با شروع کرونا دولت برای کمک به مستاجرین و همچنین جلوگیری از نقل و انتقالات در شرایط پاندمی وارد عمل شد و طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا مستاجرین می‌توانند در واحدی که اجاره کرده‌اند بمانند و هیچ مالکی حق ندارد از آن‌ها بخواهد خانه را تخلیه کنند.

به گزارش دلفین، با شروع کرونا دولت برای کمک به مستاجرین و همچنین جلوگیری از نقل و انتقالات در شرایط پاندمی وارد عمل شد و طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا مستاجرین می‌توانند در واحدی که اجاره کرده‌اند بمانند و هیچ مالکی حق ندارد از آن‌ها بخواهد خانه را تخلیه کنند.
اما شرایط در واقعیت چیز دیگری است و مالکان با سو استفاده از تبصره‌هایی که دولت در نظر گرفته است به‌راحتی این قانون را دور می‌زنند.
«امیر» که یک مشاور املاک در شهر بندرعباس است به خبرنگار دلفین گفت: زمانی که دولت این قانون را ابلاغ کرد ۱۰ بند نیز به آن اضافه شد که می‌تواند به‌راحتی راه فراری باشد برای مالکانی که قصد سو استفاده دارند.
وی ادامه داد: به‌طور مثال راهکاری که در نظر گرفته‌اند این است که مالک قصد دارد خود یا فرزندش در این ملک سکونت کند و با استفاده از خلأهای قانونی، پارتی‌بازی و برخی بی‌اخلاقی‌ها در نهایت مستأجر را وادار به تخلیه می‌کنند.
این مشاور املاک اضافه کرد: یکی از مواردی که به‌تازگی شاهد آن بودم مرد مسنی است که با دو فرزند دختر خود در خانه‌های جهاد با ۲۰۰ میلیون رهن زندگی می‌کند، مالک با پارتی‌بازی رأی دادگاه را کسب کرد و مستأجر موظف شد تا دو ماه دیگر واحد را تخلیه و در این مدت نیز یک‌میلیون و ۵۰۰ اجاره پرداخت کند.
وی گفت: این در حالی است که مالک چند روز قبل به من گفته بود که اگر مبلغ رهن را افزایش دهند می‌توانند بمانند و حتی با ۳۰۰ میلیون نیز راضی نشد و مبلغ را دو برابر یعنی ۴۰۰ میلیون عنوان کرد.
این مشاور املاک اذعان داشت: متأسفانه این بی‌اخلاقی‌ها به‌وفور در جامعه دیده می‌شود و قانون نیز دست این مالکان سودجو را باز گذاشته است و مسئولان باید فکری به حال این موضوع کنند.

گزارش اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007