تهیه جهزیه یکی اصلی ترین دغدغه خانواده ها برای ازدواج دختران است اما لازم است بدانید طبق قانون مدنی کشور تهیه جهزیه بر عهده زوج است و زوجه تکلیفی برای تامین و تهیه آن بر عهده ندارد.

خیلی از دخترها به خاطر نداشتن جهیزیه عروسی‌شان عقب میفتد و با نامزدی‌های طولانی، حرف‌ مردم، افسردگی و ده‌ها مشکل دیگر مواجه می‌شوند؛ اما رنج‌آورتر از همه فشاری است که روی خانواده دخترها به‌خصوص پدرها وارد می‌شود چراکه با وضع کنونی و گرفتار شدن اکثر خانواده‌ها در قرض و وام دیگر نمی‌شود جهیزیه خریداری کرد.
لازم است بدانید تهیه جهیزیه و وسایل موردنیاز برای شروع زندگی بر عهده زوج است و زوجه هیچ تکلیفی ندارد که در ماده ۱۱۰۶ و ۱۱۰۷ قانون مدنی به آن اشاره شده است؛ اما شاید بهترین حالت این باشد خانواده‌های زوجه که توان مالی خوبی دارند، برای اینکه تمام هزینه‌ها و کارها بر دوش زوج نباشد، تقسیم‌کار کنند و در تهیه جهیزیه با زوج همکاری کنند.
ضمناً آوردن جهیزیه از سوی زن به‌منزله انصراف او از مالکیت نیست بلکه فقط به جهت زندگی مشترک شوهر حق استفاده دارد نه فروش؛ این در حالی است که زن حق دارد این اموال را از زندگی مشترک خارج کند چون این به او اختصاص دارد و هر مالکی حق هرگونه دخل و تصرف در اموال خود را دارد. توصیه می‌شود زوجه حتماً با مجوز دادگاه جهیزیه را استرداد کند و اگر بدون مجوز دادگاه می‌خواهد جهیزیه را مسترد کند همسایگان را شاهد بگیرید که چه اقلامی را از منزل خارج کرده است.

 

یادداشت اختصاصی: مصیب سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1008