گر چه به دلیل گرمای هوا از فصل پررونق ساخت‌وساز در هرمزگان فاصله گرفته‌ایم اما در همین شرایط نیز هنوز نیاز سیمان در بازار هرمزگان برآورده نشده است و این استان با کمبود شدید سیمان و فروش چند نرخی آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

به گزارش دلفین، گر چه به دلیل گرمای هوا از فصل پررونق ساخت‌وساز در هرمزگان فاصله گرفته‌ایم اما در همین شرایط نیز هنوز نیاز سیمان در بازار هرمزگان برآورده نشده است و این استان با کمبود شدید سیمان و فروش چند نرخی آن دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ این در حالی است که صادرات سیمان علی‌رغم انکار اولیه در حال وقوع است و حاصل این بی‌تدبیری بی‌کاری هزاران کارگر ساختمانی، ورشکستگی پیمانکاران این حوزه، افزایش قیمت مسکن و تعطیل شدن ده‌ها صنف مرتبط سیمان است.

ناظر ذی‌نفع

اما به نظر می‌رسد که سود هنگفتی در این صادرات برای برخی نهفته است که مسئولان نظارت دولتی خود و دفاع از حق عامه‌ی مردم را فراموش کرده‌اند و مسئولیت اصلی تنظیم بازار سیمان کشور را بر عهده انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گذاشته شده‌اند؛ یعنی ناظری که از اجرا نشدن قانون و تنظیم نشدن بازار سود کلانی به جیب خواهد زد، قرار است تا بازار را تنظیم کند.

واکنش سازمان صمت هرمزگان

در هفته‌ای که گذشته «خلیل قاسمی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در نشست ستاد تنظیم بازار هرمزگان که با موضوع بررسی وضعیت سیمان برگزار شد، به ابلاغیه تنظیم بازار سیمان از طرف دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار کشور اشاره کرد و گفت: در این ابلاغیه مسئولیت اصلی تنظیم بازار سیمان کشور بر عهده انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گذاشته شده است و این انجمن صنفی تا پایان این هفته باید کمبود سیمان را در کشور با اولویت ۱۱ استانی که کمبود بیشتری دارند، همچون هرمزگان رفع کنند.

کارخانه‌ی اصلی و کارخانه‌ی معین هرمزگان کجاست؟

وی افزود: بر اساس این ابلاغیه، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مکلف به تعیین کارخانه اصلی و همچنین یک یا چند کارخانه به‌عنوان معین است که باید اطلاعات لازم را به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار و سازمان‌های صمت استان‌ها ارسال کنند.

صادرات مشروط

قاسمی ادامه داد: در صورت تأمین نشدن تقاضای سیمان بازار داخلی کشور و در صورت همکاری نکردن انجمن صنفی و شرکت‌های تولیدی برای تنظیم اثربخش بازار سیمان و مدیریت تأمین نیاز استان، صادرات سیمان و کلینکر مشروط می‌شود.

بالاخره حیدری هم خط‌ونشان کشید

البته در این نشست بالاخره رسانه‌ها واکنشی نیز از سوی «ایرج حیدری» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان مشاهده کردند و وی با اشاره به اهمیت تأمین سیمان در استان گفت: اولویت مهم و اساسی تولیدات کارخانه‌های سیمان، تأمین بازار این محصول در هرمزگان است.

حیدری اضافه کرد: تمامی کارخانه‌های تولید سیمان خارج از هرمزگان که از زیرساخت‌های بندری استان اقدام به صادرات بازارهای هدف خود می‌کنند، ملزم هستند بخشی از نیاز بازار هرمزگان را تأمین کنند.

کتمان کمبود سیمان

بااین‌حال صحبت‌های مطرح شده از سوی «عبدالرضا شیخان» دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور بی‌پاسخ نماند و وی در این نشست بیان داشت: طبق محاسبات انجام شده، نیاز بازار کشور به سیمان نزدیک به ۷۰ میلیون تن است که با تولید ۸۸ میلیون تن، مشکل و کمبودی در بحث این محصول نداریم.وی بیان داشت: صنعت سیمان از ۲۹.۵ میلیون تن در سال گذشته امروز به ۸۸ میلیون تن تولید رسیده که هم جواب‌گوی مصرف داخلی است و هم امکان صادرات را میسر می‌کند.

بهترین شرایط؟؟؟

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور اظهار داشت: سال گذشته در بهترین شرایط قرار داشتیم و بیش از ۱۷ درصد سیمان تولید و بیش از ۱۳ درصد نیز توزیع شد.

شیخان در ادامه به مشکل کمبود در برخی استان‌ها ازجمله هرمزگان پرداخت و اظهار داشت: الگوی مصرف سیمان در کشور تغییر کرده است و به دلیل گران شدن مصالح ساختمانی و فولاد؛ ازآنجایی‌که قیمت این محصول نسبت به سایر مصالح ساختمانی به‌صرفه بود، بیشتر ساخت‌وسازها به مصرف سیمان روی آوردند.

سخن پایانی

با همه‌ی این صحبت‌ها به نظر می‌رسد که سود ناشی از صادرات سیمان برای گروهی چنان هنگفت است که حاضرند با بستن چشم خود بر واقعیات، بازار داخل را تأمین شده معرفی کنند؛ اما باید از مسئولان سازمان صمت پرسید که آیا محاسبه‌ی میزان مصرف داخلی دقیق صورت پذیرفته است؟ آیا صادرات سیمان کشور تنها همان ۱۷ میلیون تن مازاد روزانه است؟ چه کسانی از کش‌دار شدن ساماندهی این بازار سود خواهند برد و چرا برخورد جدی با این افراد صورت نمی‌گیرد؟

جواب هر چه باشد اذهان عمومی تا حل واقعی مشکل و لمس تأثیر آن در زندگی‌شان صحبت‌های برخی افراد را باور نخواهند کرد.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷