خودکشی و اقدام به خودکشی یکی از آسیب‌های اجتماعی است که همواره جامعه‌ی بشری را تهدید می‌کند.

به گزارش دلفین، خودکشی و اقدام به خودکشی یکی از آسیب‌های اجتماعی است که همواره جامعه‌ی بشری را تهدید می‌کند. خودکشی تلاشی آگاهانه به‌منظور خاتمه دادن به زندگی شخص از سوی خودش هست که ممکن است این تلاش به اقدام تبدیل شود. همه‌ساله ۱۰ سپتامبر برابر با ۱۹ شهریور، روز جهانی پیشگیری از خودکشی نام‌گذاری شده است که هدف اصلی آن بالا بردن آگاهی جهانی درباره خطرات خودکشی است. در ادامه و به مناسبت این روز عوامل و چالش‌های مرتبط با معضل خودکشی را از زبان «صغری رمضانی» کارشناس اورژانس اجتماعی بهزیستی بندرعباس موردبررسی قرار خواهیم داد.
۱۲۳ را فراموش نکنید
رمضانی در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین خاطرنشان کرد: اورژانس اجتماعی یكی از برنامه‌های مداخله‌ای باهدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و تیم سیار اورژانس اجتماعی خدمات خود را از طریق خط تلفن ۱۲۳ به‌صورت ۲۴ ساعته ارائه می‌دهد و این خدمات در مرکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی صورت می‌گیرد.
وی در خصوص جامعه‌ی هدف اصلی تیم اورژانس اجتماعی بیان داشت: گروه‌های هدف اورژانس اجتماعی شامل زنان و دختران در معرض آسیب‌های اجتماعی، کودکان و سالمندان آسیب‌دیده، دختران و پسران فراری از منزل، افراد دارای اختلال هویت جنسی، افرادی که قصد خودکشی داشته‌اند و افرادی که در معرض اختلافات خانوادگی حاد هستند، می‌شود که در این زمینه اورژانس اجتماعی به شهروندان خدمات ارائه می‌دهد.
کرونا و خودکشی
وی درباره عمده‌ترین دلایل اقدام به خودكشی مواردی را عنوان کرد و گفت: طی دو سال اخیر بنا به شرایط شیوع بیماری کرونا در جهان و همچنین ایران شاهد افزایش خودکشی بوده‌ایم و تغییر سبک زندگی مردم و ایجاد محدودیت‌های شدید برای عموم مردم، آسیب‌های روانی و اجتماعی، بیكاری و مشكلات اقتصادی، افسردگی، اختلافات بین زوج‌های تازه ازدواج‌کرده، نزاع بین كودكان و والدین، سوءمصرف مواد مخدر، جدایی والدین و سردرگمی فرزندان، مرگ یکی از اعضا خانواده، شکست عشقی، عدم موفقیت در تحصیل، داشتن اختلال شخصیت، آسیب‌های فضای مجازی، الگو گرفتن از برخی دوستان و سبک ناصحیح فرزند پروری از مهم‌ترین علل خودکشی در افراد بوده است و این مسئله زنگ خطری برای جامعه ما محسوب می‌شود.
پیشگیری از اقدام به خودکشی مجدد
وی عنوان کرد: اگر افكار خودكشی به‌موقع شناسایی شود در بسیاری مواقع از خودكشی پیشگیری خواهد شد؛ در غیر این صورت، یک‌سوم این افراد دوباره اقدام به خودكشی خواهند كرد.
این کارشناس در ادامه یادآور شد: بسیاری از مواقع پیش آمده است که خانواده‌ها علت‌های خودکشی را گزارش نمی‌دهند و در چنین مواقعی سازمان‌های حمایتی نمی‌توانند خدمات مشاوره‌ای را ارائه دهند چون خانواده‌ها پذیرا نیستند.
وی بیان داشت: باید بین خانواده‌ها و مردم فرهنگ‌سازی شود كسی كه دست به خودكشی می‌زند یک فرد بیمار است و نباید رها شود.
لزوم افزایش اطلاع‌رسانی
کارشناس اورژانس اجتماعی بهزیستی بندرعباس در ادامه گفت: افزایش اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه نسبت به خدمات اورژانس اجتماعی ۱۲۳ به کاهش موارد اقدام به خودکشی منجر خواهد شد به این دلیل که اقدامات و مداخلات تخصصی پیشگیرانه‌ای نسبت به این موضوع ارائه می‌شود.
فرآیند درمان فرد اقدام کننده به خودکشی
رمضانی اظهار داشت: اورژانس اجتماعی فقط پیشگیری ثانویه از خودكشی را انجام می‌دهد به آن معنا كه این موارد اقدام به خودكشی در صورت گزارش به اورژانس اجتماعی، كارشناسان به محل گزارش شده اعزام می‌شوند و آن‌ها با تکنیک‌های آرام‌سازی و مداخله در خودكشی را انجام می‌دهند.
وی عنوان کرد: در مراحل بعدی فردی که اقدام به خودکشی کرده نزد روان‌پزشک ارجاع داده می‌شود و تصمیمات نهایی در خصوص بستری فرد در بیمارستان با روان‌پزشک است.
وی تصریح کرد: بعد از بهبودی، فرد اقدام کننده به خودکشی را به مرکز مداخله در بحران فردی و اجتماعی برای بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای ارجاع می‌دهند.
این کارشناس در ادامه خاطرنشان کرد: در این هنگام با خانواده فرد اقدام کننده به خودکشی در خصوص چرایی و چگونگی اقدام به خودکشی فرد صحبت می‌کنند و کارشناسان بررسی‌های لازم را در راستای پیشگیری انجام خواهند داد.
آموزش
وی ابراز داشت: در مرکز مداخله بحران به افرادی که اقدام به خودکشی و افکار خودکشی در سردارند، آموزش داده می‌شود و آن‌ها تحت نظر روانشناس مشاوره می‌شود.
رمضانی ابراز داشت: کارگاه‌های مهارت‌های زندگی، فردی و زوجی برای خانواده‌ها و سایر افراد در مساجد، محلات، مدارس و فرهنگسراها در زمان قبل از شیوع کرونا برگزار می‌شد اما با توجه به شرایط کرونایی امکان برگزاری این دوره‌های آموزشی محدود شده است.

وی در پایان گفت: در این دوره‌های آموزشی، صمیمیت زوجین نسبت به یکدیگر، افزایش خودآگاهی نوجوانان، نحوه‌ی مدیریت استرس و مدیریت هیجان را به افراد آموزش می‌دهند و این مهارت‌ها باعث می‌شود تا افراد با آسیب‌های کمتری مواجه شوند.

گفت و گوی اختصاصی: فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007