سنگ گچ یکی از مهم‌ترین تولیدات معدنی هرمزگان به‌حساب می‌آید که با توجه به مازاد تولید، همواره یکی از کالاهای صادراتی پرطرفدار در استان است.

به گزارش دلفین، سنگ گچ یکی از مهم‌ترین تولیدات معدنی هرمزگان به‌حساب می‌آید که با توجه به مازاد تولید، همواره یکی از کالاهای صادراتی پرطرفدار در استان است اما وجود برخی موانع بر سر راه صادرات گچ باعث شده تا قیمت تمام‌شده این کالا برای صادرکنندگان هرمزگانی در بازارهای بین‌المللی نسبت به رقبا افزایش پیدا کند و صادرات آن صرفه اقتصادی نداشته باشد؛ تا جایی که این وضعیت سبب تعطیلی ۶ ماهه‌ی صادرات گچ شد و تولیدکنندگان به سمت تعطیلی پیش رفتند.
حرکتی جهادی
خوشبختانه در تاریخ ۲۲ شهریورماه برای اولین بار در استان پس از پیگیری‌های فراوان بخش خصوصی و رسانه‌ها عملیات بارگیری سنگ گچ با استفاده از گنتری کرین و کشتی‌های جرثقیل‌دار از بندر شهید رجایی انجام شد که این اتفاق در نوع خود حرکتی جهادی در راستای کاهش هزینه‌های صادرکنندگان است و می‌تواند بازار صادرات گچ را در مقایسه با رقبایی مانند کشور عمان رقابتی‌تر کند.
افزایش توان رقابت
برای اطلاع از آخرین تحولات در عرصه صادرات گچ با «فرزاد نجار زاده» رئیس انجمن معادن سنگ گچ استان هرمزگان به گفت‌وگو پرداختیم. وی بابیان اینکه سرانجام توانستیم با کمک سازمان صمت و اداره کل بنادر و دریانوردی کابوس تعطیلی معادن سنگ گچ هرمزگان را از پیش رو برداریم، ادامه داد: امیدواریم با بهینه کردن این مدل بارگیری بتوانیم در بازارهای بین‌المللی توان رقابتی خود را افزایش دهیم.
نجار زاده ضمن بیان اینکه این تحول در بارگیری باعث ایجاد چشم‌انداز روشنی برای آینده صادرات کشور خواهد شد، اذعان داشت: این دستاورد بدون همکاری و همیاری تمامی متولیان و مسئولان استانی و کشوری میسر نمی‌شد که بر خود لازم می‌دانم نهایت قدرانی و تشکر خود را از آنان داشته باشم.
دلایل طولانی شدن فرآیند حل مشکل
وی در پاسخ به این پرسش که چرا تحقق خواسته صادرکنندگان برای استفاده از روش گنتری کرین برای بارگیری و صادرات گچ با فرآیندی طولانی‌مدت همراه بود، تشریح کرد: مشکلات مربوط به صادرات سنگ گچ یک‌شبه به وجود نیامده‌اند و از اوایل سال ۱۳۹۸ مسائل و مواردی در خصوص صادرات گچ به وجود آمد و نامه‌نگاری‌هایی نیز انجام شد اما متأسفانه پیگیری‌ مصرانه‌ای از سوی بخش دولتی صورت نگرفت و از طرفی نیز مجموعه معادن و انجمن گچ استان به اتحاد و قدرت لازم نرسیده بودند که بتوانند امورات را پیش ببرند.
وی اضافه کرد: در این دو سال بخش از عظیمی از توان خود را بر این مسئله متمرکز کردیم که در میان بخش دولتی اهمیت موضوع و شرایط بحرانی صادرات گچ را تشریح کنیم که با بحرانی‌تر شدن شرایط تقریباً از اسفندماه سال گذشته صادرات از طریق کشتی به‌طور صددرصدی متوقف شد.
ایده‌پردازی صنفی
نجار زاده خاطرنشان کرد: در جلسات انجمن گچ ایده‌های بسیاری برای احیای صادرات مطرح ‌شد که درنهایت سه طرح به موافقت اعضا رسید و بارگیری سنگ گچ با استفاده از گنتری کرین و رفع مشکل در اسکله‌های بارگیری را پیگیری کردیم که خوشبختانه نتایج این تلاش‌ها نیز به ثمر رسید.
وی با بیان این‌که از اسفندماه تا این لحظه کمتر از پنج کشتی گچ از هرمزگان صادر شده است، گفت: دیگر به گذشته کاری نداریم و نگاه ما به آینده است و خوشحالیم که در حال حاضر مسئولان پای‌کار آمدند و مشکلات این عرصه در حال حل شدن است.
افزایش سقف بارگیری
رئیس انجمن معادن سنگ گچ استان هرمزگان تشریح کرد: در روش سابق بارگیری کشتی‌ها قابلیت بارگیری محدودی داشتند و سقف بارگیری روزانه هشت هزار تن بود درحالی‌که نرخ بارگیری برای کشور عمان بالغ‌بر ۲۰ هزار تن است، مضاعف بر این‌که در این روش به‌شدت قیمت افزایش پیدا می‌کرد.
وی ادامه داد: جرثقیل‌های گنتری کرین برای جابه‌جایی کانتینر طراحی‌شده است اما با طرحی که ارائه دادیم و تغییراتی که بر آن‌ها اعمال شد می‌توانیم از آن‌ها در بارگیری فله استفاده کنیم.
از ۶ دلار تا ۱۷ دلار
نجار زاده با اشاره به افزایش سرسام‌آور نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل دریایی، گفت: در چند ماه گذشته شاهد افزایش نرخ کرایه‌های عجیب و هنگفت در حمل‌ونقل دریایی به‌ویژه سنگ گچ بودیم و کرایه حمل از ۶ تا ۷ دلار به بالغ‌بر ۱۷ دلار افزایش پیدا کرد.
این فعال حوزه معادن ادامه داد: شرکت کشتی‌رانی ایران می‌تواند کمک‌حال صادرکنندگان باشد، توقع نداریم مجانی خدمات دریافت کنیم اما می‌شود با توجه به شرایط موجود شرکت‌های کشتیرانی با تخفیفات منصفانه کشتی در اختیار صادرکنندگان قرار دهند.

وی بابیان اینکه صحبت‌های اولیه و نامه‌نگاری‌ها برای توافق با کشتیرانی انجام‌شده است، اذعان داشت: بر اساس طرح‌هایی که ارائه شد اگر زیرساخت‌ها مهیا شود، هدف‌گذاری پنج و نیم تنی صادرات گچ تا پایان سال ۱۴۰۱ از این روش را در برنامه داریم که امیدواریم با حمایت اداره کل بنادر، شرکت کشتی‌رانی و سازمان صمت بتوانیم به این هدف تحقق ببخشیم.
رئیس انجمن معادن سنگ گچ استان هرمزگان با بیان این‌که نزدیک به ۵۸ معدن گچ در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته حدود ۳۰ تا ۳۵ معدن فعالیت داشتند که در حال حاضر این عدد به زیر ۱۰ معدن رسیده است، اما با طرحی که ارائه شد و با همت متولیان پیش‌بینی ما این است که این عدد به بالغ‌بر ۴۰ معدن خواهد رسید.
هزار نفر اشتغال‌زایی جدید
وی بابیان اینکه هر معدن می‌تواند حداقل برای ۷۰ تا ۱۰۰ نفر اشتغال‌زایی کند، ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح علاوه بر اینکه دو هزار و ۵۰۰ نیروی که در معادن فعال مشغول به کار بودند بر سرکار بازخواهند گشت نزدیک به یک هزار اشتغال جدید به‌صورت مستقیم نیز ایجاد خواهد شد.
نجار زاده در پایان گفت: علاوه بر آنچه گفته شد در هر معدن به ازای هر نفر اشتغال مستقیم، برای بالغ‌بر هشت نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود، با توجه به اینکه معادن در روستاها و نقاط دورافتاده احداث می‌شوند می‌توان دریافت که رونق آن‌ها تا چه اندازه می‌تواند باعث بهبود کیفیت زندگی و اشتغال در منطقه خواستگاه خود باشد.
سخن پایانی
با این تفاسیر امیدوارم اتفاقات خوبی در این حوزه صورت پذیرد و متولیان با نصب العین قرار دادن رهنمودهای مقام معظم رهبری در راستای پشتیبانی از تولید و مانع زدایی‌هایی گام بردارند و هر چه سریع‌تر شاهد بازگشت معادن گچ به مدار تولید حداکثری و رفع چالش‌های صادرات در استان باشیم.

گزارش اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007