تجارت با عمان از دیرباز موردتوجه تجار هرمزگانی به‌ویژه در شرق استان بوده است و روابط دیپلماتیک خوب کشور عمان و ایران در سالیان گذشته، نقطه‌ای مثبت برای توسعه‌ی مراودات اقتصادی به‌حساب می‌آید.

به گزارش دلفین، تجارت با عمان از دیرباز موردتوجه تجار هرمزگانی به‌ویژه در شرق استان بوده است و روابط دیپلماتیک خوب کشور عمان و ایران در سالیان گذشته، نقطه‌ای مثبت برای توسعه‌ی مراودات اقتصادی به‌حساب می‌آید. برای بررسی شرایط امروز تجارت هرمزگان و عمان به سراغ «خمیس جابری نخیلو» رئیس میز تخصصی عمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس رفتیم و با وی به گفت‌وگو نشستیم.
افزایش صادرات
جابری نخیلو در خصوص صادرات ایران به عمان بیان داشت: بنا بر آمار به‌دست‌آمده از بندر جاسک، طی چهارماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد افزایش در میزان مراودات تجاری بین دو کشور بوده‌ایم و این افزایش صادرات بیشتر در حوزه صادرات یخچالی، کانتینری و میوه و تره‌بار بوده است. وی شیوع بیماری کرونا را یکی از دلایل کاهش صادرات در سال گذشته عنوان کرد و افزود: امسال تجار خود را با این مسئله وفق داده‌اند و می‌توان گفت روابط تجاری با عمان به روال عادی بازگشت.
چالش هزینه‌های حمل‌ونقل
رئیس میز تخصصی عمان در اتاق بازرگانی بندرعباس گفت: تنوع کالاهای موردنیاز، تنوع در قیمت و بازار رقابتی باعث شده است تا بسیاری از تجار و بازرگانان تمایل داشته باشند محصولات خود را در عمان عرضه کنند اما امروز جایگاه محصولات ایرانی علی‌رغم کیفیت بالا در بازار عمان به دلیل هزینه‌های هنگفت حمل‌ونقل با چالش‌هایی روبه‌رو شده است. وی اذعان داشت: ضعف عمده‌ای در سیستم حمل نقل دریایی و زمینی کشور وجود دارد و نمی‌توانیم نرخ ثابتی داشته باشیم، همین موضوع نیز صادرات را به‌شدت تحت شعاع قرار داده است؛ به‌طور مثال هزینه حمل‌ونقل و ترخیص یک کانتینر سنگ با قیمت خرید برابری می‌کند و این مسئله اصلاً برای تجار به‌صرفه نیست.
ضرورت برپایی نمایشگاه‌ها
جابری نخیلو گفت: برای تسهیل صادرات و کمک به صادرکنندگان بنا شده است امسال نمایشگاه‌هایی در زمینه‌های مختلف ازجمله مواد معدنی، غذایی، صنعتی و ساختمانی، صنایع‌دستی و… با اولویت صنایع‌دستی و مواد غذایی برپا شود که تحقق این امر نیازمند بهبود شرایط کرونایی کشور و دنیاست. وی ادامه داد: در حال حاضر عمان ویزای توریستی برای ایرانیان صادر نمی‌کند، منتها پیگیری‌هایی انجام شده است و منتظر پاسخ هستیم، جدا از مسئله غرفه‌داران ایرانی، عمان ورود اتباع بسیاری از کشورها را ممنوع کرده است، بنابراین باید منتظر بهبود اوضاع باشیم تا بازدیدکنندگان بتوانند به این کشور سفر کنند.
خمیس جابری نخیلو تصریح کرد: هدف ما و غرفه داران تنها بازار عمان نیست بلکه در پی جذب بازدیدکننده و خریدار از سراسر جهان هستیم، پس باید منتظر بهبود شرایط هستیم تا غرفه‌داران بتوانند با خریدارانی از اقصی نقاط دنیا قرارداد منعقد کنند. وی ضمن ابراز امیدواری مبنی بر این‌که این طرح در سال جاری اجرا شود، افزود: در حال حاضر منتظر صدور روادید هستیم و پس از آن طی دو ماه می‌توانیم اقدامات اولیه را انجام دهیم.
ارتقای زیرساخت‌های بندری جاسک
رئیس میز تخصصی عمان در اتاق بازرگانی بندرعباس در ادامه ضمن تقدیر از اقدامات مدیران و کارکنان سازمان گمرک و اداره بنادر، به توسعه زیرساخت‌های بندری جاسک اشاره و تشریح کرد: زیرساخت‌ها در این شهر بندری نیز مانند صادرات نسبت به سال گذشته رشد چشم‌گیر و ملموسی داشته است به‌طور مثال احداث ساختمان مرجع دریایی، افزوده شدن رمپ‌ها، توسعه اسکله بتنی و … ازجمله مهم‌ترین اقدامات در این مدت بوده است.
سرنوشت کشتی مسافربری
وی در پاسخ به شرایط کشتی مسافربری بین هرمزگان و عمان نیز گفت: با تلاش اتاق بازرگانی و میز عمان مجوزها برای کشتی مسافربری گرفته شد و نامه آن نیز برای تعیین بندر مبدأ به اتاق بازرگانی ارسال شده است. جابری نخیلو ادامه داد: قرار است در همین راستا با بخش دولتی نشستی برگزار شود تا مشوق‌هایی برای کشتی‌های مسافری وضع شود و درواقع با ایجاد یک رقابت سالم در عرصه هوانوردی و دریانوردی بتوانیم این خط مسافری را به‌صورت مداوم و همیشگی فعال نگه داریم تا شرکت‌های سرمایه‌گذار متضرر نشوند.
وی به از رونق افتادن خط پیشین مسافربری بین هرمزگان و خصب اشاره و تصریح کرد: نمی‌خواهیم اتفاقات گذشته تکرار شود و به‌عنوان رئیس میز عمان به دنبال این هستم تا با ارائه‌ی مشوق‌هایی همچون افزایش ظرفیت جابجایی بار از سوی مسافر، خطوط دریایی و هوایی را پررونق کنیم.

تحول در اقتصاد با جذب توریست‌های عمانی

وی جذب مسافران عمانی برای سفر به ایران را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: سعی داریم یکی از این کشتی‌ها را دومنظوره کنیم؛ به این صورت که توانایی جابه‌جایی بار و مسافر را به‌صورت هم‌زمان داشته باشد تا مسائل اقتصادی آن نیز در نظر گرفته شود.

گفت و گوی اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است،

  • نویسنده : 1007