مسئول جایگاه تنگه در جزیره ی هرمز، گفت: حس مسئولیت در استفاده‌ی بهینه از سوخت و حفظ آن برای آیندگان باید در دانش آموزان تقویت شود.

به گزارش دلفین، جایگاه‌های عرضه بنزین در سراسر استان هرمزگان در حال خدمت‌رسانی هستند و روزانه طیف وسیعی از افراد برای سوخت‌گیری و دریافت فرآورده به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند؛ افرادی با فرهنگ‌، سطح آگاهی و تحصیلات متفاوت که عدم آموزش صحیح در این رابطه می‌تواند زمینه را برای بروز حوادث ناگوار در چنین محیطی تشدید کند و موجبات بروز مخاطرات جانی، بهداشتی و زیست‌محیطی فراهم آورد. نقش جایگاه‌های عرضه سوخت به‌عنوان آخرین و کلیدی‌ترین حلقه از زنجیره عرضه سوخت بسیار مهم و قابل‌توجه است، امروزه با توجه به افزایش روزافزون تقاضای سوخت، اهمیت جایگاه‌ها نیز بیش‌ازپیش شده است و چه‌بسا اگر اطلاع‌رسانی افزایش یابد فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی کاهش مصرف سوخت نیز ارتقا می‌یابد.

از این رو گفت‌وگویی تلفنی را با «حسین زارعی» مسئول جایگاه تنگه در جزیره هرمز ترتیب دادیم تا از فعالیت فرهنگی وی که چند سالی است در این جزیره انجام می‌دهد، بیشتر بدانیم. خلاصه‌ای از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

آموزش اهمیت سوخت به دانش‌آموزان

زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین، اذعان کرد: در کتاب علوم دوم دبستان صفحه‌ای به سوخت و مصرف بهینه آن اختصاص یافته است، همچنین دانش آموزان در این درس یاد می‌گیرند، بدون سوخت‌ وسایل نقلیه نمی‌توانند حرکت کنند، پخت‌وپز انجام نمی‌گیرد و گرم شدن خانه‌ها، مدرسه‌ها و محل کار با مشکل روبه‌رو خواهد شد، از این رو دانش آموزان باید یاد بگیرند از مصرف بی رویه‌ی منابع بپرهیزند و در حفظ آن‌ برای آیندگان تلاش کنند.

وی ادامه داد: حس مسئولیت در استفاده‌ی بهینه از سوخت و حفظ آن برای آیندگان باید در دانش آموزان تقویت شود.

هماهنگی با مدارس

این جایگاه‌دار عنوان کرد: با مدارس هماهنگ کرده‌ایم و به دانش آموزان در زمینه‌ی بهینه‌سازی مصرف سوخت آگاهی می‌رسانیم از همین رو در مکانی روباز و مسلط به جایگاه که مشرف به دریا است، این دانش‌اموزان آموزش‌های مربوطه را فرا می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: پس از آموزش‌های تئوری دانش‌اموزان در جایگاه حضور پیدا می‌کنند تا به‌آسانی با بسیاری از مسائل آشنا شوند.

آموزش با ترفند نقاشی

وی جامعه‌ی هدف این فرهنگ‌سازی را نونهالان عنوان کرد و افزود: بعد از آموزش و توضیحات از دانش آموزان می‌خواهیم تا در این خصوص نقاشی‌هایی را برایمان ترسیم کنند و درنهایت آن‌قدر زیبا محیط کاری‌مان را نقاشی می‌کنند که بنده از سر ذوق همه‌ی نقاشی‌ها را برای خود نگاه داشته‌ام.

تحقیق و گزارش میدانی

زارعی تصریح کرد: معلمان مدارس در هرمز به دانش آموزان تحقیق و گزارش میدانی می‌دهند و از آنان می‌خواهند گزارشی را در خصوص جایگاه‌های عرضه بنزین و اهمیت آن در زندگی انسان‌ها تهیه کنند و آنان به بنده مراجعه‌ می‌کنند و من سعی دارم حتی اگر در زمانی که مشغول به کار هستم، نتوانستم به سؤالاتشان پاسخ دهم قطعاً جلوی درب منزل با رعایت فاصله و پروتکل‌های بهداشتی توضیحات لازم را با زبان کودکانه به آنان ارائه دهم.

وی ضمن بیان اینکه امیدواریم در سراسر ایران از این طرح و نحوه‌ی فرهنگ‌سازی استقبال شود، گفت: سه یا چهار سال پیاپی است که این طرح را انجام می‌دهیم و باوجوداینکه در مدت اخیر شاهد شیوع ویروس کرونا بوده‌ایم، دانش آموزان در ساحل و فضای باز با استفاده از ماسک در محل کلاس حاضر می‌شوند و با استقبال بی‌نظیر آنان روبه‌رو هستیم و به هم‌استانی‌های عزیزمان این وعده را می‌دهیم که باز هم به این کار ادامه خواهیم داد، چراکه هم کلاس آموزشی است و هم تفریح.

استقرار سیستم مدیریت پایدار

وی این اقدام را سبب کاهش خطاهای انسانی و همچنین کنترل سوانح و استقرار سیستم مدیریت پایدار ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست در جایگاه‌های عرضه بنزین دانست و گفت: آگاهی شهروندان در جزیره‌ی هرمز نسبت به مسائل بهداشتی، زیست‌محیطی و ایمنی سوخت و جایگاه‌های عرضه آن در سطح قابل قبولی قرار ندارد و ما وظیفه داریم در این زمینه اقدامات موثری را انجام دهیم.

این جایگاه‌دار با اشاره به کم‌کاری دستگاه‌های مسئول در زمینه آموزش و آگاهی بخشی به شهروندان و عدم بهره‌گیری صحیح از ظرفیت‌هاُ خاطرنشان کرد: علاوه بر فرهنگ‌سازی، یکی از راهکارهای سودمند در حوزه کاهش مصرف سوخت، پیش‌بینی مشوق‌هایی است که می‌تواند تأثیر بسزایی در این حوزه داشته باشد.

وی در پایان عنوان کرد: به عنوان مثال بسیاری از رانندگان چرایی ضرورت عدم استفاده از تلفن همراه در جایگاه‌های سوخت‌ را نمی‌دانند و به همین دلیل مسائل ایمنی را جدی نمی‌گیرند، از این رو ما در جایگاه سوخت هرمز سعی داریم آموزش‌ها را از سنین پایه آغاز کنیم تا در آینده وضعیت فرهنگی در این حوزه بهبود یابد.

گفت و گوی اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷