عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه هرمزگان به نقش و تأثیر متخصصان و کارشناسان در تصمیمات استانی برای مدیریت و پیشگیری از شیوع و تداوم وضعیت بحرانی کرونا در هرمزگان اشاره کرد و اذعان داشت: اکثر متخصصان مقیم هرمزگان محافظه‌کار و ترسو هستند، متخصصان در استان‌های دیگر مانند فارس و اصفهان واکنش های محکمی نشان می‌دهند اما در هرمزگان این شجاعت وجود ندارد.

به گزارش دلفین،«محمود رئوفی» نویسنده، تحلیلگر سیاسی و عضو هیئت‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه هرمزگان، در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین به تشریح تأثیر سازوکار سیاسی کشور و استان در مدیریت اپیدمی کرونا پرداخت و گفت: مدیریت ویروس کرونا مانند مدیریت سایر بخش‌های کشور بوده است و حضور نهادهای موازی و دخالت این نهادها در مدیریت کرونا و حتی اظهارنظر شخصیت‌های غیرمسئول باعث شد شاهد چالش‌های بسیاری در مدیریت بیماری کرونا باشیم.
ضعیف‌ترین وزیر دولت
وی ادامه داد: بدون تعارف باید گفت که دولت آقای روحانی بااینکه تدبیر و امید نام داشت، دکتر نمکی جزء ضعیف‌ترین وزرای این دولت و وزارت بهداشت وزارتی ضعیف و ناتوان بود که با خاتمه دولت ضعف‌ها بیش‌ازپیش نمایان و بازگو می‌شود.
پشت پرده ممنوعیت واردات واکسن
رئوفی بیان داشت: از این‌که چه مسائلی باعث ممنوعیت واردات واکسن شد، خبر تائید شده‌ای نداریم و تنها حرف‌وحدیث‌هایی از ارتباط وزیر بهداشت با مافیای واردات دارو یا شرکت‌های تولید داخلی واکسن به گوش می‌رسد که البته دراین‌باره نباید به قضاوت نشست.
احتمال شیرین‌زبانی نمکی
وی اضافه کرد: شاید هم دکتر نمکی تنها خواسته‌ با اعلام خودکفایی در تولید واکسن شیرین‌زبانی کند چراکه چگونگی وضعیت کنونی کشور و تأخیر در ساخت واکسن نشان داد ایران هنوز توانایی کامل ساخت واکسن را ندارد.
این تحلیل‌گر سیاسی ضمن اشاره به‌کندی روند واکسیناسیون در ایران بیان داشت: واکسن مدرنا و فایزر به‌عنوان بهترین واکسن‌ها شناخته ‌شده‌اند، اما این بدان معنی نیست که واکسن‌های دیگر ایمنی ایجاد نمی‌کنند و معتبر نیستند.
ناهماهنگی‌ها
وی ناهماهنگی در اظهارنظر و تصمیم‌گیری‌ها در رابطه با کرونا را امری مشهود خواند و تشریح کرد: در این مدت به‌صورت مداوم سخنگوی وزارت بهداشت، وزیر و معاون وزیر صحبت‌های یکدیگر را رد یا نقض کردند که این وضعیت باعث ایجاد سردرگمی در پایتخت ‌شد و البته مردم در استان‌ها نیز با شرایط به‌مراتب پیچیده‌تری مشاهده شدند.
دکتر فرشیدی بهتر از متوسط کشوری
رئوفی گفت: در مدیریت بحران کرونا عملکرد دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و دکتر فرشیدی نسبت به متوسط کشوری بهتر بوده است، حال‌آنکه باید پذیرفت بدون زیرساخت‌ نمی‌تواند فردی را در بروز این وضعیت متهم کرد.
ناکارآمدی تاریخی سیاسیون هرمزگان
وی سپس به نقش سیاسیون هرمزگان در ارتقا زیرساخت‌های بهداشت و درمان استان اشاره کرد و ادامه داد: امروز تمامی استان‌های کشور با کمبود امکانات و چالش‌های زیرساختی درگیر هستند اما ناکارآمدی تاریخی سیاسیون هرمزگانی نیز همواره وجود داشته است.
وی خاطرنشان کرد: ضعف در توزیع دارو و سیستم درمان هرمزگان ربطی به کرونا ندارد و از زمان‌های بسیار دور این معضل وجود داشته است.
کرونا اولویت مسئولان هرمزگان نبوده است
این جامعه‌شناس اذعان داشت: اولویت مدیران، نمایندگان، استاندار و سیاسیون هرمزگان کرونا نبوده است، در ابتدا شاهد بودیم که مسئله کرونا به‌طور کامل تکذیب و گفته می‌شد شایعه استکبار جهانی است، سپس ورود ویروس را پذیرفتند و گفتند واکسن وارد نکنید، اما حال تغییر رفتار رخ‌داده و گفته می‌شود واکسن وارد کنید.
وی گفت: زمانی که در سطح کشوری این مسائل مطرح است، استاندار هرمزگان جرئت ندارد خلاف این گفته‌ها را بیان کند.
همتی تازه هرمزگان را شناخته است که…
رئوفی سپس به چالش انتخاب استاندار آتی هرمزگان در شرایط فعلی نیز اشاره کرد و گفت: استاندار هرمزگان با مدیران، مراکز درمانی، شهرستان‌ها و جغرافیای استان آشنایی چندانی نداشت و اکنون بعد چندین سال حضور در استان به شناخت رسیده است، در این وضعیت بار دیگر فردی را از تهران انتخاب می‌کنند و باز این مسائل تکرار می‌شود.
این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نمی‌گویم استاندار باید هرمزگانی باشد، بلکه مسئولان کشوری کسی را به این سمت منصوب کنند که با هرمزگان آشنایی داشته باشد و حداقل شهرهای استان را بشناسد.
روحانی از چند بیمارستان بازدید کرد؟
وی ضمن اشاره مجدد به این‌که کرونا اولویت مدیریت هرمزگان نبوده است، افزود: عده‌ای بر باورند که کرونا حتی اولویت دولت روحانی نیز نبوده است، آقای روحانی به‌شخصه از چند بیمارستان بازدید کرد؟ می‌گویند آقای رئیسی در سفر به اهواز عوام‌فریبی کرده است، آقای روحانی نیز می‌توانست حداقل این عوام‌فریبی را انجام دهد که نکرد.
این جامعه‌شناس ادامه داد: می‌دانم که با بازدید آقای روحانی از غسال‌خانه یا بیمارستان مشکلی حل نمی‌شود اما مردم از این بابت خوش‌حال می‌شوند و حس می‌کنند که عزیز و محترم هستند، آقای رئیسی اعلام کرده که اولویت اصلی‌اش کرونا است و امیدواریم دولت در این امر موفق عمل کند.دادوبیداد جواب نمی‌دهد

رئوفی ضمن اشاره به اینکه با دادوبیداد کردن در رابطه با زیرساخت‌های درمانی استان کاری از پیش نخواهیم برد، افزود: ضعف در سیستم بوروکراسی وجود دارد اما نمایندگان، استاندار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و سازمان‌هایی که به کنترل و پیشگیری از کرونا مربوط هستند، باید متحد شوند؛ ضمن اینکه اتحاد مردم نیز بسیار حائز اهمیت است.
نقش مردم
وی با تأکید بر این‌که نباید نقش شهروندان را در کنترل بیماری نادیده بگیریم، افزود: این روزها در شهر قم زندگی می‌کنم و شاهد تجمعات و راهپیمایی‌های ایام محرم بوده‌ام و معتقدم این حرکات ربطی به دولت و نظام ندارد.
این مدرس دانشگاه اذعان داشت: اخیراً شاهدیم که با جریمه‌های یک‌میلیون تومانی هم مردم از سفر دست نمی‌کشند و اینکه می‌گویند آمریکا و اروپا کرونا را کنترل کرده‌اند ریشه در سطح فرهنگ عمومی مردم آن منطقه دارد.
عوام به دنبال روغن بنفشه
وی ادامه داد: به‌طور مثال در بحث روشن‌فکری دینی، همواره علما و صاحبان قدرت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند و هیچ‌گاه توده مورد انتقاد نیست و باید پذیرفت که عوام بوده‌اند که‌ به دنبال روغن بنفشه و شربت موسی ابن جعفر برای درمان و پیشگیری کرونا رفته‌اند و بازار برخی‌ها را داغ کرده‌اند.
شجاعت وجود ندارد
وی در ادامه به نقش و تأثیر متخصصان و کارشناسان در تصمیمات استانی برای مدیریت و پیشگیری از شیوع و تداوم وضعیت بحرانی کرونا در هرمزگان اشاره کرد و اذعان داشت: اکثر متخصصان مقیم هرمزگان محافظه‌کار و ترسو هستند، متخصصان در استان‌های دیگر مانند فارس و اصفهان واکنش های محکمی نشان می‌دهند اما در هرمزگان این شجاعت وجود ندارد.
رئوفی ادامه داد: سه عامل ترس، منفعت و جهل باعث اظهارنظر کم‌رنگ متخصصان در رابطه با این موضوعات می‌شود.
این تحلیلگر سیاسی ترس اکثر مسئولان عالی‌رتبه‌ی هرمزگان را ناشی از طمع و منفعت شخصی دانست و گفت: افراد می‌خواهند میز و قدرت خود را حفظ کنند و برای همین همواره ترس دارند.
وی در پایان جهل را سویه‌ی دیگر این ماجرا عنوان کرد و گفت: زمانی که مدیری ناتوان را در رأس یک سازمان قرار داده‌اند اما نیروی متخصص در همان ارگان یک کارمند عادی است، انگیزه در فرد متخصص از بین می‌رود؛ البته بخش دیگری از این متخصصان نیز که خارج از سیستم بوروکراسی اداری هستند، خلق‌وخوی محافظ کاری دارند و خود را در این مسائل دخیل نمی‌کنند که این موضوع نیز یک آسیب است.

گفت و گوی اختصاصی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007