نبود زیرساخت‌های مناسب و باکیفیت مخابراتی در ۶ روستای کوهستانی و صعب‌العبور جانوری بخش لیردف شهرستان جاسک بعد از گذشت سال‌ها بار محرومیت را برای اهالی مضاعف‌ کرده است.

به گزارش دلفین، نبود زیرساخت‌های مناسب و باکیفیت مخابراتی در ۶ روستای کوهستانی و صعب‌العبور جانوری بخش لیردف شهرستان جاسک بعد از گذشت سال‌ها بار محرومیت را برای اهالی مضاعف‌ کرده است. نبود زیرساخت ها و تجهیزات مناسب در این روستاها سبب محرومیت بسیاری از دانش آموزان از تحصیل شده و به اعتراض گروهی از اهالی انجامیده است.
یکی از اهالی جانوری در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین با ابراز نارضایتی از وضعیت این روستا بیان داشت: علاوه بر مصائب بغرنج ارتباطی، مردم ۶ روستای اطراف ما با مشکلات فراوان دیگری نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند و درحالی‌که فاصله‌ی آخرین نقطه حوزه جانوری تا مرکز بخش لیردف حدود ۸۰ کیلومتر و مسیر آن نیز ناهموار و صعب‌العبور است، تحصیل برای دانش‌آموزان بسیار سخت شده است.
وی ادامه داد: دانش آموزان پسر منطقه با صرف هزینه‌های گزاف برای ادامه تحصیل مجبورند راهی بخش لیردف شوند و دانش آموزان دختر تنها نیز تا پایه‌ی ششم ابتدای می‌توانند تحصیل کنند و این منطقه به همین خاطر حتی یک دختر دارای مدرک دیپلم ندارد تا در امور بهورزی روستا یا آموزش به کار گرفته شود.
این روستانشین منطقه‌ی جانوری بیان داشت: بهداشت یکی از اساسی‌ترین مشکلات مردم منطقه است و اگر کودکی دچار عقرب گزیدگی شود یا خانم بارداری زایمان پیش از موعد داشته باشد باید برای رسیدن به درمانگاه لیردف ۸۰ کیلومتر راه سخت و صعب‌العبور کوهستانی را طی کنیم که خطر مرگ را افزایش می‌دهد.
وی به مشکلات اینترنت در این منطقه نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر فقط در یکی از روستاهای جانوری دکل مخابراتی فعال است؛ درحالی‌که بر اساس مصوبه‌های دولت باید همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار از نعمت اینترنت بهره‌مند شوند، بااین‌وجود درخواست اصلی مردم راه‌اندازی دکل‌های مخابراتی در جانوری است و امیدواریم مسئولان نسبت به مشکلات مخابراتی و اینترنتی توجه ویژه‌ای داشته باشند و اقدامی اساسی صورت دهند.
گفتنی است؛ با وجود اجرا و بهره‌برداری‌ از طرح های متعدد مخابراتی از طرح‌های مخابراتی در بخش‌های وسیعی از شرق استان هرمزگان ولی همچنان روستاییان جانوری مرکز، گچی، میسکنک، چبان، تنگدف و باسیدی از مزایای دسترسی به اینترنت پرسرعت باکیفیت و آنتن دهی مناسب بازمانده‌اند و بسیاری از زیرساخت‌های زندگی نیز همچنان در دسترس آنان قرار ندارد.

گزارش اختصاصی: حمید دهشتی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007