بهبود زیرساخت‌های لجستیک کالا در این شهر بندری یکی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌های متولیان شهری، استانی و کشوری باشد.

به گزارش دلفین، بندرعباس به‌عنوان دروازه اقتصاد و یکی از قطب‌های مهم واردات و صادرات، نقش استراتژیکی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند به‌گونه‌ای که هرمزگان همواره جز پرترددترین مرزهای کشور در جابه‌جایی کالا بوده است. استقرار دو اسکله راهبردی شهید حقانی و شهید باهنر در بندرعباس، اهمیت و نقش راهبردی این بندر را در ترانزیت کالا نمایان می‌کند و این امر می‌طلبد بهبود زیرساخت‌های لجستیک کالا در این شهر بندری یکی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌های متولیان شهری، استانی و کشوری باشد.
یکی از اقدامات مهمی که در راستای بهبود و بروزرسانی سیستم حمل‌ونقل بار در بندرعباس انجام شد، احداث شهرک حمل‌ونقل بندرعباس بود؛ هرچند ایده ابتدایی این طرح بسیار موردتوجه قرار گرفت اما به‌مرور توجهات از اهمیت این شهرک حیاتی کمتر شد تا جایی که در سفر رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به هرمزگان شاهد گله‌مندی ‌برخی از مدیران شرکت‌های حمل‌ونقل مستقر در شهرک نسبت به برخی از کاستی‌ بودیم. برای بررسی این موضوع به سراغ «بهروز گلپاگون» رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بندرعباس رفتیم تا در گفت‌و‌گویی اختصاصی به تشریح فعالیت‌های شهرک حمل‌ونقل بندرعباس و چالش‌های پیش روی آن بپردازیم.
بزرگ‌ترین شهرک تخصصی حمل‌ونقل کشور
گلپاگون در ابتدا با بیان این‌که شهرک حمل‌ونقل بندرعباس با مساحت ۱۵۰ هکتار در شمال بندر شهید رجایی قرار دارد، گفت: این شهرک بزرگ‌ترین شهرک تخصصی حمل‌ونقل کشور است که نزدیک به ۱۰۰ شرکت حمل‌ونقل جاده‌ای و کالا در آن مستقر هستند و تمامی زیرساخت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک شهرک لجستیک مدرن و روزآمد در نقشه راهبردی آن پیش‌بینی شده است؛ به‌نحوی‌که به‌شرط حمایت‌های همه‌جانبه و علامت‌گذاری صحیح دیپلماسی در منطقه امکان تبدیل آن به مرکز حمل‌ونقل خاورمیانه وجود دارد و می‌تواند سبب تبلور غرور ملی شود.
غیرت صنفی و پشتیبانی مسئولان
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بندرعباس گفت: فضای کنونی شهرک حمل‌ونقل بندرعباس مدیون توجه، تلاش بی‌وقفه و غیرت و حمیت صنفی یکایک شرکت‌های حمل‌ونقل طی دو دهه گذشته است که این شرکت‌ها توانسته‌اند در کنار پشتیبانی بی‌دریغ و نگاه ویژه استاندار محترم و پشتیبانی‌های مدیریت اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، به جایگاه امروز خود برسد.
تندبادها و تحمل شرایط ناگوار
وی اظهار داشت: بااین‌حال همه‌چیز گل‌وبلبل نبوده است و در گذار از ادوار مختلف مدیریتی در حوزه تخصصی حمل‌ونقل به تحمل شرایط ناگوار زیادی تن دادیم و تندباد ناشی از اعمال سلایق بدون توجه به وحدت رویه حرفه‌ای، بارها و به‌کرات شاخ و برگمان را سوزاند، اما حریف ریشه نشد.
گلپاگون گفت: چندی پیش نیز که مهندس امانی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به استان سفر کرد، دیداری با وی در هتل هما داشتیم و چالش‌های پیش رو را بیان کردیم و امید داریم با همت متولیان و پیگیری رسانه‌ها این چالش‌ها مرتفع و وعده‌ها محقق شود.
درخواست تخصیص قیر
وی گفت: درخواست ابتدایی ما از متولیان تخصیص قیر از محل اعتبارات دولتی توسط سازمان راهداری برای آسفالت رمپ‌های خروجی و راه‌های مواصلاتی داخل شهرک بود که این امر در راستای کمک به بخش خصوصی و به‌منظور تسهیل در تردد کامیون‌ها و همچنین ارتقا سطح کیفی خدمات زیربنایی برای روان‌سازی عملیات حمل‌ونقل، انجام خواهد گرفت.
بهره‌برداری از کامیون‌های ملکی و تحت پوشش
گلپاگون ادامه داد: حل‌وفصل موضوع بهره‌برداری شرکت‌های حمل‌ونقل از کامیون‌های ملکی و تحت پوشش، به‌منظور حمایت از سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی که به‌طور واقعی و مستند با هدف افزایش بهره‌وری و ایجاد انگیزه مضاعف وارد میدان شده‌اند اما اکنون دچار سردرگمی و از کرده خود پشیمان‌اند، از دیگر درخواست‌های شرکت‌های حمل‌ونقل بود.
چالش مناقصه‌های حمل کالای فله
وی با تأکید بر اینکه متولیان باید پیگیری و بررسی معضلات و مشکلات مناقصه‌های حمل کالای فله‌ای را در دستور کار خود قرار دهند، تشریح کرد: این مناقصه‌ها عموماً برای شرکت‌های خصوصی طراحی شده‌اند اما ایجاد موانع عجیب‌وغریب ورود شرکت‌های خصوصی به فرآیند حمل کالاهای اساسی را به کابوس و رویا تبدیل كرده است.
کاهش تنوع ارائه خدمات
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بندرعباس در ادامه بیان داشت: متأسفانه کاهش تنوع ارائه خدمات و پایین آمدن سطح کیفی آن در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به گذشته‌ی نه‌چندان دور که می‌توان از آن به‌عنوان عقب‌گرد صنفی یاد کرد، موجب شده است تا خطری جدی به نام بحران هویت شغلی در این صنف ایجاد شود که لازم است هرچه سریع‌تر با تبلور شاخص‌های یک شرکت لجستیک و طراحی دقیق خدمات مرتبط با حمل‌ونقل به خروج از این وضعیت نابسامان کمک کنیم.
پایانه قدیم را تعطیل نکردند
وی گفت: تعطیلی پایانه قدیم بندرعباس و انتقال تمامی شرکت‌ها به شهرک حمل‌ونقل ازجمله وعده‌های سازمان راهداری در زمان احداث شهرک حمل‌ونقل بندرعباس بود که متأسفانه در طول سالیان گذشته علیرغم پیگیری‌های فراوان به دلیل مخالفت مدیران پیشین سازمان محقق نشده است.
گلپاگون در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه دستور انتقال پایانه در اسرع وقت از جانب مهندس امانی به مدیرکل راهداری استان مهندس عابدینی ابلاغ شده است که تحقق این وعده جبران بسیاری از ضرر و زیان‌های شرکت‌های مستقر را خواهد کرد و توجیه اقتصادی شهرک به‌صورت عینی قابل‌لمس خواهد بود.

 

گفت و گوی اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007