رسیدن به توسعه‌ی متوازن بدون ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در یک منطقه ممکن نیست و هر فردی که قرار است در روزهای آتی مسئولیت نمایندگی عالی دولت در هرمزگان را بر عهده بگیرد.

به گزارش دلفین، رسیدن به توسعه‌ی متوازن بدون ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در یک منطقه ممکن نیست و هر فردی که قرار است در روزهای آتی مسئولیت نمایندگی عالی دولت در هرمزگان را بر عهده بگیرد، باید علاوه بر شناخت دقیق ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان، کاستی‌ها را نیز درک کرده باشد و برای مرتفع ساختن آن برنامه داشته باشد. در همین راستا گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام‌والمسلمین «عباس فضلی» فعال فرهنگی، استاد دانشگاه، دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌های استان هرمزگان و عضو مجمع روحانیون مبارز ترتیب دادیم که گوشه‌هایی از آن را در ادامه با هم می‌خوانیم.
اهمیت توجه به پیشینه‌ی فرهنگی هرمزگان
حجت‌الاسلام عباس فضلی ارزش یک منطقه‌ی جغرافیایی را مرتبط با پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی آن خطه خواند و افزود: استان هرمزگان هم از این قاعده مستثنا نیست و مردم این دیار به تلاش‌های تاریخی و فرهنگی‌شان در راستای اعتلای فرهنگ، مذهب و قومیت خود افتخار می‌کنند.
وی بیان داشت: فرهنگ بومی هرمزگان ناگفته‌های بسیاری در سینه دارد که نیازمند واکاوی از سوی بومی‌شناسان است و مدیرانی که قرار است آینده‌ی فرهنگی استان را در دست بگیرند باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.
وحدت شیعه و سنی
دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌های استان هرمزگان زندگی مسالمت‌آمیز شیعه و سنی در این منطقه را حاصل نگرش‌های بلند و کوشش‌های بزرگان و علمای این دو مذهب دانست و گفت: افراد بسیاری در راستای وحدت‌بخشی و فاصله گرفتن از نزاع‌های قومی و فرقه‌ای تلاش کرده‌اند و به‌رغم وجود تفاوت‌های عقیدتی، قرن‌هاست که شاهد همزیستی شیعه و سنی در این منطقه هستیم و استاندار آتی باید اشراف کافی بر این مسائل داشته باشد.
وی ادامه داد: هرچند هرمزگان دارای پراکندگی جغرافیایی و جمعیتی است و مسئولان در انسجام فرهنگی تا حدودی با مشکل مواجه می‌شوند اما امروز به مدد فضای اینترنت تا حدودی این معضل رفع شده و شهر و روستا را به هم پیوند داده است.
زیرساخت‌های ضعیف
حجت‌الاسلام فضلی در ادامه به ضعف در زیرساخت‌های فیزیکی در حوزه‌ی فرهنگ و هنر هرمزگان اشاره کرد و افزود: هنوز که هنوز است، از داشتن یک کتابخانه مرکزی و سالن تئاتر مجهز و یک چاپخانه‌ محروم و در رنج هستیم و این استان با وجود داشتن تعداد کثیری فعال فرهنگی، روزنامه‌نگار، نویسنده و هنرمند در عرصه‌های مختلف از نظر زیرساخت‌های فرهنگی در شرایط مساعدی نیست.
وی گفت: باید بپذیریم در توازن پایدار که یکی از ارکان توسعه است، ضعیف عمل کرده‌ایم و به‌اندازه‌ی تلاش‌های اقتصادی، کار فکری و فرهنگی در هرمزگان صورت نگرفته است.
کنار گذاشتن سهمی از اقتصاد برای فرهنگ
عضو مجمع روحانیون مبارز تأکید کرد: استان هرمزگان بزرگ‌ترین قطب اقتصادی کشور محسوب می‌شود و صادرات و واردات بسیاری از کالاها در بنادر همین استان صورت می‌گیرد؛ بنابراین لازم است که بخشی از درآمدهای تجاری نصیب بازسازی مکان‌ها و بنیادهای هنری، آموزشی و فرهنگی شود.
کمبود فضا در تئاتر و احتمال مهاجرت هنرمندان
وی به ذکر مثال‌هایی پرداخت و گفت: تئاتر هرمزگان علی‌رغم کمبود فضا و امکانات در کشور بارها درخشیده است و کارگردان و پژوهشگر بین‌المللی دارد و من معتقدم که اگر هنرمندان استانی حمایت نشوند، شاید دست به مهاجرت بزنند.
فضلی فعالیت‌های انجمن شعر و موسیقی و کتاب را در استان ستودنی خواند و افزود: با این حال مدیرکل بعدی فرهنگ و ارشاد هرمزگان باید به ساماندهی این فعالیت‌ها بپردازد و فراجناحی عمل کند.
رشد کتاب‌خوانی در هرمزگان
وی به ارتقا فرهنگ کتاب‌خوانی در هرمزگان طی سال‌های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: مدیریت دوساله‌ی حجت‌الاسلام ذاکری بر امور کتابخانه‌ها با رشد بی‌نظیر در گسترش کتابخانه‌های عمومی، جذب بودجه‌ی بیشتر، تولید محتوا، برگزاری جلسات رونمایی کتاب و نشست‌های کتاب‌خوانی همراه بود که امیدواریم این حرکت در مدیریت بعدی نیز ادامه داشته باشد.
وی میزبانی هرمزگان از رویدادهای فرهنگی و هنری کشوری را اتفاقی مبارک و سازنده توصیف کرد و گفت: در زمان مدیریت درویش نژاد در فرهنگ و ارشاد هرمزگان شاهد برگزاری بزرگ‌ترین مراسم موسیقی در این استان بودیم و خوانندگان و نوازندگان مطرح کشوری دعوت می‌شدند و برنامه‌های مختلفی را میزبانی می‌کردیم که باید این شورونشاط به عرصه‌ی فرهنگ و هنر بازگردد.

لزوم حمایت بیشتر از بانوان عرصه‌ی فرهنگ
فضلی در ادامه بیان داشت: البته از حضور بانوان کارشناس در عرصه‌ی فرهنگی و اجتماعی نیز نباید غافل شد، چراکه امروز چند نشریه استان به همت زنان اداره می‌شود و هنرمندان، شاعران و نویسندگان زن به جایگاه والایی رسیده‌اند و باید با تهیه امکانات و ایجاد فضای مناسب به رشد این گروه‌ها نیز کمک کرد.
خوراک فکری و فرهنگی می‌خواهیم
وی اضافه کرد: من بارها تأکید کرده‌ام هرمزگان استانی مهاجرپذیر است و مهاجران با وجود تنوع اجتماعی و قومی، نیازمند خوراک فکری و فرهنگی خاص خود هستند و مسئولان آموزشی و فرهنگی استان باید خواسته‌های مهاجران را هم در نظر بگیرند.
این استاد دانشگاه افزود: استقبال بی‌نظیر از نمایشگاه کتاب و نمایشگاه خوراک و پوشاک، ناشی از همین نیازهاست و متولیان فرهنگی و آموزشی استان در پیشبرد فعالیت‌های مختلف و متنوع، سهم بسزایی دارند و اموری چون قرآن‌پژوهی، نشست‌های علمی و فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی باید در یک رویکرد جدید بازتعریف شود.
اقتدار معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری
وی در پایان تصریح کرد: البته در این میان اقتدار معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و مدیرکل امور اجتماعی در انسجام‌بخشی و پیشرفت فرهنگی استان حرف اول را می‌زند و تجربه نشان داده است که وقتی معاون استاندار علاقه‌مند به کار فکری و فرهنگی بوده، روند پیشبرد امور بیشتر احساس شده است.

 

گفت و گوی اختصاصی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007