بانوی ورزشکار هرمزگانی، گفت: در استان هرمزگان آن‌طور که بایدوشاید از بانوان در ورزش سنگ‌نوردی و سایر رشته‌ها حمایت نمی‌شود.

به گزارش دلفین، «کبری لکزایی فر» متولد سال ۱۳۷۱ در بندرعباس و کارشناس ارشد رشته فیزیولوژی ورزش و ‌در حال حاضر مربی و ‌مدرس سنگ‌نوردی و آمادگی جسمانی است. این بانوی ورزشکار هرمزگانی از هشت‌سالگی به دلیل فعالیت دو خواهرش در رشته سنگ‌نوردی در سالن حاضر شد و این رشته ورزشی را دنبال ‌کرد و‌ تاکنون مقام‌های متعدد کشوری، نایب‌قهرمانی آسیا و پنجمی دومین دوره رقابت‌های سنگ‌نوردی قهرمانی دانشجویان جهان در کشور اسلواکی را در کارنامه دارد. این بار نشریه دلفین باب گفت‌وگو را با این بانوی ورزشکار و افتخارآفرین هرمزگان باز کرده که گوشه‌ای از آن در ادامه آمده است.

تمرینات روزانه برای دستیابی به اهداف

این بانوی ورزشکار هرمزگانی در تشریح نخستین توفیق ورزشی خود بیان داشت: در مسابقات دانش‌آموزی در سال ۱۳۸۶ در بخش تیمی توانستیم هرمزگان را به مقام اول کشور برسانیم و من نیز در بخش سرعت صاحب مدال طلا انفرادی شدم.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون علی‌رغم وضعیت قرمز کرونایی هرمزگان، برای دستیابی به اهدافم حدود ۸ ساعت در طول روز تمرین می‌کنم و ازآنجایی‌که رشته سنگ‌نوردی برای اولین بار به مسابقات المپیک راه پیدا کرده است، در حال آماده‌سازی برای حضور در بازی‌های آسیایی و مسابقات المپیک هستم.

عدم‌حمایت از بانوان ورزشی در هرمزگان

لکزایی فر ضمن اشاره به کسب چندین ‌مقام کشوری، مقام دوم قهرمانی آسیا، رتبه پنجم جهان و رتبه چهارم بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، لب به گلایه گشود و گفت: در استان هرمزگان آن‌طور که بایدوشاید از بانوان در ورزش سنگ‌نوردی و سایر رشته‌ها حمایت نمی‌شود.

وی یادآور شد: اما «محمود رضا امیاری» مدیرکل و‌رزش و جوانان و «محمدهادی مفضل» رئیس هیئت کوهنوردی و صخره‌نوردی هرمزگان به اندازه بضاعتشان از ما حمایت کردند اما این حمایت‌ها برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ کافی نیست.

پول برای اعزام ورزشکاران نداریم

بانوی سنگ‌نورد هرمزگانی با اظهار اینکه برخی مواقع برای اعزام ورزشکاران پول نداریم، بیان داشت: برای اعزام نماینده‌های ایران به مسابقات جهانی، فدراسیون هزینه‌ها را تقبل نمی‌کند و متأسفانه باید تمام هزینه‌ها را خانواده یا پشتیبان‌های ورزشی متقبل شوند و ناگفته نماند، تنها برای اعزام ورزشکاران به مسابقات بازی‌های آسیایی، فدراسیون هزینه‌ها را پرداخت کرد.

لکزایی فر ابراز کرد: در استان هرمزگان بانوان ورزشکار و توانمند زیادی در رشته‌های مختلف سراغ داریم که در سطح مسابقات آسیایی و جهانی شناخته‌شده هستند و افتخارات بزرگی را برای کشور و استان هرمزگان کسب کردند اما از این سرمایه‌ها به طرز شایسته‌ای تقدیر و حمایت صورت نمی‌گیرد.

دلایل شکست در جاکارتا

در ادامه از وی در رابطه‌ با دلایل شکست در مسابقات آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا پرسیدیم که گفت: تیم سنگ‌نوردی ایران در بازی آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، برای مدال‌آوری شانس زیادی داشت اما ازآنجایی‌که رشته‌ی سرعت، تیمی و انفرادی است، با ‌یک دررفتگی پا در رشته تیمی مدال طلا را از دست دادیم.

فعالیت در دوران کرونا

لکزایی فر در تشریح نحوه‌ی فعالیت سنگ‌نوردان هرمزگانی در شرایط ویژه‌ی کرونایی، عنوان کرد: علی‌رغم اعمال محدودیت‌های کرونایی و اعلام تعطیلی برخی از مشاغل از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، هم‌اکنون اغلب باشگاه‌های ورزشی باز است و ازآنجایی‌که ورزش سنگ‌نوردی رشته‌ای انفرادی است، اعضا تیم سنگ‌نوردی به‌صورت انفرادی، تمرینات خود را انجام می‌دهند.

نصب دیوار سنگ‌نوردی در مجموعه ورزشی ۷ تیر

وی در ادامه به دلایل افزایش علاقه بندرعباسی‌ها به سنگ‌نوردی اشاره کرد و افزود: برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ در شهر بندرعباس، دیوار سنگ‌نوردی در مجموعه فرهنگی ورزشی ۷ تیر بندرعباس نصب و این امر موجب شد تا شرایط مناسب برای تمرین اعضا تیم در این مجموعه فراهم شود و افراد بیشتری نیز به این رشته علاقه‌مند شوند.

وی تصریح کرد: اما متأسفانه در سال‌های گذشته، به دلیل نبود دیوار سنگ‌نوردی در مجموعه‌های ورزشی در هرمزگان، اعضا تیم مجبور بودند، برای انجام تمرینات سنگ‌نوردی به استان‌های کرمان، قزوین و تهران بروند.

این مربی آمادگی جسمانی و رشته سنگ‌نوردی گفت: اوایل شیوع کرونا، پشت‌بام خانه را برای انجام تمرینات بدن‌سازی و ورزشی تجهیز کرده بودیم، اما تمرینات هوازی را در جوار ساحل انجام می‌دادیم.

درخواست امکانات

وی در پایان افزود: من از مسئولان تقاضا دارم، فضاهای مناسب ورزشی را با امکانات کامل به بانوان ورزشکار هرمزگانی اختصاص دهند و اگر این ‌مهم در دستور کار قرار بگیرد به‌طورقطع علاقه‌مندان بسیاری جذب ورزش خواهند شد.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷