تانگ سودو یک سبک ورزشی معتبر جهانی و جزء پنج سبک اصلی و مادر کره‌ای در دنیا است. آکادمی مرکزی تانگ سودو ایران یا باشگاه رزم شرقی در شهر بندرعباس در حال فعالیت است.

به گزارش دلفین، تانگ سودو یک سبک ورزشی معتبر جهانی و جزء پنج سبک اصلی و مادر کره‌ای در دنیا است. آکادمی مرکزی تانگ سودو ایران یا باشگاه رزم شرقی در شهر بندرعباس در حال فعالیت است و «رحیم سهراب زاده» متولد شهریور ۱۳۵۸ در شهرستان رودان بنیان‌گذار و رئیس این سبک در کشور به‌حساب می‌آید. وی ریاست فدراسیون آسیایی تانگ سودو، رئیس هیئت انجمن‌های ورزش‌های رزمی استان هرمزگان و نماینده سازمان بین‌قاره‌ای تانگ سودو در ایران را بر عهده‌ دارد. در راستای آشنایی بیشتر با سبک تانگ سودو و باشگاه رزم شرقی با سهراب زاده به گفت‌وگو نشستیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
شروع فعالیت
وی در تشریح این رشته بیان داشت: ورزش تانگ سودو در سال ۱۳۸۹ وارد ایران و در سال ۱۳۹۲ موفق به کسب مجوز فعالیت از وزارت ورزش و جوانان شد تا تحت پوشش انجمن ورزش‌های زرمی فعالیت کند، مرکزیت این رشته در شهر بندرعباس است و تانگ سودو تنها رشته رزمی در ایران به‌حساب می‌آید که مرکز آن در بندرعباس قرار دارد.
بنیان‌گذار رشته تانگ سودو در ایران با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۴ شروع به آموزش در این رشته کرده است، افزود: استاد اصلی من از کشور آمریکا و استاد دیگرم از کشور کره جنوبی بود که آموزش‌های لازم را از آن‌ها فراگرفتم و در سال ۱۳۸۹ در مسابقات بین‌المللی تانگ سودو طبق دعوت‌نامه‌ای که از سوی فدراسیون هندوستان برای من ارسال شد، شرکت کردم تا بیشتر با نحوه داوری و برگزاری مسابقات آشنا شوم و بعدازاین سفر به این فکر افتادم تا نمایندگی این رشته را در کشور دریافت و فعالیتم را آغاز کنم.
باشگاه رزم شرقی جزء مدارس اصلی تانگ سودو دنیا
سهراب زاده با بیان اینکه وی تا پایان سال ۲۰۲۱ مسئول فدراسیون آسیایی تانگ سودو است، افزود: آکادمی رزم شرقی بندرعباس تحت پوشش فدراسیون جهانی تانگ سودو در کره جنوبی و فدراسیون بین‌قاره‌ای در کشور آمریکا به ثبت رسیده و جزء مدارس اصلی تانگ سودو در دنیا به‌حساب می‌آید.
وی ضمن بیان اینکه امسال باشگاه رزم شرقی بندرعباس در دومین تالار مشاهیر فدراسیون جهانی به‌عنوان بهترین مدرسه تانگ سودو در دنیا معرفی شد، عنوان کرد: شهروندان می‌توانند فرزندان خود را با خیال آسوده به این مرکز بیاورند تا آموزش‌های لازم را ببینند و شاهد درخشش آن‌ها در سکوهای ملی و بین‌المللی باشیم.
بندرعباس مرکز تانگ سودو ایران
نماینده سازمان بین‌قاره‌ای تانگ سودو در ایران گفت: در استان هرمزگان شهرستان‌های رودان، بستک و جزیره قشم به‌صورت کامل در رشته تانگ سودو فعال هستند و در ۶ دوره مسابقات قهرمانی کشور که تاکنون برگزار شده، استان هرمزگان مقام اول را کسب کرده است.
وی بیان داشت: بهترین‌های کشور هنرجویانی هستند که در آکادمی مرکزی تانگ سودو در بخش‌های آقایان و بانوان آموزش دیده‌اند و این مسئله کیفیت آموزش را در این آکادمی نشان می‌دهد.
رشته‌ای در حال جا افتادن
سهراب زاده اظهار داشت: رشته تانگ سودو در استان هرمزگان به‌طور کامل شناخته نشده ولی آشنایی عموم نسبت به سال‌های پیش بهتر شده است و شهروندان شناخت بیشتری دارند، فعالیت بیش از ۲۰۰ نفر در بخش آقایان و بانوان این موضوع را برجسته می‌کند که تانگ سودو در بین مردم در حال جا افتادن است.
انتظار حمایت‌های بیشتر
وی در پایان با بیان این‌که وزارت ورزش و جوانان به رشته‌های رزمی که دارای بازی‌های معتبری در دنیا هستند نگاه ویژه‌ای دارد، گفت: انتظار ما از مسئولان استانی این است که از تانگ سودو که مورد تائید وزارت ورزش و جوانان است و در هرمزگان مرکزیت دارد، حمایت بیشتری کنند تا شاهد برگزاری مسابقات آسیایی و جهانی در این استان باشیم که مطمئناً خروجی آن کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

گفت و گوی اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷