مردم شهر رویدر در استان هرمزگان سال‌هاست که با مشکل قطعی مداوم خطوط تلفن و اینترنت دست‌وپنجه نرم می‌کنند که با شروع اپیدمی کرونا و آنلاین شدن اکثر فعالیت‌های روزمره، عملاً زندگی شهروندان این شهر و روستاهای هم‌جوار با چالش جدی روبه‌رو شده است.

به گزارش دلفین، امروزه خطوط ارتباطی و مخابراتی یکی از ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های زندگی شهری به‌حساب می‌آید که با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و اینترنتی شدن تمام ابعاد زندگی بشر، بروز اشکال در این خطوط بسیار مشکل‌آفرین است. بااین‌حال مردم شهر رویدر در استان هرمزگان سال‌هاست که با مشکل قطعی مداوم خطوط تلفن و اینترنت دست‌وپنجه نرم می‌کنند که با شروع اپیدمی کرونا و آنلاین شدن اکثر فعالیت‌های روزمره، عملاً زندگی شهروندان این شهر و روستاهای هم‌جوار با چالش جدی روبه‌رو شده است.
غیرقابل‌قبول با هر بهانه‌ای
خود من به‌عنوان خبرنگار نشریه دلفین و یکی از شهروندان شهر رویدر عمیقاً از این وضعیت ناراحت هستم و در جریان مشکلاتی که قطعی مکرر خط تلفن و اینترنت برای مردم ایجاد کرده، قرار دارم و بارها ترکش‌های این بی‌مسئولیتی، شغل و حرفه‌ام را تحت شعاع قرار داده است و به دلیل وعده‌ها برای حل این مشکل به دوستان و اطرافیانم اعلام کرده‌ام که صبر بیشتری داشته باشند اما در روزهایی که تمامی فعالیت‌های زندگی روزمره به تلفن و اینترنت گره ‌خورده، قطعی خطوط ارتباطی با هر بهانه‌ای برای مردم رویدر قابل‌قبول نیست.
شهر دورافتاده‌ای از مرکز استان نیستیم
در صحبت‌هایی که با برادرم دراین‌باره داشتم، وی که از قطعی‌های مکرر اینترنت عصبانی بود، به نکته‌ای مهم اشاره کرد و بیان داشت: شهر رویدر به‌طور تقریبی در فاصله ۱۲۰ کیلومتری بندرعباس و پایتخت اقتصادی کشور قرار دارد و این حجم از محرومیت در ابتدایی‌ترین زیرساخت‌ها دور از انتظار است.
وی تأکید کرد: این در حالی است که متولیان رویدر ادعای روابط بسیار نزدیک با برخی از نمایندگان مجلس و افراد بانفوذ را دارند و به قول خودشان این شهر کوچک نقش ویژه‌ای در تعیین سرنوشت نمایندگان در انتخابات داشته است، اما مشخص نیست اکنون چرا به وضعیت اینترنت آن رسیدگی نمی‌شود.
لزوم توجه به منافع جمعی
در این شرایط به‌عنوان یک شهروند ضروری است که متذکر شوم باید به یاد داشته باشیم که برای بهبود اوضاع شهر لازم است دست از خواست و منافع شخصی برداریم و از نفوذ خود برای مرتفع‌سازی مشکلات عمده که تأمین‌کننده منافع جمعی است، استفاده کنیم و به نظر شورای شهر و مدیریت مخابرات رویدر به‌تنهایی قادر به حل این موضوع نخواهند بود.
شاهد این مسئله هستیم که پارلمان محلی، مدیریت مخابرات شهر، شهردار و سایر متولیان امر تا به امروز نتوانسته‌اند قدمی مؤثر در رفع این چالش بردارند و گره‌ای از کار بگشایند و تمامی تدابیر تنها به‌صورت مسکن و دوره‌ای عمل کرده است و همچنان با کوچک‌ترین بارندگی و افتادن برگی از درخت خطوط تلفن و اینترنت شهر رویدر برای ساعت‌ها قطع می‌شود.
ضربه به کسب‌وکارهای اینترنتی
یکی از شهروندان رویدری که مریم نام داشت، در مسیر بندرعباس به رویدر در گپ‌وگفتی صمیمی برای من تعریف کرد: در این شرایط بد اقتصادی با هزاران امید و آرزو و صرف هزینه‌های زیاد کسب‌وکاری اینترنتی را برای خودم دست‌وپا کرده‌ام اما قطعی‌های مکرر و سرویس‌دهی بسیار ضعیف اینترنت لطمه‌‌ای جدی به کارم وارد کرده است.
مشکل تحصیل آنلاین فرزندان
وی ادامه داد: تقریباً در آخر هر هفته و ایام تعطیل خطوط ارتباطی ما نیز تعطیل است و هیچ راه ارتباطی نخواهیم داشت، تنها موضوع کسب‌وکار نیست، فرزندانمان که تمام کلاس‌ و امتحاناتشان به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، نیز قربانی اصلی این بی‌تدبیری هستند و بارها به خاطر این مشکل نتوانسته‌اند در کلاس و امتحان حضور داشته باشند.
دلایل احتمالی
یکی دیگر از شهروندان رویدری که در این مسیر هم‌سفر ما بود در خصوص علت قطعی مکرر خطوط تلفن به بیان نظرات و شنیده‌های خود پرداخت و گفت: نزدیک به هشت کیلومتر از فیبر نوری به‌صورت هوایی است که نیاز است به زیرزمین منتقل شود، همچنین باقی مسیر این فیبر که به‌اصطلاح در زیرزمین حفر شده نیز تنها در فاصله چند سانتی‌متری سطح واقع شده‌ که با هر بارندگی دچار اختلال می‌شود.
وی گفت: برخی بر این عقیده هستند که کابل‌ها دزدیده می‌شوند یا قاچاقچیان برای اینکه مسیر تردد خود را ایمن کنند، دست به قطع این فیبر نوری که به‌آسانی قابل‌دسترسی است، می‌زنند.
این شهروند با بیان اینکه بالغ‌بر چهار سال است که به‌شخصه پیگیر این مسئله هستم، ادامه داد: برای حل این معضل بارها پیگیری صورت گرفته است و حتی مدیرعامل مخابرات استان را به شهر دعوت کردیم اما متأسفانه هیچ تغییری حاصل نشد و از این دیدار تنها وعده‌ها بر جا مانده‌اند.‌

تماس‌های بی‌پاسخ
گفتنی است؛ علاوه بر این شکایات در چاپ شماره پیشین نشریه دلفین نیز یکی از مخاطبان در قسمت صدای مردم از قطعی مداوم خطوط تلفن و اینترنت در شهر رویدر ابراز گله‌مندی کرده بود و تقاضای پیگیری این مسئله را داشت که در همین راستا خبرنگار دلفین پیگیری این مسئله را در اولویت کاری قرار داد، اما متأسفانه در تماس‌های مکرر با «امیر یگانه» مدیرعامل مخابرات استان هرمزگان موفق به صحبت با وی نشدیم و درخواست مصاحبه این نشریه بی‌جواب ماند.

گزارش اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007