لازم به ذکر است که مالیات خودروها و منازل لوکس در این طرح به‌صورت پلکانی محاسبه می‌شود و از یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد تومان یک درصد مالیات و رقم‌های بالاتر درصد بالاتری را شامل خواهد شد.
چگونگی اطلاع رسانی
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص نحوه‌ی اطلاع رسانی این موارد به شهروندان بیان داشت: سازمان امور مالیاتی مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آن‌ها حداکثر تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.
دستور العملی صادر نشده است
برای بررسی اجرای این طرح در استان طی تماس تلفنی با «شاکر رضا مریدی» مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان، زوایای مختلف این موضع را جویا شدیم که وی در رابطه با این‌که آیا منازل لوکس در استان هنوز شناسایی‌شده‌اند یا خیر، نکاتی را عنوان و تصریح کرد: هنوز در خصوص شناسایی منازل لوکس در هرمزگان برای اخذ مالیات دستورالعملی صادر نشده است.
مریدی بیان داشت: بنابراین مطابق با ماده ۵۴ که بخشی از قانون مالیات‌های مستقیم است و سال گذشته در مجلس تصویب و ابلاغ‌شده، همه خانوارها و حتی صاحبان منازل لوکس مکلف هستند اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان ظرف مدت دو ماه ثبت کنند.
شناسایی بر عهده سامانه املاک و مسکن
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دلفین در خصوص چگونگی شناسایی صاحبان خانه‌های لوکس در هرمزگان نیز تصریح کرد: شناسایی این خانه‌ها یکی از وظایفی است که قانون‌گذار بر عهده سامانه املاک و مسکن قرار داده است و وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان مجری این قانون باید کار را انجام دهد.
خودروهایی با پلاک سایر استان‌ها
مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان در خصوص آمدوشد خودروهای لوکس با پلاک سایر استان‌های کشور در هرمزگان و چگونگی دریافت مالیات از آنان در هرمزگان نیز بیان داشت: برای خودروهای لوکس با پلاک‌های استانی تاکنون دستورالعملی در جهت اخذ مالیات صادر نشده است و باید صبر کنیم تا این طرح به مراحل بعدی خود برسد و ابعاد آن بیشتر مشخص شود.

گزارش اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷