استاندار هرمزگان گفت: در صنعت آب و برق کارهای بسیار خوب و بزرگی به‌خصوص در چهار سال اخیر در دولت دوازدهم در هرمزگان صورت گرفت و تولید برق در هرمزگان دو برابر افزایش یافت و سه هزار مگاوات برق جدید نیز در دست اجراست که جهش خیلی بزرگی محسوب می‌شود.

اگر منصفانه و با توجه به شرایط ویژه به‌تبع تحریم‌ها بخواهیم صحبت کنیم باید گفت که اقدامات مثبت و ارزنده‌ای در حوزه آب و برق نسبت به دوره‌های گذشته صورت گرفته و نتایج مثبت و مؤثر در راستای تحقق سیاست‌ها و اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش‌های عمرانی و خدماتی در تمام مناطق هرمزگان صورت گرفته است.
در روزهای اخیر نیز صحبت از بازدید «رضا اردکانیان» وزیر نیرو، فریدون همتی استاندار هرمزگان و «محسن طرز طلب» مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی به گوش می‌رسید که بالاخره روز موعود فرارسید. گروه خبری دلفین نیز در این سفر با هیئت بازدیدکننده همراه شد تا خلاصه‌ای از اقدامات را به‌اختصار برای مخاطبان خود شرح دهد.

چرایی احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک

«فریدون همتی» استاندار هرمزگان در آیین عملیات اجرایی نیروگاه بخاری ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک اذعان داشت: در راستای اجرای سیاست‌های صنعت برق کشور به‌منظور استفاده بهینه از سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و افزایش راندمان تولید، تأمین برقی پایدار جهت عرضه به شبکه سراسری، صادرات به کشورهای همسایه و توسعه سواحل مکران، احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی آن انجام شد.
وی افزود: عملیات اجرایی نیروگاه برق ۱۴۰۰ مگاواتی مشترک ایران و روسیه واقع در شهرستان سیریک امروز در قالب پویش «الف ب ایران» با دستور رئیس‌جمهوری آغاز شد.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه نیروگاه بخار ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در ۱۴۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺷﺮق ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺑﻨﺪرﻋﺒﺎس قرار دارد، اذعان داشت: بهبود پایداری شبکه برق در مناطق جنوبی و مرکزی کشور، انتقال دانش فنی ساخت توربین نیروگاه‌های کلاس اف، ساخت داخلی تجهیزات نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی، بازدهی بالا، اشتغال‌زایی، استفاده از قابلیت‌های پیمانکاران و سازندگان تجهیزات و مشاوران داخلی و عمر مفید و طولانی نیروگاه از اهداف و مزیت‌های اجرای این طرح است.

تأمین آب پروژه از دریا

وی گفت: تأمین آب موردنیاز نیروگاه از دریا است که برای تأمین آب مصرفی، آب‌شیرین‌کن با ظرفیت خروجی ۲۱۰ مترمکعب در ساعت ساخته می‌شود.
همتی تشریح کرد: تحقق سیاست‌های صنعت برق کشور به‌منظور استفاده بهینه از سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و افزایش راندمان تولید، تأمین برقی پایدار برای عرضه به شبکه سراسری، صادرات برق به کشور‌های همسایه و توسعه سواحل مکران، از اهداف ساخت این نیروگاه است.

جهش در تولید برق و آب

فریدون همتی، عنوان کرد: در صنعت آب و برق کارهای بسیار خوب و بزرگی به‌خصوص در چهار سال اخیر در دولت دوازدهم در استان هرمزگان صورت گرفت و تولید برق در هرمزگان دو برابر افزایش یافت و سه هزار مگاوات برق جدید نیز در دست اجراست که جهش خیلی بزرگی محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: در تولید آب نیز با توجه به خشک‌سالی در هرمزگان، آب‌شیرین‌کن‌ها با جدیت و پشتیبانی خوب راه‌اندازی شدند که ازجمله آن دو آب‌شیرین‌کن بزرگ در بندرعباس و آب‌شیرین‌کن‌های دیگر در سایر شهرستان‌های استان در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان است که موجب پایداری در تولید آب شرب در استان شده است.
وی ضمن بیان اینکه دو مجموعه پتروپالایش، خط انتقال و پایانه صادرات نفت در جاسک و نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک این چهار طرح بزرگ محسوب می‌شوند، اضافه کرد: در شهرستان بشاگرد، دو پروژه بزرگ آب‌رسانی با ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اجرایی شد.
همتی تصریح کرد: پروژه بزرگ جمع‌آوری، تصفیه فاضلاب و انتقال آن جهت استفاده در صنایع غرب بندرعباس نیز با دو هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، آماده آغاز عملیات اجرایی است.

استمداد از وزارت نیرو

وی گفت: برای رفع مشکل آب شرب، کارهای خوبی در دست اقدام است که وزارت نیرو باید با پشتیبانی و تأمین منابع به این طرح‌ها کمک کند.
استاندار هرمزگان با اشاره به اجرای چهار طرح بزرگ در راستای توسعه سواحل مکران توسط دولت دوازدهم، خاطرنشان کرد: سه پروژه بزرگ در حوزه نفت در شهرستان جاسک در حال اجراست که شامل دو مجموعه پتروپالایش، هرکدام به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه نفت و با حداقل ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و خط انتقال نفت و پایانه ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت و صادرات روزانه یک‌میلیون بشکه نفت در جاسک است که به‌زودی با دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری می‌رسد و همچنین نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک نیز دیگر پروژه بزرگ در این زمینه است.
همتی اظهار داشت: عملیات احداث شهر جدید مکران با ظرفیت ۲۰۰ هزار نفر جمعیت نیز به‌زودی آغاز می‌شود و اجرای این مجموعه اقدامات بزرگ در سواحل مکران در شرق هرمزگان، آینده خوبی را برای این منطقه رقم خواهد زد.
وی با اشاره به اینکه این طرح‌ها آینده درخشانی را برای منطقه مکران در شرق هرمزگان رقم می‌زند، افزود: عملیات احداث شهر جدید مکران با ظرفیت ۲۰۰ هزار نفر جمعیت به‌زودی آغاز می‌شود.

تقدیر از اقدامات استاندار هرمزگان

«رضا اردکانیان» گفت: اتفاق‌های خوبی به‌ویژه در صنعت آب و برق استان هرمزگان صورت گرفته است و جا دارد از استاندار استان هرمزگان قدرانی کنم چراکه در پایان دوره هشت‌ساله فعالیت دولت تدبیر و امید به کارنامه آن در استان هرمزگان نگاه می‌کنیم، بسیار نقطه روشن و دلگرم‌کننده‌ای است که امروز بخش عمده‌ای از نیاز آبی مرکز استان با آب باکیفیت و آب‌شیرین‌کن‌ها تأمین می‌شود.
وزیر نیرو با اشاره به‌ آغاز کار اجرایی پروژه نیروگاه حرارتی سیریک در هرمزگان، گفت: اکنون استان هرمزگان ازلحاظ ظرفیت‌های تولید برق برای توسعه استان و تأمین آب شیرین از دریا وضعیت بسیار خوبی در پیش رو دارد.اردکانیان با بیان اینکه در اسفندماه سال ۹۸، ضمانت‌نامه بانکی نیروگاه حرارتی سیریک صادر شد، گفت: این نیروگاه با ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات و سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بوده و اخیراً موفق شدیم تا اعتبار اسنادی را گشایش کنیم.

انتظار برای ۴۰ ماه آینده

وی ادامه داد: با حضور نماینده وزارت انرژی روسيه و شرکت پیمانکاری و شرکای ایرانی، کار اجرای این پروژه به‌صورت عملی و رسمی آغاز می‌شود و ظرف حدود ۴۰ ماه آینده تمامی واحدهای این نیروگاه به مدار خواهند آمد که اولین واحد آن حدود سال ۱۴۰۳ بهره‌برداری خواهد شد.
اردکانیان گفت: در بخش برق که استان هرمزگان نگین استان‌های بهره‌مند و فعال در طرح‌های تولید انرژی است، امروز نیروگاه کلاس F گازی هنگام در بندرعباس به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات افتتاح خواهد شد و این نیروگاه‌ها ازجمله نیروگاه‌های با راندمان بالا هستند که در قالب سیکل ترکیبی راندمان آن به ۵۸ درصد خواهد رسید.

حرکت به سمت جاسک

بعد از اتمام عملیات اجرایی نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک، با هیئت همراه به مقصد جاسک حرکت کردیم و در بدو ورود شاهد این بودیم که در جریان بازدیدهایی که صورت گرفت مشاور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از حمایت‌های ویژه استاندار هرمزگان قدردانی کرد.
همتی در خصوص این ابر پروژه‌ی نفتی اذعان داشت: این ابرپروژه از اردیبهشت ۹۹ آغاز شده و هم‌اکنون فاز نخست آن به ظرفیت انتقال و بارگیری یک‌میلیون بشکه در روز با یک گوی شناور با پیشرفت بیش از ۹۸ درصد آماده بهره‌برداری شده است.
وی در ادامه افزود: این پایانه شامل سه سامانه اندازه‌گیری نفت خام عبوری، شش سامانه ارسال و دریافت توپک، شش خط لوله زیردریایی درمجموع به طول ۴۷ کیلومتر، سه گوی شناور، ۲۵ هزار مترمربع زیربنای ساختمانی و اسکله پشتیبانی است.
همتی اذعان کرد: این پایانه صادراتی نفتی با سرمایه‌گذاری ۲۶۰ میلیون یورو و طی ۲۰ ماه به‌صورت کامل راه‌اندازی می‌شود.

 

کزارش اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007