سال‌هاست چشم اهالی فرهنگ و هنر به پروژه تالار فرهنگی بندرعباس دوخته شده است و با بلاتکلیفی این طرح، بیت‌المال و سرمایه‌های ملی در حال نابودی است.

به گزارش دلفین با پیگیری‌های «رضا کمالی زرکانی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رایزنی‌های «فریدون همتی» استاندار هرمزگان به نظر می‌رسید که باید شاهد شروع مجدد آغاز عملیات اجرایی ساخت تالار فرهنگی بندرعباس باشیم تا جایی که همتی در دی‌ماه سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن قدردانی از اقدام شایسته دستگاه قضایی در راستای تحقق مطالبه و دغدغه اهالی فرهنگ و هنر، بیان داشت: حمایت ویژه رئیس‌کل دادگستری هرمزگان و دادستان بندرعباس با تفسیر درست از قانون موجب شد که علاوه بر پیشگیری از هدر رفت بیت‌المال، دغدغه و مطالبه اهالی فرهنگ و هنر در خصوص تالار مرکزی بندرعباس رفع شود.

جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی

وی ادامه داد: تاکنون برای این طرح ملی هزینه‌های قابل‌توجهی انجام شده و به همین دلیل پیگیری لازم برای تعیین تکلیف آن صورت گرفت و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

استاندار هرمزگان با تأکید بر اینکه نباید اموال بیت‌المال به هدر رود، بیان کرد: به‌زودی جزییات و سایر موارد در خصوص این طرح فرهنگی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وعده رضا کمالی

این در حالی است که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز مهرماه سال گذشته ضمن اشاره به این‌که تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال برای این پروژه ملی هزینه شده و پیگیری‌های امیدوارکننده‌ای برای ادامه ساخت آن در جریان است، گفت: به سرانجام رسیدن این طرح اقدام بزرگی بود که می‌تواند تأثیرات فراوانی بر زیرساخت‌های فرهنگی استان داشته باشد.

پاسخ شوکه کننده

در همین راستا در نشست خبری اخیر «علی صالحی» رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان که روز دوم خردادماه با حضور برگزار شد، دلفین جزئیات این موضوع را جویا شد که پاسخ‌های شوکه‌کننده‌ای را دریافت کرد و این اظهارات به‌هیچ‌عنوان با مواضع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار هرمزگان هم‌خوانی نداشت.

«مجتبی قهرمانی» دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس در ادامه‌ی صحبت‌های رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان و در تائید صحبت‌های وی مبنی بر قاطعیت در جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفت: دستگاه قضایی و رئیس‌کل دادگستری هرمزگان به‌هیچ‌وجه اجازه‌ی ساخت‌وساز در حریم دریا را نخواهند داد و تالار فرهنگی بندرعباس هم به همین دلیل متوقف‌شده و اجازه هیچ‌گونه ساخت‌وسازی در حریم دریا داده نمی‌شود.

برخوردهای متفاوت

قهرمانی در پاسخ به تفاوت این پروژه با پروژه‌ای نظیر آکواریوم بندرعباس نیز چنین پاسخ داد: پرونده این پارک در زمان متولی‌گری آقای اسدی مفتوح و بخشی که در حریم دریا قرار داشت، تخریب شد و گمان می‌کنم یکسری اصلاحاتی در این پروژه انجام گرفت و مجریان خود را با مقررات تطبیق دادند و در حال حاضر روند کار را ادامه می‌دهند.

دادستان بندرعباس خاطرنشان کرد: باید تصریح کنم این پروژه پرونده‌ای در دادگستری ندارد که بتوان با آن برخورد کنیم و ظاهراً متولیان، پروژه را با قوانین موجود تطبیق داده‌اند، به‌طور مثال اخذ مجوز ماده پنج و تغییر نوع بنا ازجمله اقدامات برای همخوانی با مقررات بوده است.

سخن پایانی

با این اظهارات به نظر می‌رسد که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده عالی دولت در استان باید به دنبال تشریح چرایی اظهارات پیشین یا دلایل تغییر روند این پروژه باشند چراکه سال‌هاست چشم اهالی فرهنگ و هنر به این پروژه دوخته شده است و با بلاتکلیفی این طرح، بیت‌المال و سرمایه‌های ملی در حال نابودی است.

گزارش اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷