زنان شاغل بسیاری هستند که صبح زود بیدار می‌شوند، کودک را به مهد می‌سپارند و به محل کار می‌روند، آن‌ها در محیط کار موظف‌اند کارهای محوله را به‌خوبی انجام دهد.

به گزارش دلفین، زنان شاغل بسیاری هستند که صبح زود بیدار می‌شوند، کودک را به مهد می‌سپارند و به محل کار می‌روند، آن‌ها در محیط کار موظف‌اند کارهای محوله را به‌خوبی انجام دهد و به‌تبع بخش زیادی از انرژی خود را صرف محل کار می‌کنند، هنگام بازگشت به خانه نیز بخش دوم یک روز معمولی آغاز می‌شود، رسیدگی به کارهای خانه، همسر، فرزندان و … و هرروز به همین منوال پیش می‌رود. همه‌ی این‌ها شیرینی و تلخی‌هایی است که در زندگی یک زن شاغل وجود دارد و در طول روز با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند.

هر زنی که در ایران وارد زندگی متاهلی می‌شود، ملزم به پذیرش یک سری نقش‌هاست، اول نقش همسری و سپس نقش مادری که از او انتظار می‌رود آن‌ها را مطابق با توقعات اجتماعی انجام دهد. اگر زنی شاغل باشد ممکن است این شغل با توقعات اجتماع از یک زن ایرانی تداخل پیدا کند و مثلاً نتواند وظیفه همسری یا مادری را به نحو مورد انتظار یک مرد سنتی انجام دهد؛ که همین موضوع ممکن است شرایط روحی ویژه‌ای را برای وی پدید آورد.

بااین‌حال در جوامع مدرن زنان شاغل باید بتوانند بین نقش‌های مختلف هماهنگی به وجود بیاورند تا هیچ‌کدام از بخش‌های زندگی آن‌ها دچار آسیب نشود. البته ممکن است گاهی یک بخش از زندگی آن‌ها دچار مشکلاتی شود اما این موضوع ممکن است حتی برای زنانی که فراغ بال بیشتری دارند نیز به وجود بیاید، بنابراین باید با تدبیر و خویشتن‌داری درصدد رفع مشکلات برآیند.

در این وضعیت و با همه‌ی این مشکلات بازهم بسیاری از زنان هم در محیط کار موفق هستند و هم در زندگی شخصی. چنین زنانی می‌توانند الگوی خوبی برای دیگر همنوعانشان باشند؛ زیرا اگر مسائل مربوط به اشتغال زنان و نقش اجتماعی آنان موردپذیرش قرار نگیرد، در طولانی‌مدت آسیب‌زا خواهد بود و در این شرایط مردان نیز باید وضعیت روحی، روانی و فیزیکی همسرانشان را درک کنند و آنان را در مسیرهای زندگی اجتماعی و خانوادگی یاری رسانند.

یادداشت اختصاصی : افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷