28 درصد از سبد هزینه هرمزگان‌نشینان به پرداخت اجاره اختصاص می‌یابد و پس از تهران و البرز، هرمزگان بغرنج‌ترین وضعیت را دارد.

به گزارش دلفین، شاخص سهم مسکن در سبد هزینه اجاره‌نشین‌ها در سال ۹۹ وضعیت بغرنج زنده ماندن در ایران به‌ویژه در هرمزگان را نشان می‌دهد. در حالتی که داشتن سرپناه از ابتدایی‌ترین حقوق هر شهروند به‌حساب می‌آید اما به نظر می‌رسد که هرمزگان‌نشینان در شرایط بسیار سختی برای اجاره‌ی خانه قرار دارند.
طبق اعلام مرکز آمار ایران در استان تهران سهم اجاره از کل هزینه‌های خانوار ۴۷ درصد و در شهر تهران این مقدار ۶۵ درصد است. پس از تهران نیز استان‌های البرز، هرمزگان و قم از نظر این شاخص قرار دارند.
اما اگر بخواهیم به آمار استان هرمزگان به‌صورت جزئی‌تر اشاره کنیم باید گفت که ۲۸ درصد از سبد هزینه هرمزگان‌نشینان به پرداخت اجاره اختصاص می‌یابد و مطمئناً این آمار در شهر بندرعباس با توجه به جغرافیای هرمزگان بسیار بالاتر است.
هرمزگان در شرایطی دچار این وضعیت بغرنج است که استان‌های هم‌جوار آن یعنی کرمان با ۱۹ درصد، سیستان و بلوچستان با ۱۴ درصد، فارس با ۲۰ درصد و بوشهر با ۱۸ درصد تفاوت فاحشی در شاخص سهم مسکن در سبد هزینه اجاره‌نشین‌ها نشان دارند.
حتی بررسی‌های بیشتر مشخص می‌کند که هزینه‌ی خرید یا اجاره‌ی خانه در شهر بندرعباس تا دو برابر گران‌تر از هزینه‌ی خرید یا اجاره‌ی مسکن در کشور ترکیه است و مشخص نیست چگونه در استانی با این سطح از محرومیت، اجاره مسکن در روندی افسارگسیخته به چنین وضعیتی ‌رسیده است.
البته تبدیل‌شدن هرمزگان به خوابگاه بسیاری از کارگران و مهندسان به‌اصطلاح پروازی با درآمدهای بالا نیز در بروز این نابسامانی بسیار نقش دارد و می‌طلبد تا جامعه‌شناسان و کارشناسان اقتصادی تأثیر این معضل فرهنگی بر موضوع اجاره‌نشینی در هرمزگان را بررسی کنند.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

  • نویسنده : 1001