نگهداری حیوانات خانگی در حریم خصوصی منع قانونی ندارد ولی نباید موجب ایجاد آزار، اذیت و مزاحمت برای همسایگان شود، در غیر این صورت همسایگان می‌توانند شکایت کنند.

به گزارش دلفین، نگهداری حیوانات خانگی در حریم خصوصی منع قانونی ندارد ولی نباید موجب ایجاد آزار، اذیت و مزاحمت برای همسایگان شود، در غیر این صورت همسایگان می‌توانند شکایت کنند.

طبق اصل ۴۰ قانون اساسی که به قاعده «لاضرر» مشهور است، هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر قرار دهد. اصل ۴۰ مربوط به اجرای زیان‌بار حق است؛ یعنی جایی که شخص مطابق قانون حق انجام کاری را دارد اما نباید اعمال حق به‌گونه‌ای زیان‌بار انجام گیرد و موجب ضرر رساندن به دیگران شود. بنابراین کسی نمی‌تواند بگوید طبق ماده ۳۰ قانون مدنی من در آپارتمان خود می‌توانم هر کاری انجام دهم و به‌عنوان‌مثال در ملک خودم سروصدا ایجاد کنم یا صدای حیوان خانگی و موسیقی و دیگران حق اعتراض ندارند. واضح است که برخورد اعمال حقوق مالکانه ملک شما با ملک مجاور باید راه حل داشته باشد وگرنه موجب از بین رفتن آسایش دیگران می‌شود.

طبق ماده ۱۳۲ قانون مدنی که چهره از اصل ۴۰ قانون اساسی است کسی نمی‌تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایگان شود مگر تصرفی که به قدر متعارف و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد یعنی مالک حق ندارد در ملک خود تصرفی انجام دهد که برای همسایگان ضرر ایجاد کند.

  • نویسنده : ۱۰۰۷