در سال‌های گذشته دولت‌های مختلف گسترش حوزه فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی و امکان‌پذیر کردن سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، کوتاه کردن فرآیند درخواست پذیرش و تصویب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد تشکیلات واحد با نام مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی را در دستور کار قرار داده‌اند اما موانع بسیاری که عمده‌ی آنان دلایل سیاسی داشته است، تحقق سرمایه‌گذاری گسترده خارجی در کشور را با چالش روبه‌رو کرده است.

به گزارش دلفین، یکی از شاخص‌ها در بررسی رونق اقتصادی، میزان سرمایه‌گذاری خارجی در یک منطقه است. در سال‌های گذشته دولت‌های مختلف گسترش حوزه فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی و امکان‌پذیر کردن سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، کوتاه کردن فرآیند درخواست پذیرش و تصویب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد تشکیلات واحد با نام مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی را در دستور کار قرار داده‌اند اما موانع بسیاری که عمده‌ی آنان دلایل سیاسی داشته است، تحقق سرمایه‌گذاری گسترده خارجی در کشور را با چالش روبه‌رو کرده است.
بااین‌حال هرمزگان به دلیل قرارگیری در جوار پهنه‌ی نیلگون خلیج فارس و دریای عمان، دسترسی به راه‌های هوایی، زمینی، دریایی و ریلی، نزدیکی به منابع عظیم نفت و گاز، جغرافیای حاصل خیر و ده‌ها مزیت دیگر از نقاط جذاب کشور برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی به‌حساب می‌آید که نقشه سال ۹۹ ورود پول خارجی نیز این موضوع را تائید می‌کند.
در این نقشه پس از خوزستان با ۲۶ درصد و سیستان و بلوچستان با ۲۳ درصد، نام هرمزگان به چشم می‌خورد و این استان توانسته است ۱۹ درصد از حجم سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال گذشته را به خود اختصاص دهد.
بر اساس آمارهای منتشرشده وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۹ بیش از ۴۶/ ۲ میلیارد دلار درخواست سرمایه‌گذاری خارجی در کشور تصویب شده است که چین نیز پیشتاز سرمایه‌گذاری در ایران به‌حساب می‌آید.
بر طبق جزئیات منتشرشده گروه‌های ساخت مواد و محصولات شیمیایی با ۵۷۸ میلیون دلار، ساخت فلزات اساسی با ۳۱۳ میلیون دلار، ساخت کاغذ و محصولات کاغذی با ۲۸۵ میلیون دلار و فعالیت‌های پشتیبانی و کمکی حمل‌ونقل با ۲۸۰ میلیون دلار، به ترتیب بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی را در سال ۹۹ به خود اختصاص دادند.

یادداشت اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007