سنگ گچ ازجمله مهم‌ترین مواد معدنی در استان هرمزگان است که تولید و استخراج آن همواره بیش از نیاز استان بوده و یکی از کالاهای صادراتی مهم هرمزگان محسوب می‌شود اما متأسفانه چند ماهی‌ست که صادرکنندگان گچ هرمزگان با مشکلات جدی مواجه شده‌اند و رکودی چندین ماه در این عرصه به وجود آمده است.

به گزارش دلفین، سنگ گچ ازجمله مهم‌ترین مواد معدنی در استان هرمزگان است که تولید و استخراج آن همواره بیش از نیاز استان بوده و یکی از کالاهای صادراتی مهم هرمزگان محسوب می‌شود اما متأسفانه چند ماهی‌ست که صادرکنندگان گچ هرمزگان با مشکلات جدی مواجه شده‌اند و رکودی چندین ماه در این عرصه به وجود آمده است.

چهار ماه بدون صادرات

«مهدی روئین اهلی» رئیس خانه معدن استان هرمزگان و عضو هیئت‌مدیره شرکت تعاونی تولیدی پودر گچ صنعتی جنوب فارس، در گفت‌وگویی اختصاصی با دلفین به بیان چالش‌های پیش روی صادرکنندگان گچ در استان پرداخت و دراین‌باره تشریح کرد: قریب به چهار ماه است که واحدهای معدنی گچ هرمزگان نتوانسته‌اند هیچ‌گونه صادراتی داشته باشند، با توجه به اینکه بالغ ‌بر ۸۰ درصد فروش واحدهای تولیدی گچ از طریق صادرات محصولات محقق می‎‌شود، ادامه این روند حیات واحدهای معدنی را با چالش جدی‌تری مواجه خواهد کرد.

روئین اهلی اضافه کرد: در این چهار ماه واحدهای تولیدی گچ بدون فروش، سنگر تولید و اشتغال را رها نکرده‌اند و به‌اصطلاح با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند و همچنان چشم‌انتظار اقدام جدی و اورژانسی از جانب دولت و متولیان هستند.

افزایش کرایه کشتی

وی در خصوص دلایل به وجود آمدن این رکود در صادرات گچ، تشریح کرد: به علت ورود به دوران پساکرونا تقاضا برای کشتی در سراسر دنیا افزایش داشته است که این افزایش تقاضا باعث شد نرخ کرایه حمل دریایی مواد معدنی به‌صورت تصاعدی رشد پیدا کند و این مسئله باعث شده است برای کالاهای کم‌ارزشی مانند سنگ گچ یا کلینکر این هزینه صرفه اقتصادی نداشته باشد.

رئیس خانه معدن استان هرمزگان ادامه داد: در این وضعیت بهای تمام‌شده فروش ما نسبت به کشورهای رقیب بالاتر است و عملاً امکان رقابت را از دست داده‌ایم به‌طوری‌که در طول این چهار ماه متقاضیان خرید سنگ گچ دانه‌بندی و تصفیه‌شده ایران تماماً تقاضاهای خود را به سوی عمان سوق داده‌اند و نیاز خود را از این کشور تأمین کرده‌اند.

پیشنهادها

وی ضمن بیان اینکه واحدهای معدنی برای خروج از رکود فعلی پیشنهاد‌هایی ارائه داده‌اند که این پیشنهاد‌ها به اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، بندر شهید رجایی و سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره دارد، افزود: در این موضوع انتظار و راهکار ما این است که بتوانیم شرکت کشتی‌رانی کشور را قانع کنیم تا در این دوران، صنعت معدنی هرمزگان را همراهی و حمایت کند، به این معنی که خارج از منافع صنفی خود عمل کند و منافع ملی را مدنظر قرار دهد.

روئین اهلی خاطرنشان کرد: منافع ملی حکم می‌کند که از اشتغال دو هزار نیرو که در معادن گچ استان فعالیت می‌کنند، صیانت به عمل آید چرا که بر همگان محرز است بیکار شدن این تعداد نیرو می‌تواند پیامدهای ناگوار اجتماعی در پی داشته باشد لذا منافع جمعی ایجاب می‌کند از تولید حمایت شود.

حاضر به ضرر کشتی‌رانی نیستیم

وی ادامه داد: توقع نداریم شرکت کشتی‌رانی بخواهد با زیان با ما همکاری کند، اما انتظار ما این است که این شرکت نسبت به کرایه‌های حمل در سه ماه گذشته افزایش قیمت معقول و متناسب با نرخ رسمی تورم کشور داشته باشد نه اینکه نرخ کرایه حمل دریایی در حوزه گچ تا ۱۵۰ درصد و دیگر مواد معدنی تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته باشد و عملاً تولیدکنندگان و صادرکنندگان گچ استان را از ادامه فعالیت بازدارد.

کشتی‌های بدون جرثقیل

عضو هیئت‌مدیره شرکت تعاونی تولیدی پودر گچ صنعتی جنوب فارس افزود: راه‌حل دوم برای خروج از رکورد این است که بتوانیم امکان ورود کشتی‌های بدون جرثقیل معروف به کشتی‌های گرلس را به بندر شهید رجایی فراهم کنیم.

وی ادامه داد: چراکه صادرکننده‌ها می‌توانند از کشتی‌های بدون جرثقیل شرکت‌های کشتیرانی خارجی با کرایه‌های مناسب‌تر استفاده کنند اما مشکلی این نوع کشتی‌ها این است که امکانات مناسب برای بارگیری کشتی‌های بدون جرثقیل در بندر شهید رجایی وجود ندارد.

استمداد از سازمان بنادر

روئین اهل گفت: بندر شهید رجایی ظرفیت مناسبی از بابت جرثقیل‌های دروازه‌ای دارد که در اصل برای بارگیری کانتینر نصب شده‌اند و انتظار داریم سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان اجازه استفاده از جرثقیل‌ها را برای صادرکنندگان گچ صادر کند که مکاتباتی نیز در این راستا صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد ظرفیت این جرثقیل‌های دروازه‌ای به علت تحریم‌ها آزاد است و بلااستفاده مانده‌اند و اگر این ظرفیت حتی در بازه زمانی یک تا ۶ ماهه در اختیار صادرکنندگان گچ استان قرار گیرد، می‌توان رکود را تا حدودی برطرف کرد.

رئیس خانه معدن هرمزگان اذعان داشت: اگر اداره کل بنادر استان این اجازه را صادر کند می‌توانیم کشتی‌های بدون جرثقیل را به بندر شهید رجایی وارد کنیم و با این تجهیزات بارگیری را انجام دهیم تا روحی دوباره در کالبد معادن گچ هرمزگان دمیده شود.

دست به دامان قوه مجریه و قضاییه

وی با بیان این‌که خواهشمندیم متولیان در قوه مجریه و قضاییه در این راستا هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را مبذول کنند. گفت: طی روزهای گذشته مسائل را در ستاد پیگیری مصوبات اقتصاد مقاومتی استان نیز مطرح کردیم و موفق شدیم مصوبه ستاد را دریافت کنیم و نامه‌ای نیز با امضای دادستان بندرعباس به مدیرکل بنادر استان و شرکت کشتیرانی کشور ارسال شد و انتظار داریم هرچه سریع‌تر شاهد نتایج این مکاتبات باشیم.

روئین اهلی ادامه داد: همچنین جلسه‌ای در فرمانداری شهرستان بندر خمیر با حضور معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری هرمزگان، نماینده بخش خصوصی، نماینده سازمان صمت و دیگر متولیان برگزار شد که در این جلسه نیز به تصویب رسید مکاتباتی مبنی بر اعطای مجوزهای لازم از سوی شرکت کشتی‌رانی و بنادر استان انجام شود تا صادرکنندگان بتوانند از امکانات شهید رجایی استفاده کنند.

وی در پایان تصریح کرد: انتظار داریم این اقدامات و مکاتبات درگیر بوروکراسی‌های اداری نشود و در کوتاه‌ترین زمان بتوانیم به نتیجه دلخواه برسیم و اقدامی اورژانسی در این راستا صورت گیرد، واحدهای گچ استان تمام توان خود را در این چهارماهه برای ادامه حیات صرف کرده‌اند و اگر اقدامات لازم در اسرع وقت صورت نگیرد عملاً نوش دارویی بعد از مرگ سهراب خواهد بود که این مسئله جز رکود در تولید ره‌آوردی نخواهد داشت.

گفت و گوی اختصاصی: شایسته سحی زاده

  • نویسنده : ۱۰۰۷