دهیار روستای طولا گفت: حتی در زمان قطعی‌ها اطلاع‌رسانی درستی صورت نمی‌گیرد تا شهروندان به فکر ذخیره‌سازی آب باشند و چندی است با نامه‌نگاری‌هایی که انجام داده‌ایم بنا شده است زمان قطع ‌و وصل آب به شهروندان اطلاع‌رسانی شود.

به گزارش دلفین، در دو شماره پیش نشریه دلفین یکی از شهروندان روستای طولا در جزیره قشم در ستون صدای مردم تقاضای پیگیری بی‌آبی‌های این روستا و استمداد از آبفای استان را داشت. برای پیگیری این موضوع خبرنگار دلفین ابتدا با «محمد بازماندگان» دهیار روستای طولا به گفتگو نشست.

اختلافات آبفا و منطقه آزاد

وی در خصوص بی‌آبی‌های طولا بیان داشت: جمعیتی بالغ‌بر ۱۲ هزار نفر در این روستا زندگی می‌کنند که با پیگیری‌های فراوان اهالی، این روستا از سال ۹۶ از نعمت آب شرب بهره‌مند شد اما از سال ۹۸ به دلیل اختلاف میان شرکت آب و فاضلاب و منطقه آزاد قشم، مشکلاتی پیش آمد و از جیره آب روستا کاسته شد که این مسئله ساکنان روستا را با مشکل افت شدید آب مواجه کرد.

بازماندگان ادامه داد: افت فشار در این روزهای گرم تابستان و شرایط کرونا مشکلات شهروندان را تشدید کرده است، ساکنان از آب کافی برای زندگی روزمره خود بی‌بهره مانده‌اند و در چند روز اخیر اعلام شد که ذخیره آب شهرستان با افت شدید مواجه شده است.

مجبور به خرید آب با قیمت گزافی هستیم

دهیار طولا تشریح کرد: بالغ‌بر ۲۰ روز است که روستا با چالش جدی روبه‌رو شده است و مشکل از افت فشار در برخی از محلات بالادستی گذشته و به قطعی و بی‌آبی کامل انجامیده است و ساکنان برای تأمین آب شرب مجبور به خرید آب با قیمت‌های گزاف هستند.

بسیاری از روستانشینان توان خرید آب ندارند

وی ضمن بیان اینکه روستای طولا به دلیل نزدیکی به شهرستان قشم یک روستای مهاجرپذیر است و بسیاری از ساکنان آن جز اقشار کم‌تر برخورداری هستند که توانایی خرید آب را ندارند، گفت: شهروندان روزانه در خصوص رفع این چالش به ما مراجعه می‌کنند و ما نیز از مسئولان این حوزه خواهشمندیم که در راستای رفع این معضل که دامن‌گیر شهروندان طولا شده است تلاش کنند و پاسخگو باشند.

اطلاع‌رسانی درستی انجام نمی‌شود

بازماندگان اذعان داشت: حتی در زمان قطعی‌ها اطلاع‌رسانی درستی صورت نمی‌گیرد تا شهروندان به فکر ذخیره‌سازی آب باشند و چندی است با نامه‌نگاری‌هایی که انجام داده‌ایم بنا شده است زمان قطع ‌و وصل آب به شهروندان اطلاع‌رسانی شود.

تأمین آب طولا با منطقه آزاد است

برای کمک به حل این معضل به سراغ «امین قصمی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان رفتیم تا صدای داد‌خواهی طولانشینان را به گوش این مقام مسئول برسانیم.

وی دراین‌باره اذعان داشت: در قشم چندین روستا وجود دارد که تأمین آب آن‌ها بر عهده شرکت آب و فاضلاب استان نیست و از محل آب‌شیرین‌کن منطقه آزاد تغذیه می‌شوند که طولا نیز یکی از آن روستاها است، چند روز گذشته نیز تماسی از قشم دریافت کردم که ظاهراً آب‌شیرین‌کن دوباره دچار مشکل فنی شده است و شهروندان با کمبود آب مواجه هستند.

پروژه‌ی نجات‌بخش

قصمی گفت: در حال حاضر توافقاتی انجام شده است که آبفای استان آب‌شیرین‌کنی در منطقه تورگان احداث کند تا ۶ هزار مترمکعب آب تولید کنیم و تمام آن روستاها آب‌رسانی شود و امید داریم که تا پایان سال این پروژه به سرانجام برسد.

مدیرعامل آبفای استان هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: اما در حال حاضر تأمین آب این مناطق از طریق منطقه آزاد قشم در حال انجام است.

گزارش اختصاصی: شایسته سحی زاده

  • نویسنده : ۱۰۰۷