کارشناس حوزه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان تأکید کرد: از شهروندان خواهشمندیم به این‌گونه اطلاعیه‌های مجازی اعتماد نکنند و در صورت مشاهده با حوزه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یا پلیس فتا تماس حاصل کنند.

به گزارش دلفین، در شماره ۶۳ نشریه دلفین و در قسمت نیمه‌خالی لیوان اعزام تورهای زیارتی-سیاحتی در شرایط کرونایی با تیتر «سواستفاده از احساسات مذهبی» برجسته شد و بازخودهای فراوانی در پی داشت.

برای بررسی بیشتر این مسئله و برطرف کردن ابهامات در این خصوص به سراغ «سعید رضوانی» یکی از کارشناسان حوزه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان رفتیم.

وی در گفت‌وگو اختصاصی با دلفین در این رابطه گفت: متأسفانه برخی از افراد بدون گواهینامه و مدرک و به‌صورت غیرمجاز اقدام به برگزاری برنامه‌هایی در قالب تور می‌کنند.

رضوانی تشریح کرد: عموماً این افراد با انتشار فراخوان در فضای مجازی با استفاده از لفظ تورهای سیاحتی و زیارتی اقدام به جلب داوطلب می‌کنند؛ درحالی‌که این‌گونه سفرها تور نیستند و تنها به معنی سفر تلقی می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری تور باید از طریق دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری دارای مجوز و توسط راهنمای گردشگری دارای کارت برگزار شود، اذعان داشت: شهروندان نباید به این افراد اطمینان کنند زیرا تضمینی برای امنیت آن‌ها وجود ندارد و برای استفاده از خدمات تور تنها باید به دفاتر مجاز مراجعه کنند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری متولی برگزاری تورهای زیارتی نیست بلکه برای دریافت و اخذ مجوز تورهای زیارتی باید از طریق سازمان حج و زیارت اقدام شود.

وی ادامه داد: با این حال بعضی از دستگاه‌ها نیز در قالب کاروان‌های زیارتی و اردوها و … این به‌اصطلاح تورها را راه‌اندازی می‌کنند اما درنهایت شهروندان رسیدگی و نظارت به همه این موارد را در حیطه کاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌دانند.

رضوانی تشریح کرد: افرادی که از طریق فضای مجازی اقدام به برگزاری تور و سفرهای غیرمجاز می‌کنند از سوی انجمن دفاتر و راهنمایان گردشگری شناسایی و حتی به پلیس فتا نیز معرفی خواهند شد.

این کارشناس در پایان تأکید کرد: از شهروندان خواهشمندیم به این‌گونه اطلاعیه‌های مجازی اعتماد نکنند و در صورت مشاهده با حوزه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یا پلیس فتا تماس حاصل کنند علاوه بر این، در شرایط فوق بحرانی وضعیت کرونایی کشور این‌گونه مسافرت‌های گروهی تنها باعث به خطر انداختن جان شهروندان و تداوم این وضعیت خواهد شد.

 

گفت و گوی اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007