اگر اتحادیه بتواند فضایی را به‌عنوان انبار مرکزی برای صنف کاشی و سرامیک در نظر بگیرد تا همه انبارها یکجا و متمرکز باشد، بسیار خوب است این در شرایطی است که وضعیت کرونایی سبب کاهش فروش و افزایش هزینه‌های این صنف شده است.

اشاره:
به مناسبت فرا رسیدن اول تیرماه که در تقویم روز اصناف نام‌گذاری شده است به سراغ «محمدکاظم ملاعابدینی» فروشنده کاشی و سرامیک که ۱۶ سال است در این صنف حوالی بلوار جمهوری شهر بندرعباس فعالیت می‌کند، رفتیم تا چالش‌ها و دغدغه‌های شاغلان در این صنف را در روزهای کرونایی انعکاس دهیم و صدای آنان باشیم. خلاصه‌ای از این گفت‌وگو در ادامه آمده است.
آقای عابدینی به‌عنوان یک فروشنده سابقه‌دار ابتدا از تأثیرات رکود بازار مسکن بر صنف کاشی و سرامیک برایمان بگوید؟
با توجه به این‌که تورم شدیدی در کشور حاکم است، این تورم همه بخش‌ها را دچار چالش کرده و قطعاً صنف کاشی و سرامیک را هم تحت‌الشعاع قرار داده است اما نسبت به مواد غذایی و قطعات دیگر تورم در صنف ما متعادل‌تر است. اما ازآنجاکه تورم منجر به پایین آمدن قدرت خرید می‌شود، خریدوفروش در حوزه‌ی ما کاهش یافته است. هرچند که قیمت مسکن رشد دارد اما وقتی خریدوفروش کاهش یابد، فروش در صنف ما هم به دلیل ارتباط مستقیم با بازار مسکن کاهش خواهد داشت.
جالب است بدانید بیش از ۱۳۰ شغل در ارتباط با مسکن وجود دارد که یکی از این اصناف، صنف کاشی و سرامیک است همه این مشاغل قطعاً پیرامون بازار آشفته‌ی مسکن آسیب دیده‌اند؛ مخصوصاً امسال که واقعاً بازار با رکود شدید مواجه است و تأثیرات این رکود بیش از قبل نمایان شده.
آیا حمایتی از طرف اتحادیه‌ی صنف شما صورت گرفته است؟
یک سری همراهی‌ها از سوی صنف انجام شده است؛ برای مثال ما جزء مشاغل سطح دو بوده‌ایم اما با تلاش اتحادیه اخیراً در گروه یک و جزو مشاغل ضروری جای گرفتیم تا در تعطیلات کرونا بتوانیم فعالیت داشته باشیم. همچنین در بحث مالیات با رایزنی اتحادیه قرار شده است اداره دارایی، مالیات‌ها را اضافه نکند و تخفیف‌هایی را برای ما در نظر گیرد.
یک سوال همیشه در ذهن من وجود داشته است که دوست دارم از شما بپرسم. لطفاً در مورد تفاوت نرخ کاشی و سرامیک در هرمزگان با استان‌های هم‌جوار توضیح دهید؟
این ذهنیت اشتباه است چراکه شرکت‌های کاشی و سرامیک خرید و فروشان با نرخ مصوب انجام می‌شود و قیمت فروش در سراسر ایران یکسان است. یعنی چه از یزد که قطب کاشی و سرامیک ایران است و ۹۰ درصد از محصولات فروشگاه‌های هرمزگان را تأمین می‌شود، کاشی بخرید چه در استان هرمزگان یا فارس، قیمت فروش یکسان است و خود شرکت قیمت مصوب را تعیین می‌کند و همه موظف‌اند به همان قیمت بفروشند.
در مورد تعطیلات ناشی از کرونا و تأثیرش برای صنف کاشی و سرامیک نیز برای مخاطبان دلفین بگویید؟
پارسال در تعطیلات کرونا صنف ما عملاً چند ماه تعطیل بود. درمجموع باید بگویم از پارسال تابه‌حال همکاران ما در حال متضرر شدن هستند اما نمی‌توانند کسب‌وکارشان را تعطیل کنند. ما یک سری هزینه‌های ثابت مانند اجاره انبار و انبارداری، هزینه نیروها و … داریم. هزینه‌های ما در رکود اقتصادی ثابت مانده یا افزایش یافته اما درامدها کاهش داشته و منجر به ضرر کسبه شده است.
آیا فروش کاشی و سرامیک هنوز شغل پر درآمدی است؟
همیشه باید خدا را شکر کرد اما یکی از چالش‌های امروز ما درصد پایین سود است؛ چراکه به‌ غیر از مصالحی که مصوب است و نرخ مشخصی دارد، درصد سودمان نسبت به شهرهای دیگر کمتر است. برای وسایل بهداشتی و یک سری مصالح متفرقه‌ای که در فروشگاه عرضه می‌کنیم سود ۱۲ درصد احتساب شده است که این درصد نسبت به شکستگی و خرابی این مصالح درصد بسیار پایینی است اما با وجود صحبت‌هایی که چندین بار با اتحادیه و مجمع انجام شده تابه‌حال برای افزایش سود نتوانسته‌ایم اتحادیه را متقاعد کنیم.
در پایان اگر نکته‌ی ناگفته‌ای وجود دارد، در خدمت شما هستیم.
حال که فرصتی پیش امده است باید عرض کنم که اگر اتحادیه بتواند فضایی را به‌عنوان انبار مرکزی برای صنف کاشی و سرامیک در نظر بگیرد تا همه انبارها یکجا و متمرکز باشد، بسیار خوب است چراکه برای ما به‌صرفه‌تر خواهد بود، همچنین نگهبانی و امنیت ارتقا می‌یابد و درنهایت کار برای تحویل مشتری آسان‌تر می‌شود؛ مانند اتحادیه عمده‌فروشان مواد غذایی که زمین وسیعی را در حوالی راه‌آهن تهیه کرده‌اند و تمامی انبارهای این صنف یک جا متمرکز شده‌اند. این پیشنهادی است که به اتحادیه دارم چون همکاران ما هرکدام در منطقه‌ای از خارج از شهر انبار اجاره کرده‌اند؛ مثل آبشورک، ایسین، تازیان و … این انبارها باید جایی باشد که تردد تریلر به‌راحتی انجام شود. پس اگر انبار یکپارچه با همکاری مجمع اتحادیه داشته باشیم، سیستمی منظم در بخش انبارداری صنف اجرا می‌شود و تاثیرات مثبت فراوانی در پی خواهد داشت.

 

گفت وگوی اختصاصی: اوریا حمیدی

  • نویسنده : 1001